EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lees meer
18-09-2016 05:02 #163553 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
IK heb/had hetzelfde probleem ook links alleen schol het bij mij maar een paar mm.
Dankzij de tip van Jan (opvullen met ringen) heb ik het vandaag opgelost met een vulplaatje van nog geen mm en het probleem was weg.
Een vulplaatje van nog geen mm zie je niet dus laat ik het zo.
Het doet nu geen pijn meer aan mijn ogen.

bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-09-2016 13:00 #163561 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Gisteravond ben ik er nog even verder mee gegaan.
Met een ander scharnier sloot de kap nog steeds niet lekker, maar al wel beter.
Daarop de scharnieren eens vergeleken.









Conclusie: de groene die op de combi zaten zijn dus best krom.
Daarop eens onder de kap gedoken in gesloten stand om te kijken wat er aan de hand was.
(Handig dat hij dan op een mover staat zonder subframe)



Toen viel me op dat het voorste punt al eerder op z'n laagste punt was dan de achterste boutplek.
Daarom de kap even wat verder open gedrukt toen hij al open stond om zo de bevestiging van het voorste punt wat naar beneden te trekken.
Dat hielp al heel behoorlijk.



Er is nog wel wat fine-tune werk nodig, maar ik denk dat ik met de rode scharnieren in combinatie met het qua hoogte goed positioneren van de bevestigingspunten er wel ga komen zonder opvulplaatjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-09-2016 18:23 #163569 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Zo, die groene scharnieren zijn zeker krom! Je ziet t in eerste instantie niet direct, maar met die strip erlangs zie je t goed.
Goed dat je die rode nog had en onder de kap kon duiken om te zien wat er nu werkelijk gebeurd tijdens het sluiten daarvan. Super dat je ook dit soort dingen hier deelt, kromme scharnieren zullen vast vaker voorkomen, en als je dat niet door hebt blijf je tobben met afstellen.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-10-2016 21:18 #163898 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank!
Het begint weer wat te worden. Het linker binnenscherm moest vooraan een aardig eind naar buiten.
Wonderlijk hoe dat ooit heeft kunnen passen (al was dat wel met andere schermen en een ander front).





Voor de volledige blogpost (incl. scharieren verhaal van hierboven), zie Opbouwen neus Amazon combi
.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2016 10:14 #163904 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto

Lars Rengersen schreef : Dank!
Het begint weer wat te worden. Het linker binnenscherm moest vooraan een aardig eind naar buiten.
Wonderlijk hoe dat ooit heeft kunnen passen (al was dat wel met andere schermen en een ander front)
.


Het is inderdaad wonderlijk hoe sommige zaken kunnen passen. Op mijn Amazon zat rechts een polyester voorscherm toen ik 'm kocht. Geen roest maar wel scheurtjes en soort sterren in de lak. Links was gewoon staal en dus roestig. Uiteindelijk een stel originele voorschermen op de kop getikt en laten spuiten. Uitwisselen links was geen probleem, alleen het polyesterscherm bleek 1,5 á 2 cm langer te zijn dan de nieuwe. Wat duwen tegen het front, hier een iets breder naadje en daar een iets smaller en uiteindelijk paste het nieuwe scherm toch ook weer. Kennelijk is er dus best wat te "smokkelen" bij de montage van 't front.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-10-2016 20:35 - 06-10-2016 20:35 #164013 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
In de categorie: "Hoe zouden jullie dit oplossen?" een vraagje. De uitlijning wil nog niet helemaal lekker vlotten.
Ik heb het linker binnenscherm qua positie nu goed staan en de klep valt best mooi dicht, maar de kieren links en recht vooraan verschillen nog teveel.







Tegelijkertijd lijkt het front nu wel goed gepositioneerd te zitten als je kijkt naar de bevestigingsgaten (maar ja, zijn die origineel??).



Aanvullende foto's van hoe de kap nu achteraan sluit onderaan in mijn blogpost .

Hoe zouden jullie dit beter uitlijnen?

Ik neig ernaar om het front toch meer naar links (op de frontale foto naar rechts) te verplaatsen.
Dit vereist nog wel wat geweld (of loshalen) vooraan bij het uiteinde van het linker binnenscherm.
En daarna nieuwe gaatjes boren voor de montage onderaan van het front in de radiatorbalk.

Ik kan er ook voor kiezen om dan ook het linker binnenscherm dan ook maar opnieuw te doen, dan zit er echt geen enkele door de vorige eigenaren uitgevoerde reparatie meer.

.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-10-2016 22:36 #164022 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Hè Lars, heb net ook even naar je blog gekeken als ik het goed zien op de foto's dan lijkt het erop dat alleen de rechter kant voor een grotere gap heeft. Links ligt hij heel mooi en is de gap zo je zien over de hele lengte gelijk. Omdat de schermen bij de À-stijl goed liggen zou ik proberen om het front niet te verplaatsen. Probeer eerst eens wat ruimte te creëren op de plek waar het scherm aan de voorkant met een bout vast zit op het front, de koplampring mag geen kontact maken met het front. De verticale bouten kun je vast zetten. Je zou dan zelfs met een spanband die je in de koplamp ring van het rechter scherm vast haakt, het scherm wat naar binnen kunnen trekken totdat de gap recht ook voor en achter gelijk is. Volgens mij heb je maar een kleine 5 mm nodig. Het binnen schern rechts verplaatsen heeft volgens mij op dit moment geen effect

Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel :)

Succes
Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2016 01:19 #164024 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Beste Lars, is het rechter scherm een orgineel scherm, je zou bijna zweren dat het rechterscherm aan de voorzijde daar waar de motorkap moet aansluiten smaller is dan het linkerscherm.
Dit als ik het zo van de foto beoordeel.
Als de motorkap netjes aansluit bij de voorruit en het linker zoals ik zie ook netjes aansluit dan moet je het in het rechter scherm zoeken.
De binnenkant van de koplamprand sluit rechts ook goed aan vandaar mijn opmerking is het wel een orgineel scherm.
Doe eens wat metingen aan het scherm, vergelijk links met rechts.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2016 12:11 #164028 door 14839-dummy
Beantwoord door 14839-dummy in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dag Lars,

Ik neig gezien de foto's naar hetzelfde als Johan al is het op de foto niet helemaal goed te zien vanwege het feit dat het twee verschillende foto's zijn v.w.b. de afstand en dus schaal.
Mocht dat na meten=weten het geval zijn kun je dat heel eenvoudig oplossen door het scherm op de rand in te zagen met 0.8 mm schijf zover als nodig en dan de bevestigingsrand iets verbuigen richting de kap, vervolgens op de hoek weer dichtlassen. met MAG kun je wel een paar mm overbruggen, mooi afslijpen (nu wel met de lamellenschijf) en je ziet er niets van. Dit is de lange versie, sneller kan ook maar dat schrijf ik hier maar niet op.. maar is kwalitatief geen enkel beletsel en gaat ook een mensenleven mee.

Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-10-2016 22:04 #164031 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic EV combi ofwel ombouw combi naar elektrische auto
Dank voor jullie reacties!
Het scherm aan de bijrijderskant kon echt niet dichter naar binnen. Daarbij wil ik het spul eigenlijk zonder dat het op spanning staat monteren.
Het betreft new old stock origineel Volvo plaatwerk, maar je weet nooit dus ik heb het even nagemeten.
Geen verschil in breedte dus dat is optisch. Ook het oude plaatwerk er nog even bij gepakt, hetzelfde probleem.

Daarop nog even aan het duwen en trekken geweest met de scharnieren en die nog een beetje anders afgesteld.
Het werd daardoor wel weer wat beter, maar helemaal goed werd het niet.



Daarna viel me op dat de kier tussen de motorkap en het front aan de rechterkant bij de hoek ook vrij groot was. Het front daar iets opdrukken deed wonderen.



Het scherm kantelde wat naar binnen en zowel de kier tussen motorkap en front als die tussen motorkap en voorscherm was naar mijn zin. Nu heb ik in elk geval het vertrouwen dat ik het plaatwerk uiteindelijk goed gesteld krijg. Dan nu rechts het restantje binnenscherm eruit zagen en de nieuwe erin lassen.

Dank voor de support!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.