Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project

Lees meer
21-11-2018 06:55 #180415 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Om dan nog op de lucht cilinders door te gaan.
Je zou ook een lucht cilinder met accumulator kunnen toe passen of dan de lucht cilinder vervangen door en hydraulische.
De accumulator neemt alle energie/kracht op dit is het zelfde als schokdempers met een extern reservoir alleen hier gebruik je ook de veer weg.
Met hydrauliek is trouwens dan het systeem van citroen en die schijnenen wel het beste te rijden van alles wat ooit is gebouwd (van horen zeggen he ga hier natuurlijk geen reclame maken voor die franse koek blikken).

Festo is wel een van de duurste merken maar wel mooie spullen.

Groet,

Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-11-2018 12:05 - 21-11-2018 12:06 #180419 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
@ Johan,

Dat is exact de site waarvan ik voorheen mij airride had na gemaakt, waardoor mijn subframe is doorgezakt. Dat is dus niet de juiste manier helaas, zoals in een van mijn vorige posts staat beschreven.

Ik denk dat het met de APK nog wel mee zal vallen. Het enige wat ik wil gaan veranderen is het deel waar het bovenste deel van de veer en schokbreker in valt.
Tevens heb ik de achterkant ook al teveel veranderd om nog terug te kunnen.
Mocht het na mijn aanpassingen nog niet goed genoeg zijn voor de APK dan pas ik het gewoon weer aan tot het wel goed is :)

@Jacob,

Ik ben nog niet weg van het idee om op cilinders te gaan rijden.
Ten eerste omdat ik nergens kan vinden hoeveel draagkracht zo'n ding aankan en welke ik dan zou moeten hebben.
Ten tweede heb ik lang niet zoveel speling met een cilinder als met een luchtbalg, mijn luchtbalg kan tot 6,5cm klein worden en 21cm groot. Wat ik ook daadwerkelijk nodig ben om de Volvo op de grond te leggen. En als ik een cilinder van 6,5cm heb, heb ik ook een slag van rond de 6,5cm lijkt mij. Wat veel te weinig is.
Waardoor ik ook weer mijn subframe moet aanpassen om er een grotere cilinder onder te kunnen passen.
Ten derde zit ik met het punt dat ik een schanier systeem moet ontwikkelen aangezien de onderste en bovenste draagarmen niet recht boven elkaar op en neer gaan.

Dus uiteindelijk zou het voor mij veel eenvoudiger zijn om het gewoon bij luchtbalgen te houden.
Toch bedankt voor het meedenken!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-11-2018 18:23 #180427 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Ondertussen ook mijn balgen ontvangen uit china. Erg blij mee aangezien dit precies dezelfde balgen zijn als degene die ik hiervoor had. Alle maten en de kwaliteit zijn hetzelfde, alleen onder een andere naam. Dit bespaard me een hoop geld aangezien spullen voor luchtvering niet goedkoop zijn.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2018 20:49 - 22-11-2018 20:50 #180450 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Alvast begonnen met het maken van de bovenste bevestigingsplaten van de balgen aan de voorkant. Tevens word dit de ophanging van het subframe. De resterende delen ga ik nog namaken en erop lassen van s700 staal, meer updates hierover volgen
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2018 10:14 - 23-11-2018 10:15 #180452 door Thomas Klimp
Beantwoord door Thomas Klimp in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project

Ik heb destijds de 14cm heavy load air bag gehad van brabant customs, maar die zijn al een tijd uitverkocht. Ik heb als het goed is exact dezelfde balgen besteld vanuit china, daar wacht ik nog op om er zeker van te zijn.
Denk eraan dat je niet gauw meer terug kan als je eenmaal aan air begint, aangezien je zoveel moet customizen. Tenzij je custom veerpoten met balgen erop laat maken, maar dan ben je al gauw 2 a 3000 euro verder.
Verder kan ik het je afraden om de voorkant van balgen te voorzien zonder de boel te verlassen.
Ik heb om de balgen te laten passen in het subframe zoveel weg moeten slijpen dat het subframe door is gaan scheuren.


Thanks! Ik was al van plan om alleen achter balgen te gebruiken om het een beetje betrouwbaar te houden, nu weet ik het zeker. Bij een combi hoef je eigenlijk niks aan te passen aan het casco of de draagarmen, er is veel ruimte om de brede balg kwijt te kunnen. Moet alleen even wat plaatjes laten snijden op werk om de balgen op te monteren maar dat komt wel goed.

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'70 145
'72 164E
'72 144
'81 244 GLE (verkocht)
'97 V70

www.volvokv.nl/forum/profile/8082-thomas-klimp-gast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-11-2018 22:20 #180511 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Ondertussen het RDW gebeld om te vragen of er uberhaupt gelast of geslepen mocht worden aan mijn subframe voor de APK. Het antwoord voor een Amazon was ja (mits het degelijk gedaan word). Aan nieuwe auto's zitten andere regels aan vast. Dus met dat antwoord de slijptol in het subframe gezet en aan de slag gegaan.

In principe heb ik het hele ophangingssysteem verwijderd en daarvoor een nieuw en sterker systeem bedacht voor de luchtvering. De bevestigingspunten van de boveste draagarmen gebruik ik nog wel opnieuw.


Daarna de nieuwe onderdelen gemaakt, de delen vastgehecht en het subframe gepast. Past nagenoeg perfect, nog een paar kleine aanpassingen en dan kan ik het aflassen. Nu heb ik ook meer dan genoeg ruimte om de balgen kwijt te kunnen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2018 00:12 #180515 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Ziet er goed uit Wessel komt goed.
En lassen ik zeg maar zo je mag aan alles lassen zolang ze het maar niet zien.
Bij jou zullen ze het wel zien maar het ziet er goed uit.
Ik zou voordat ik het subframe monteer er even mee naar de RDW gaan kijken wat hun visie op de zaak is.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-12-2018 00:04 #180559 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Zorg wel dat waar de bovenste draagarmen aan komen de zaak evenweidig is anders krijg je problemen met het afstellen van je Camber.
Aan de montagepunten van de bovenste draagarmen mag je niet onevenredig shimmen.
M.a.w. maak goed meetopstellingen anders gaat het mis.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
01-12-2018 11:50 #180567 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Wessel, respect man, dat doe jij mooi!

Ik zat er een tijdje naar te kijken en speelde met de gedachte hoe mooi het zou zijn de héle voor as opnieuw uit te snijden.
Zo van; we zijn nu toch bezig.....
Maar je haalt wel wat aan dan , soms moet je ook van ophouden weten. Het is goed dat je zo'n frisse vooras hebt, anders is de overgang van dik staal naar roestig dun staal vragen om problemen.

Probeer in z'n algemeenheid ook rekening te houden met de nodige flexibiliteit van je vooras, als die te stijf wordt zal de overgang van flexibel naar massief zodanig belast worden dat het een probleemgebied kan worden.

Daar tegenover staat dat luchtvering heel soepel de piekbelasting wegwerkt in combinatie met goede schokdempers, daarmee ben je zeker in het voordeel !

Heel succes en plezier Wessel, erg gaaf wat je maakt.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-12-2018 17:41 #180575 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
@Johan
Ik ga inderdaad denk ik even langs het RDW om het te laten zien als het subframe klaar is.
De montagepunten van de bovenste draagarmen heb ik exact op dezelfde plek zitten. Daar had ik inderdaad rekening mee gehouden, toch bedankt dat je me er nog even op wijst!

@Jan
Dankjewel!
Dat had ook gekunt ja, maar dat gaat me allemaal iets te ver haha. Over het algemeen valt het met roest e.d. gelukkig mee bij mijn Volvo dus mochten er dingen zijn wat ik moet fabriceren kan ik een hoop weer gebruiken :)
Zoals speciale onderdelen wat ik zou moeten bestellen enz. kan ik gewoon schoon borstelen of poetsen en weer gebruiken.
Ik denk dat het qua flexibiliteit allemaal wel goed gaat met de combinatie van balgen en gas schokdempers inderdaad!
De balgen zelf absorberen veel meer schokken als normale veren is mijn mening.

Verder ben ik nog bezig geweest met wat kleine dingetjes aan de achteras om het af te maken.
Waaronder nieuwe remleidingen, de remdrukbegrenzer opgepoetst, nieuwe schokdempers geplaatst en nog wat andere kleine dingetjes.
Hier wat detail foto's


Daarnaast bezig geweest om de voorste balgen te controleren en testen of er genoeg ruimte en speling is om volledig omhoog en omlaag te gaan.

Het is in ieder geval al 10x beter dan dat het was en heb nu veel meer ruimte rondom de balgen. Ik moet hier en daar nog wat aanpassingen maken. Daarnaast ben ik bezig met het aanpassen van de onderste draagarmen om de balg op zijn plek te houden en ben ik een houder aan het maken voor de schokdempers.
Meer hierover volgt nog.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.