- Berichten: 265
Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
- Wessel Renken
- Offline
- Elite-lid
Alvast een mededeling voor de 'orgineel liefhebbers', zo ben ik totaal niet en probeer graag andere dingen uit met mijn auto.
bij aankoop, lak zit er voor z'n leeftijd nog prachtig op en nouwelijks roestplekken te vinden, bodem ook in topconditie
eigenlijk is er vrij weinig op te merken aan z'n uiterlijk
toen ik dit met een beetje koekeloeren op google had gevonden was ik op slag verliefd en moest en zou ik mijn auto op die manier verlagen met dat soort velgen.
al gauw daarna een set 10j witte fabrieksvelgen op de kop getikt van een jeep wrangler (de witte coating leek me nogal een gok maar uiteindelijk toch tevreden mee)
even testpassen, past precies zonder ook maar iets te raken met het sturen
natuurlijk te breed, dus de wielkasten moeten uitgerold worden
zou sowiezo al moeten aangezien ik de auto nog een stukje wil laten zakken
mede dankzij een luchtkanon toch nog 225/50 bandjes op 260mm brede velgen kunnen leggen
resultaat
en het uiteindelijke resultaat, had verwacht dat dit zwaarder zou sturen maar raar genoeg stuurd dit bijna 2 keer zo soepel
dit setje velgen en banden vergroten trouwens enorm je grip en wegligging, eerder helde de auto altijd over als malle met de orginele set
na enkele maanden zo rond gereden te hebben al sparende voor een verlagingssetje en voor het verbreden van mijn wielkasten gebeurde dit..
motor warm gelopen.. zucht, gelukkig kwam supermoeders te hulp schieten en deed een goed woordje bij de anwb (aangezien ik met mijn stomme kop nog geen lid was )
op naar huis!
na een tijdje zoeken uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de waterpomp niet werkte
daarna advies gevraagt aan een kennis die automonteur is en wees mij erop een ander blok op te gaan zoeken als goedkoopste optie, dus eruit met dat ding
uiteindelijk flink gezocht voor een vervangende b18
ondertussen veel tegenslagen gehad in mijn priveleven, een goede vriendin (18 jaar) van mij waar ik mee was opgegroeid was overleden aan een lekkende hartklep..
daar moest ik natuurlijk dus iets voor doen en heb uiteindelijk dit voor haar gemaakt
de vervangende b18 goud gespoten als een gebaar voor mijn vriendin als een 'gouden hart'
ondanks de tegenslagen toch wat sneeuwpret gehad en de nieuwe parkeerplaats uitgeprobeerd
en natuurlijk moet ook het nadeel van sneeuw erbij komen
gelukkig niet in mijn nadeel
ik ben in een flauwe bocht stapvoets rechtdoor gegleden en daarna is een gloednieuwe volkswagen passat net achter mijn portier in gegleden
schade:
volkswagen 2 a 3000 euro
volvo een klein krasje en 45 cent voor een blikje cola op de terugweg
dit krijg je dus als je plastic met metaal vergelijkt
zo heb ik ongeveer 4 maanden rondgereden en ben tot de conclusie gekomen dat de krugaskeringen lek raakten en de motor overdreven veel olie lekte, aangezien de zuigers en cillinderkop ook niet meer in een beste staat waren leek me revisie een nogal dure oplossing, dus zat ik te bedenken om er een andere motor in te gooien, eentje met wat meer kracht en pit
aangezien het opvoeren van een b18 of b20 ook erg prijzig is ging ik kijken naar een andere type motor, een die er veel op leek en toch standaard meer vermogen had
na een tijdje zoeken vond ik dit idee en dacht bij mezelf ''dat moet ik ook kunnen''
na lang zoeken vond ik een verdwaalde advertentie van een verrotte volvo 164 met een b30 injectie motor die 175 pk opleverde
daar ben ik naar wezen kijken en motorisch was hij in topstaat, en hij liep als een trein dus ik was meteen verkocht
toch voor 200 euro even een autotje op de kop getikt
het chassis e.d. word gebruikt als opknapper door een vriend van mij (als dat uberhaupt haalbaar is met al die roestgaten overal en nergens) dus dat staat al niet meer in de weg
nu ben ik druk bezig met het blok demonteren en de elektra,computer e.d. zorgvuldig verwijderen en te labelen om straks weer te in te pluggen
ik hoop voor het eind van de week het blok eruit te hebben
planning voor wat komen gaat:
-blok uit de 164 halen
-blok overspuiten en fatsoeneren
-elektra uitzoeken
-blok uit de amazon halen
-cardanas inkorten in een draaibank voor zo min mogelijk speling en trillingen
-gasinstallatie overzetten
-schutbord van m'n amazon aanpassen
-een eventuele oplossing zoeken voor mijn verwarming aangezien die in de weg zit
ik zal vast nog dingen zijn vergeten op te noemen
verdere updates en foto's worden natuurlijk later gepost
tips en hints worden altijd gewaardeerd!
UPDATE 12-2-'13 (wel een kleintje )
de afgelopen 3 dagen druk geweest met beide motorblokken loskoppelen enzovoord om eruit getakeld te kunnen worden.
nu is het wachten alleen nog op een motortakel die ik deze week kan lenen.
dus ondertussen eventjes de antenne van de 164 afgehaald, opgepoetst en op mijn amazon gezet, aangezien ik er nog geen had. staat best goed al zeg ik het zelf (:
verdere foto's en updates volgen!
UPDATE 13-2-'13 (weer een kleintje )
aangezien ik nogsteeds aan het wachten ben tot een motortakel beschikbaar komt, vandaag maar eens bezig geweest met mijn raammechanismes aangezien mijn beide ramen naar beneden kwamen.
dit is dus de rede waarom, de houders aan beide kanten waren zo verrot als maar kan.
dus gelijk 2 nieuwe gemaakt! en dat met een kettingkast sierlijst van een fiets na een tijdje improviseren haha.
zo goed als nieuw! en de raampjes gaan weer perfect op en neer (:
trouwens ook nog een superdik idee gevonden voor het uitlaatsysteem wat ik ga maken voor mijn b30
verdere updates en foto's volgen!
UPDATE 17-2-2013
onder het wachten tot ik een takel tot mijn beschikking kon krijgen nog een beetje bezig geweest met m'n uitlaat
zo was hij, heb hem een stuk ingekort zodat hij onder mijn amazon zou kunnen passen, dus bijna 1/3e uitlaat weggeslepen wat lege ruimte was. nog wel een stuk overgelaten zodat de lucht er normaal door kan komen natuurlijk.
rechte pijp aangemaakt, en heb een T splitsing gemaakt voor de dubbele uitlaat
trouwens een vrij voor de hand liggende tip, gebruik geen elektroden met uitlaten lassen, zit wel dicht maar ziet er niet uit
daarna EINDELIJK een takel kunnen regelen!!
dus hup gelijk die mikmak eruit
morgen flink aan de slag met het schoonmaken en spuiten van het blok (:
nu zat ik nog met het probleem dat de schakelpook van de B30 veelste lang was, dus gelijk de schakelpook van de b18 erop gezet, past precies! moest alleen de 3 veertjes die in de schakelstangen vallen iets inkorten zodat hij soepel schakeld.
scheeld weer een hoop werk dus.
b18 blok en chassis van de 164 verkocht aan een maat van me dus dat staat ook al niet meer in de weg
vandaag dus heerlijk opgeschoten! (:
morgen druk aan de slag met spuiten!
verdere foto's en updates volgen! (IN DE REACTIES)
Instagram @wess.gt
www.rollhard.co.uk/blogs/news/saving-the-amazon
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Afwezig
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
K'ben benieuwd naar de foto's, succes met je project.
Groeten, Rob
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Afwezig
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wessel Renken
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 265
Instagram @wess.gt
www.rollhard.co.uk/blogs/news/saving-the-amazon
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Afwezig
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Leuk dat zo'n jong iemand een amazon heeft. Persoonlijk vindt ik brede velgen wel mooi staan onder een amazon mits het binnen de verhoudingen blijft en die van jou zijn wel erg breed en zou niet mijn keuze zijn en niet alleen maar omdat ze erg breed zijn maar ik heb meerdere redenen om zulke brede velgen niet onder een amazon te doen. Het verbeteren van de wegligging kun je op verschillende manieren verbeteren, niet alleen maar door zulke brede sloffen te monteren. Heb je wel is gedacht wat er nu met je ophanging en lagers gebeurt.
Wat betreft een grotere motor voor meer PK zou ik kiezen voor een B230 FK van een 940 LPT, deze heeft standaard al 135 PK en met een MBC en chiptuning zit je gauw op 200 PK met weinig kosten en het schijnt zuiniger te lopen als een standaard 135 pk. Je moet wel het blok rechtop in de amazon zien te krijgen maar daar zijn ook spullen voor te koop, koppel hem aan een 5 bak en je hebt een beest van een auto. Daarnaast is een B230 FK een injectie motor en met gasinjectie erbij heb je ook geen vermogen verlies op gas. Een 6 cill 3.0 ltr loopt mooi en soepel tenminste de carb versie, de injectie ben ik niet kapot van dit loopt wat meer rommelig stationair en daarbij is dit wel een zeer verouderd injectie systeem en om daar nog goed spul voor zien te krijgen is lastig en reviseren heel duur en om nou te zeggen wat een PK heeft zo'n blok nee dat nou ook weer niet en het zuipt als een gek. Mijn keuze zou het niet zijn. Wil je echt bruut doen prak er dan een V8 3,5 ltr van een rover erin of indien het lukt een 5,7 V8 van een chevvy.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wessel Renken
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 265
Instagram @wess.gt
www.rollhard.co.uk/blogs/news/saving-the-amazon
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wessel Renken
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 265
Instagram @wess.gt
www.rollhard.co.uk/blogs/news/saving-the-amazon
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Afwezig
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Geachte heer Baeten,
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Het wijzigen van de remmen is geen probleem. Het heeft wel tot gevolg dat uw auto technisch bekeken wordt. We beoordelen of het voertuig voldoet aan de APK-keuringseisen. De kosten van de inschrijving hierdoor ook iets hoger uitvallen. Maximaal kost een kenteken voor uw Volvo circa 150,- euro.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben ge?nformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 880
Al loopt zo'n b30e wel errug lekker als het allemaal klopt
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.