Volvo 1800 S '67

Lees meer
02-11-2013 09:45 #133580 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Volvo 1800 S '67
Die constructie is één van de onderdelen van de 1800 waar sprake is van 'failure by design'. Er kan alleen maar water inkomen, wat er nooit meer uitkan. Dus ontstaat er roest. Bij mij heb ik de platen gedemonteerd, geschrokken, roest verwijderd, rond de gaten met fertan behandeld en vol in de zwarte dakdekkerskit/carrosserielijm teruggeplaatst. Zodat er geen capillair meer overblijft.
Dank zij het aanleveren door Oscar zijn er twee artikelen over roestbehandeling opgenomen in de documentatie. Zoek naar 'rostschutz'.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2013 12:59 #133585 door LJ Dekker
Beantwoord door LJ Dekker in topic Volvo 1800 S '67
Op volvolvo heeft iemand sinds 2010 verschillende anti roest middelen getest, zie www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm

Fertan kwam daar niet zo heel best uit. Brantho, Rustico en RX5/RX10 lijkt prima spul, ik denk dat ik RX5/10 ga proberen en daarna Ferpox er over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-11-2013 16:52 #133590 door LJ Dekker
Beantwoord door LJ Dekker in topic Volvo 1800 S '67
[quote="Rob Spoon"Die constructie is één van de onderdelen van de 1800 waar sprake is van 'failure by design'. Er kan alleen maar water inkomen, wat er nooit meer uitkan. Dus ontstaat er roest. Bij mij heb ik de platen gedemonteerd, geschrokken, roest verwijderd, rond de gaten met fertan behandeld en vol in de zwarte dakdekkerskit/carrosserielijm teruggeplaatst. Zodat er geen capillair meer overblijft.
Dank zij het aanleveren door Oscar zijn er twee artikelen over roestbehandeling opgenomen in de documentatie. Zoek naar 'rostschutz'.]

Ik ben (nog) geen lid dus kan het niet zien :cry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
02-11-2013 17:02 #133592 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Volvo 1800 S '67
Hallo,
Op mijn 1800E zaten de spatrubbers bij de achterwielen met Bisonkit en parkers vast. Bij de parkers was het gaan roesten.
Ik heb de zaak gedemonteerd, alle lijmresten verwijderd en daarna met owatrol de roest behandeld. Daarna met lak een aantal lagen op de roestplekken rond de gaten en de spatlappen met zwarte sikaflex op de plaat gelijmd. Geen parker, is ook niet nodig. Ik heb veel met owatrol gedaan, het is dun en loopt overal tussen. Waar mogelijk (bodem) daarna met een bodemcoating behandeld. Uit het artikel over roestbehandeling komt owatrol er ook goed uit, ik heb ook nog de rode variant gebruikt op de bodem. Kun je goed zien waar je geweest bent. En ook weer bij het schilderen met een bodemcoating waar je nog moet schilderen.
Arnold

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-11-2013 14:58 #133627 door LJ Dekker
Beantwoord door LJ Dekker in topic Volvo 1800 S '67
Parkers kunnen een hoop ellende geven inderdaad. De spatlappen achter zitten bij mij ook vast met parkers, ik heb ze al los gehad maar daar is geen roest te bekennen. Ik ben bezig om de auto grondig na te lopen, bijvoorbeeld de binnenspatborden voor wil ik er ook nog even afhebben. De achterbak heb ik al helemaal los en daar is niets te bekennen. Ook de vloer heb ik grotendeels al bekeken en dat ziet er ook wel goed uit. Het nadeel (of voordeel, het is maar hoe je het ziet) bij deze auto is dat er eind 2003 een tectyl ML behandeling is uitgevoerd, als er dus slechte plekjes zijn dan zie je ze niet/slecht. Aan de andere kant zal de tectyl de auto in de afgelopen 10 jaar ook goed beschermd hebben.

Owatrol ziet er ook wel goed uit ja. De plekken die ik nu vind ga ik eerst met dat RX5 spul behandelen, even kijken hoe ik dat spul vind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-11-2013 18:28 #133641 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Volvo 1800 S '67
Ik ben (nog) geen lid dus kan het niet zien :cry: [/quote]

moet ik dit inkoppen? Lidworden dus! :D

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2013 13:42 #133661 door LJ Dekker
Beantwoord door LJ Dekker in topic Volvo 1800 S '67
Ik heb van de week ook nog een interessante ontdekking gedaan. Mijn vader kwam even langs om de auto te bekijken en die vroeg zich af waarom het oliefilter in de accubak zit, aangezien dit niet origineel is. Het was mij nog niet opgevallen aangezien ik niet echt ervaring heb met bXX serie blokken. Mijn vader dacht dat er misschien een oliekoeler op heeft gezeten, en wanneer zou een oliekoeler gebruikt worden? In de rallysport misschien? :mrgreen:

Nu ben ik de stapel met bonnetjes en andere papieren nog eens gaan doorspitten en nu zie ik in een taxatie rapport van 2000 het volgende bij 'opties' staan: Halda twinmaster, speedpilot, 4 verstralers merk Cibié, racekuipen kleur zwart, stuurlock, brandspuit, lichtmetalen minilites 14". Motor, 4 cilinder 2 liter ca. 140pk, geheel gereviseerd en getuned.

Ik heb dus een ex rally auto gekocht :D . Jammer genoeg zitten al die opties er niet meer op! Wat er aan de motor getuned is/was weet ik niet, maar 140 pk is niet origineel volgens mij. Ik ben nog bezig om meer over de historie van de auto te weten te krijgen.

Is er misschien iemand hier die 'm toch herkend?


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2013 14:43 #133662 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Volvo 1800 S '67
Cool! Zo te zien heb je een B20E cilinderkop. Zulke slangen doen vermoeden dat je een oliekoeler hebt. Heb je die al kunnen ontdekken?

Met 140pk heb je een serieus rappe wagen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2013 15:39 #133665 door LJ Dekker
Beantwoord door LJ Dekker in topic Volvo 1800 S '67

"Boele Braaksma" schreef:
Cool! Zo te zien heb je een B20E cilinderkop. Zulke slangen doen vermoeden dat je een oliekoeler hebt. Heb je die al kunnen ontdekken?

Met 140pk heb je een serieus rappe wagen!


Het is best een cool idee inderdaad, ook al weet je niet hoe erg de auto op z'n donder heeft gehad :mrgreen: .




Hoe zie je dat het een B20E kop is en wat is er anders aan een E kop? Ik had al wel gebrepen dat het een 2 liter is terwijl er eigenlijk een B18 in dit bouwjaar moet liggen. De vorige eigenaar wist alleen maar dat het blok gereviseerd is, verder geen rekeningen o.i.d., niets. Ik neem aan dat er op een gegeven moment een B20 blok in is gekomen, op het onderblok staat ook B20. Een onderblok opboren van 1800 naar 2000cc, kan dat eigenlijk wel? Ik vind 'm trouwens best wel rap, maar ik durf met geen mogelijkheid te zeggen of het 140 pk is.

Ik heb nog geen oliekoeler kunnen ontdekken. Ik vraag me dus af of ze het tunen 'teruggedraaid hebben' en het oliefilter hebben laten zitten. Ik zou eigenlijk een keer de nokkenas moeten bekijken of er ook een ander in zit.

Overigens vraag ik me ook af of ze de accubak groter hebben gemaakt of dat er gewoon een kleinere accu in zit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-11-2013 16:04 #133666 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Volvo 1800 S '67
Mooie wagen! Vwb de oliekoeler kwestie van slangen volgen lijkt me. Meestal zitten ze voor de "gewone" radiator.

Ps wees gerust de volvo op de foto heeft marshall lampen geen cibié ;) ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.