- Berichten: 1268
EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi

Je kunt onderhand een expertisebureau beginnen met als specialisatie de combi.
Toch snap ik het wel, het is gewoon om moedeloos van te worden, vooral als je alles zo goed mogelijk wilt doen en (logisch) niet alles weet.
Ik heb ook meerdere malen verzucht "was ik er maar nooit aan begonnen".
Hopelijk kan je je project met hulp van Jacco weer een flinke boost geven.
Groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950

Ik zie ook wel eens auto's te koop voorbij komen voor bedragen die gelijk zijn aan de plaatwerkreparaties die ik t afgelopen jaar heb laten uitvoeren. Op die momenten vraag ik me ook wel eens af: waar ben ik nou mee bezig. Op de foto's zien die er vaak prachtig en goed uit; ik ben niet echt op zoek maar een heel enkele keer ga ik wel eens kijken als t in de buurt is. Vaak mankeert er dan toch van alles aan, roestvrij bestaat echt niet en daarna ben ik weer tevreden met wat ik heb

Ik snap overigens prima dat je natuurlijk gewoon lekker verder wil met je E-project, accu's inbouwen, draadboom maken, E-motor inbouwen en noem maar op, zonder eerst een zeer uitgebreide en tijdrovende restauratie te hoeven doen.
Hopelijk kan je er samen met Jacco een flinke draai aan geven zodat je spoedig aan het werk kan beginnen waar het je eigenlijk om te doen was: een echte Emazon.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ook ik ben na zo'n uitstapje weer meer dan tevreden met wat ik heb.
De sessie met Jacco staat inmiddels gepland.
Dat gaat een mooie impuls geven en weer een nog betere aanpak. Jacco heeft een puntlasapparaat wat we dan gaan gebruiken om de achterschermen erop te zetten. De komende tijd ernaar toewerken om dan een grote slag samen te kunnen maken.
En in plaats van op Internet zoeken naar zogenaamd groener gras alvast aan de slag met het uitwerken van het elektrische schema.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
- Berichten: 504
Even 'van de hak op de tak' :
Helemaal in het begin heb je e.a. vertelt over de diverse keuzes qua motor en accu's. Heb jij in dit hele verhaal ook gekeken naar mogelijke toepassing van ultracaps (hoog vermogen condensatoren) zoals Maxwell Boostcaps of vergelijkbare (maar uiteraard veel goedkopere) Chinese varianten ?
Een condensator is natuurlijk iets heel anders dan een accu - want bedoeld om in korte tijd veel vermogen te leveren - maar ik zou me kunnen voorstellen dat een combinatie van accu's en ultracaps mogelijk is (of is dat een gekke gedachte ?). Ultracaps zijn wel lichter, kleiner, sneller op te laden en gaan langer mee (beweert men) ......
(ergens op jouw blog kwam ik een gewicht van ca 300 kg :ohmy: tegen voor alle accu's tezamen ....)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950
wellicht toekomstmuziek.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
- Berichten: 504
......voor kleinere toepassingen
Tja, defineer klein : 3400 Farad / 2.85 V per stuk (L= ca 14 cm, diameter ca 6 cm, gewicht 520 gram) lijkt mij niet verkeerd, te meer als je ook kijkt naar de fysieke gegevens : lengte = ca 14 cm, diameter ca 6 cm, gewicht 520 gram
......
......vraag me af of de reguliere fabrikanten van e-auto's ook al ultracaps toepassen
Geen flauw idee. De fabrikant - Maxwell - beweert dat ze al in 1 miljoen auto's toegepast worden. Kan ik niet controleren / Maxwell will uiteraard z'n producten verkopen

........
......volgens mij is Lars z'n concept overigens al aardig uitgekristalliseerd
Dat vermoed ik ook. Desalniettemin vind ik het interessant om te weten of hier naar gekeken is en zo ja, wat dan de overwegingen waren om hier niets mee te doen. Het meezeulen van 300 kg aan Lion accu's is tenslotte niet niks.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Mijn belangrijkste drijfveer voor de huidige keuze is 'bewezen technologie'.
Het is vaker gedaan én op Nederlands kenteken gekregen/te krijgen. Dat laatste is erg belangrijk waardoor je soms relatief conservatieve keuzes moet maken.
Ik heb wel even wat research gedaan naar Maxwell Boostcaps.
Al zoekende kwam ik deze post tegen: Can super capacitors be paired with lithium-ion batteries to increase maximum energy storage?
Die lijkt vrij goed onderbouwd en de conclusie is:
Technisch = ja
Gewicht en economisch = nee
Die genoemde Panasonics betreft echter 18650 cellen (die Tesla ook gebruikt).Panasonic energy density = 38Wh/litre or 232 Wh/kg
Supercap (maxwell) energy density = 1.4Wh/litre or 7.7Wh/kg.
This, basically saying, for the same super-cap 1kWh energy addition , you can add 24kWh of lithium battery at the same volume, or 30kWh for the same weight.
Mijn CALB cellen hebben 100 Wh/kg
Dan gaat de vergelijking niet helemaal op, maar dan nog doen de CALB cellen het beter qua volume/gewicht versus capaciteit ratio.
Op economisch vlak noemen ze:
Mijn CALB cellen zit zo rond de USD 0.40 per Wh.That translates to USD 0.57 per Wh for lithium,
and
USD 17.5 per Wh for super-cap
So, I get 24kWh if I install lithium that occupies the same volume(roughly) at 3% of the price.
Die ultracaps zijn wel significant beter in snel ontladen/opladen en kennen geen maximum aantal oplaad cycli. Ze zijn echter slechter in staat om de energie over langere tijd vast te houden.
Daarmee zouden ze extreem geschikt zijn voor tijdelijke energie opslag bij regeneratief remmen en bufferen als de reguliere cellen een lagere "state of charge" bereiken.
Toch leuk om even in te duiken, dank voor de hint!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
- Berichten: 504
Dank, helder antwoord : je hebt gelijk.
Voor een project als het jouwe wil je inderdaad bewezen technologie en zijn de ultracaps toch nog te duur/zwaar.
Toch is het een technologische ontwikkeling die de moeite waard is om in de gaten te houden :
- de op EBay ruimschoots verkrijgbare Chinese varianten zijn al aanmerkelijk goedkoper dan Maxwell,
- er zijn al ultracaps die het eerder door mij genoemde vermogen ruimschoots overstijgen, bijv www.paperbatteryco.com/products/powerresponder/
Bovendien lijkt deze technologie aardig in ontwikkeling, mede door toepassing van een nieuw materiaal in ultracaps : graphene.
Voor zover ik er wat van begrijp - en dat is niet al te veel :blush: - is dat een soort ultradunne film van koolstof in een honingraat structuur, waar je (zeer) aanzienlijke hoeveelheden energie in kunt opslaan. Skeleton Technolgies (Duitsland/Estland) www.skeletontech.com/industrial-cells heeft recent nog een behoorlijke kapitaalinjectie gekregen m.n. om de ontwikkeling van ultracaps gebaseerd op graphene verder te ontwikkelen www.greencarcongress.com/2016/08/20160803-skeleton.html .
En als er ook maar een fractie waar is van wat de meneer in de filmpjes die je vindt in deze link : revolution-green.com/1-megafarad-superca...robert-murray-smith/ beweert, dan zou het in theorie allemaal best snel kunnen gaan.
Maar of e.a. ook daadwerkelijk snel leidt tot concreet verkrijgbare producten is een heel ander verhaal. Dat hangt mede af van de belangen van grote industriele concerns, die soms meer belang hechten om eerst nog wat langer geld te verdienen aan bestaande technologien en eerder gedane investeringen. (zo heeft Shell heel veel geinvesteerd in zonne energie; maar : boze tongen beweren dat dat vooral is om de komst van efficiente zonne energie producten te vertragen, opdat Shell langer profijt kan trekken van energiebronnen van vandaag en gisteren .... :pinch: )
Kortom, dit komt allemaal te laat voor jouw project, maar kan m.i. in de toekomst alsnog zeer interessant worden. Wanneer ? Als je Robert Murray-Smith mag geloven snel ....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Met andere woorden, de batterijen zijn te duur, te zwaar en hebben te weinig capaciteit (voor hun prijs/gewicht/volume). Mijn controller is gelukkig vrij breed inzetbaar.
Ik hoop na verloop van tijd mijn accu's te kunnen upgraden voor meer range en minder gewicht.
Andere verbeteringen sluit ik ook niet uit, dus zeker interessant om te blijven volgen.
Inmiddels ook weer verder met de restauratie.
In het kader van meer gestructureerd werken (tip van Jacco tijdens de cursus), werk ik nu van voor naar achter en zet het in de zink coat zodra iets klaar is.
De radiatorbalk zit erin.
Een klein dubbel plaatje bovenaan bij het A-paneel leidt tot het vervangen van het hele A-paneel, binnenscherm en deel A-stijl.
Meer foto's zie Radiatorbalk erin en A-paneel vervangen
Daarvoor ga ik de body maar even op assteunen zetten in plaats van mede steunen aan de A-stijl.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Meer foto's in mijn blogpost: A-stijl en A-paneel rechtsvoor erin gelast
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.