Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project

Lees meer
13-11-2018 15:29 #180290 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Kijk dat ziet er solide uit en het laswerk is ook voor zover ik het van de foto kan beoordelen goed uitgevoerd. Mocht ik ooit je raad nodig hebben mbt lucht vering dan weet ik je te vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-11-2018 16:13 #180292 door Rens Winnubst
Beantwoord door Rens Winnubst in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Ik ben heel erg benieuwd hoe zo'n opstelling rijdt. Het lijkt ideaal, maximale instelbaarheid. De hoogte met de balgen, en de demping met instelbare schokbrekers (of heb ik het mis?). Zo kan je met dezelfde wagen meedoen aan een lowrider-event, met je oma een rondje op zondag om de kerk en ook nog vol gas meerijden met rally's over slechte klinkerwegen en onverharde bospaden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-11-2018 21:31 #180306 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project

René Minnebo schreef : Kijk dat ziet er solide uit en het laswerk is ook voor zover ik het van de foto kan beoordelen goed uitgevoerd. Mocht ik ooit je raad nodig hebben mbt lucht vering dan weet ik je te vinden.

Haha, wie had dat een paar jaar terug gedacht; dat jíj Wessel ooit om advies zou gaan vragen!
Tijden veranderen en zo ook Wessels creatieve oplossingen ;-)

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2018 15:09 - 15-11-2018 15:13 #180315 door Thomas Klimp
Beantwoord door Thomas Klimp in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Wessel,

Welke types/maat balgen gebruik jij voor en achter?
Ik heb eerder al eens rondgekeken bij Brabantcustom maar omdat mijn combi nog in een spit hangt en de rest in dozen staat kan ik nog niet bezig met het meten van hoogtes en diameters..
Mijn plan was om alleen achter balgen te plaatsen en voor verlagingsveren (stukje omlaag en toch nog wat speling aan de achterkant om te compenseren voor aanhanger/lpg tank/lading), maar misschien neem ik de voorzijde ook nog mee.

Thomas,

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'70 145
'72 164E
'72 144
'81 244 GLE (verkocht)
'97 V70

www.volvokv.nl/forum/profile/8082-thomas-klimp-gast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2018 11:01 - 17-11-2018 11:06 #180328 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
@René
Thanks! Voor eventuele advies kan je altijd terrecht.
En moest stiekem wel een beetje lachen om de reactie van Hans :)

@ Rens
Ik vind zelf dat het veel beter rijd als orginele vering, ligt er natuurlijk ook aan welke balgen je gebruikt enz enz. Ik rij gewoon met standaard schokbrekers.

@Thomas
Ik heb destijds de 14cm heavy load air bag gehad van brabant customs, maar die zijn al een tijd uitverkocht. Ik heb als het goed is exact dezelfde balgen besteld vanuit china, daar wacht ik nog op om er zeker van te zijn.
Denk eraan dat je niet gauw meer terug kan als je eenmaal aan air begint, aangezien je zoveel moet customizen. Tenzij je custom veerpoten met balgen erop laat maken, maar dan ben je al gauw 2 a 3000 euro verder.
Verder kan ik het je afraden om de voorkant van balgen te voorzien zonder de boel te verlassen.
Ik heb om de balgen te laten passen in het subframe zoveel weg moeten slijpen dat het subframe door is gaan scheuren.
Ik heb het nagenoeg op dezelfde manier gedaan als deze meneer:

Tot een bepaalde tijd wil dit prima, maar aangezien alles zo nauw is gaan de balgen op een gegeven moment slijten, en door de klappen wat de balg moet opvangen en je zoveel weg moet slijpen word het subframe zwak en scheurt het kapot waardoor ook je balg lek raakt.
Met dit als resultaat:


--Dus nogmaals ik raad deze manier niet aan en neem niet mijn verantwoordelijkheid voor degene die dit na gaan doen. Het is gevaarlijk en kunt hierdoor zware ongelukken veroorzaken.--

De bedoeling is uiteindelijk dat ik mijn complete subframe ga aanpassen en verstevigen zodat de balgen helemaal vrij komen en dat alles zo gaat werken zoals het hoort (ook op langere termijn). Meer updates daarover volgen binnenkort.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2018 11:48 #180329 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Dank, mooie plaatjes! Heb me altijd al afgevraagd hoe dat in de praktijk onder de auto eruit zou zien. Die foto's maken duidelijk dat het goed plaatsen van balgen echt wel een serieuze klus is.

Wessel Renken schreef : Tot een bepaalde tijd wil dit prima, maar aangezien alles zo nauw is gaan de balgen op een gegeven moment slijten, en door de klappen wat de balg moet opvangen en je zoveel weg moet slijpen word het subframe zwak en scheurt het kapot waardoor ook je balg lek raakt.
Met dit als resultaat:


--Dus nogmaals ik raad deze manier niet aan en neem niet mijn verantwoordelijkheid voor degene die dit na gaan doen. Het is gevaarlijk en kunt hierdoor zware ongelukken veroorzaken.--

Nog los van dat je dit niet na moet willen doen op die manier wordt die "tot bepaalde tijd" ook begrensd tot de eerstvolgende APK lijkt me. Althans, ik neem niet aan dat dit APK goedkeur is als je zowel aan je subframe slijpt, toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2018 12:17 - 19-11-2018 20:37 #180330 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC Airride project
@Lars,
Klopt, het is een hoop frabriceer customize en denkwerk om het op de juiste manier te doen.
Eigenlijk is het een beetje als het wiel opnieuw uitvinden.
Het is ook erg lastig, omdat er weinig mensen zijn die dit hebben gedaan en uitgebreid hebben getest.
Ik heb het zelf op de verkeerde manier gedaan en te gehaast maar gelukkig ben ik me er nu van bewust hoe het wel en niet moet.
Klopt inderdaad dit zou volgens mij niet apk waardig zijn, maar er stond bij mij al in de planning om mijn airride opnieuw aan te pakken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2018 03:29 #180392 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Beste Wessel, ik wil mij niet met jou creativiteit bemoeien maar heb je voor van voor al eens gedacht aan luchtcilinders die in de plaats van je veren komen.
Hoef je volgens mij niets tot naganoeg niets aan je subframe te doen.
Balgen hebben als nadeel dat ze uitzetten het zijn ballonnen.
Cilinder heb je in allerlij maten zowel in lengte als diameter.

succes komt goed.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2018 15:48 #180406 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
@Johan

Dat is inderdaad een heel goed idee, maar ik lees dat het niet aan te raden is aan de voorkant, omdat de meeste cilinders het gewicht niet aankunnen. Tevens lees ik ook dat het erg slecht rijd.
Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar denk dat ik toch het subframe ga aanpassen voor balgen.

Ik ben ook begonnen met het demonteren van het subframe en blok. Eens zien of ik van deze bende nog wat van kan maken, of dat ik toch voor een ander blok ga kijken..
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-11-2018 00:32 #180414 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Misschien heb je ze al bekeken maar misschien dat dit je verder op weg helpt.

international.kueensing.com/
www.caisse.com/classic-1966-amazon-volvo...otos-video-and-more/

En voor cilinders ik zou eens bij Festo kijken die hebben kwaliteit cilinders eens contact op nemem met die firma.

En voor ik een subframe zou vermaken zou ik eerst met het subframe naar de RDW gaan en uitleggen wat je wilt doen.
Want heel de zaak vermaken en niet door een APK komen is ook wat.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.