Volvo 1800 S '67

Lees meer
25-11-2013 20:14 #134311 door LJ Dekker
Beantwoord door LJ Dekker in topic Volvo 1800 S '67
Hmm dat klinkt niet erg best, was het houtwerk gedeeltelijk vergaan o.i.d. waardoor ie er in stukken uitkwam?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-11-2013 21:23 #134316 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Volvo 1800 S '67
Het probleem bij demontage zit 'm onder andere in de gebruikte lijm in het triplex en tussen onderdelen onderling. Die lijm is er meestal niet echt meer. Dus als je gaat wrikken en wroeten, gaat het zeer waarschijnlijk ergens stuk. Die van Rudi is echt heel speciaal! Om het lastiger te maken, is het frame niet in één vlak, het is gekromd in de richting van het dak, het plafond eigenlijk. Dus je móet wel van dat dunne triplex gebruiken, als dat al te krijgen is...

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-11-2013 10:58 #134321 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Volvo 1800 S '67
Hout is een mooi materiaal. Vroeger gebruikt voor carrosseriebouw, soms zelfs bij chassis' (b.v. Morgan, Marco en Costin)
De keuze viel in het verleden meestal op Essen omdat het goed te bewerken was en een redelijke dichtheid had zonder al te veel knoesten. Essen doorstaat de tand des tijds echter ook niet. Triplex is hopeloos. HUBO levert iets dat Unigarant heet en watervast verlijmd is, maar heeft ook niet het eeuwige leven en begint relatief dik.
Daarom: ga naar www.af.nl (Arnhemse Fijnhouthandel) en zoek naar vliegtuigtriplex dat al vanaf 0,4 mm dikte (enkelvoudige plaat natuurlijk) te verkrijgen is. Je kan het dan zelf verlijmen en de gewenste kromming er in brengen.
Veel werk, maar wel het echte ambacht!

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-11-2013 12:18 #134323 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Volvo 1800 S '67

"Teun van Popta" schreef:
Hout is een mooi materiaal. Vroeger gebruikt voor carrosseriebouw, soms zelfs bij chassis' (b.v. Morgan, Marco en Costin)
De keuze viel in het verleden meestal op Essen omdat het goed te bewerken was en een redelijke dichtheid had zonder al te veel knoesten. Essen doorstaat de tand des tijds echter ook niet. Triplex is hopeloos. HUBO levert iets dat Unigarant heet en watervast verlijmd is, maar heeft ook niet het eeuwige leven en begint relatief dik.
Daarom: ga naar www.af.nl (Arnhemse Fijnhouthandel) en zoek naar vliegtuigtriplex dat al vanaf 0,4 mm dikte (enkelvoudige plaat natuurlijk) te verkrijgen is. Je kan het dan zelf verlijmen en de gewenste kromming er in brengen.
Veel werk, maar wel het echte ambacht!

Teun


Prachtig dat jij nét weer zo'n adres kent, Teun!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2013 21:18 #134715 door LJ Dekker
Beantwoord door LJ Dekker in topic Volvo 1800 S '67
Een verse update. Het blok en bak kunnen er uit, maar dat moet ik een keer samen met mijn broer doen, evenals de voor- en achterruit. Ook ben ik bezig met de kabelboom en het dashboard wat nog een vrij lastige klus is, alles moet goed gelabeld worden, omdat het ook ooit weer in elkaar moet. Ik ben nog niet met het hemeltje begonnen, daar ben ik nog een flinke dosis moed voor aan het verzamelen :roll: . Ook kan ik een spit lenen, wat mooi uitkomt om de onderzijde van de auto straks goed kaal te kunnen krabben.










En nog terugkomend op de shocktowers, zo te zien zijn beide zijden al eens gerepareerd. De voortrein gaat er nog een keer onderuit om in de verf te zetten en nieuwe rubbers (of PU) te monteren, dus dan kan ik het nog beter bekijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Reinoud ter Braake
  • Reinoud ter Braake's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
06-12-2013 22:13 #134720 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Volvo 1800 S '67
Ik lift even mee met het hemeltje topic.

Grappig wat jij uit elkaar haalt zet ik net weer in elkaar :)

Ik kwam toch een aantal potentiele brandhaarden tegen in de oude kabelboom, ik kopieer hem volledig en natuurlijk een paar modificaties in de vorm van een paar extra zekeringen en relaissturingen.
De isolatie heeft zijn tijd gehad, als je het weer monteert knapt de isolatie hier en daar van de kabel. :(

.






Stel niet uit, maar doe het vandaag
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2013 08:17 #134723 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Volvo 1800 S '67
Reinoud, mooi om weer eens "old school" kabelboom maken te zien, vakwerk!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2013 12:38 #134728 door LJ Dekker
Beantwoord door LJ Dekker in topic Volvo 1800 S '67
Dat is zeker mooi om te zien ja! Kun je er niet meteen twee maken? :mrgreen:

Gebruik je exact dezelfde draadkleuren en combinaties als origineel? En waar haal je de spullen (draad, stekkers, kabelboomisolatie etc)?

Wb die kabelboom isolatie, ik zag laatst foto's voorbijkomen van een restauratie waar ook weer zo'n stoffen isolatie gebruikt werd voor de kabelboom, die zijn dus nog wel nieuw te krijgen. Ik zal nog even kijken of ik kan vinden welke auto dat was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Reinoud ter Braake
  • Reinoud ter Braake's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
07-12-2013 12:54 #134729 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Volvo 1800 S '67
Twee,ja dat zou kunnen, de oude wordt voorlopig niet weggedaan.
Heb een collega die moet ook nog, als ik nu eens met pensioen was dan.... ;)
Rick Donkers heeft heel veel, en de rest bij de buren Autosparks UK die vanwege verzendkosten wel wat duurder is.
Maar beter duur dan niet te koop.
Stoffen omhulsel ja dat doe ik uit praktische overweging niet, gebruik wel originele kleuren.
En de rest via Ebay

En er zitten toch wel wat "custom'' aanpassingen tussen.

Stel niet uit, maar doe het vandaag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2013 18:09 #134742 door LJ Dekker
Beantwoord door LJ Dekker in topic Volvo 1800 S '67
Hehe ik ben nog niet zo ver hoor :mrgreen: . Ik wil de kabelboom er eerst helemaal uit hebben, want hij ziet er op het eerste oog prima uit. De isolatie is her en der wel slecht, maar misschien kom ik ook nog wel (net als jij had) potentiele brandhaarden tegen. Dan zal ik 'm waarschijnlijk ook wel gaan namaken.
Wat voor een isolatie materiaal gebruik je trouwens voor de kabelboom? Gewoon die zwarte plastic variant die je tegenwoordig veel ziet?
En die custm aanpassingen, wat zijn dat? Ook nog extra draden gelegd voor eventueel toekomstige extra accessoires?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.