Project Volvo 122S Down Under

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
11-09-2012 16:20 #117589 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Project Volvo 122S Down Under
- De pakking: er staat ergens 'ut' gestanst in de pakking, dat is de zijde die tegen het spruitstuk aan moet komen te liggen
- Toevoeging voor de ringen: de linker en rechter bovenhoeken krijgen een speciale ring met een oogje eraan, waaraan de veren van de carbs worden gehaakt.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Danny Meeuwessen (GAST)
  • Danny Meeuwessen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
11-09-2012 16:25 #117590 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Project Volvo 122S Down Under

"Marc Schunck" schreef:
Momenteel ben ik bezig met de opbouw van t B20B blok. De zuigers en oliepomp zitten erin en ook de distributie tandwielen zitten erop, met dank aan de forumtips. Het kleine stalen tandwiel en de sleeve had ik ca 20 min in de oven gelegd bij 220 graden en toen gleden ze zo op de as. Het fiber tandwiel ging er ook makkelijker op dan gedacht, ik moest alleen ff een 36mm dop aanschaffen om de moer vast te zetten. Om na te gaan of ik alle onderdelen heb, heb ik vanavond (t is hier een paar uur later ;) ) alle onderdelen los geplaatst.En dat riep een aantal vragen op:
- Toen ik met de kop bezig was vroeg ik me af waar de 2 schroefgaten boven en achterin voor dienen(zie foto). Volgens mij wordt de bovenste gebruikt voor de temperatuur sensor, maar die andere is me onduidelijk, weet iemand wat hier in/aan moet ?

In de achterste hoort een knietje te zitten (44), op dat knietje gaat een koelwaterslang naar het kachelhuis.

- Het water kraantje krijg ik er maar half ingeschroefd, het zit nu zo strak dat ik er niet nog meer kracht op durf te zetten, is dit normaal, of moet t schroefdraad helemaal in t blok verdwijnen ?

Ik zou er niet teveel kracht opzetten. Ik weet niet of dit zo is, maar als het tapse draad is bestaat er een kans dat je een scheur in je blok krijgt, gietijzer is bros.

- De dunne metalen waterpijp vanaf de waterpomp loopt naar achteren, maar ik kan nergens vinden waar ie dan vervolgens op moet worden aangesloten ?

Daarvandaan gaat een slang naar de kachelkraan, de andere kant van de kachelkraan gaat naar het kachelhuis. Zie de exploded view:




- De pakking tussen de inlaat/uitlaat spruitstuk en blok heeft een kant met "metalen" stukken (na 13 jaar in de schuur zat er zelfs al wat roest op..) en aan de andere kant is t zeg maar gewoon pakking, welke kant moet op t blok ?
- en dan de laatste, hoe wordt het inlaat/uitlaat spruitstuk vast gezet ? Er zitten 5 gaten in t spruitstuk en 4, zeg maar, openingen tussen de uitlaat/inlaat pijpen, moeten daar nog speciale ringen oid tussen om de moeren goed te kunnen vastzetten?

Hier zijn inderdaad speciale ringen voor, onderdeelnummer 419401, of 419416 met oog voor de veren van de carburateurs. Een ander nummer is 191169. Zie ook de foto:






1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Danny Meeuwessen (GAST)
  • Danny Meeuwessen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
11-09-2012 16:26 #117591 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Project Volvo 122S Down Under
Mensen wat zijn jullie allemaal snel! Niets te doen zeker? ;)

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-09-2012 16:27 #117592 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Project Volvo 122S Down Under
Zo zie je hoe de waterpijpjes bij mij op het blok zitten:



En het waterkraantje: bij mij steekt ook de schroefdraad nog een eindje uit het blok:



Twee van die dikkere ringen zijn trouwens ook voorzien van een bevestigingsoogje (in geval van dubbele SU's tenminste) waar de veer van de gasklepas aan wordt bevestigd (die er voor zorgt dat de gasklep sluit als je het gaspedaal los laat) (Daan was me net voor)
(Ongeveer) te zien op deze foto:








Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-09-2012 19:01 #117600 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Project Volvo 122S Down Under
Ik dacht metalen kant tegen het blok omdat dit het warmst word en ook (meestal) vlakker is als de spruitstukken, zeker het uitlaatspruitstuk heeft nog wel eens roest.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2012 01:13 #117618 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Wow mensen, bedankt voor alle uitgebreide reacties en fotos!! Super! Dat is lekker opstaan :D
Zo te zien mis ik dus nog een aantal zaken zoals speciale ringen met oogjes, de carb veren, het korte pijpje/knietje, het ruitvormige afdekplaatje met boutjes, etc. Deze week maar ff bestellen en dan 2 weken wachten op de post als de customs ze niet uit gaat pakken (dan duurt t nog langer..).
Binnenkort zal ik nog wat op m'n blog zetten maar moet ff de tijd zien te vinden, ben te druk met de Volvo zelf :)
Ik ben ook al aan t verder denken over de vooras, die moet er ook onderuit om te verven en een aantal zaken te vervangen. Ik moet natuurlijk maximaal gebruik maken van de max 20kg die per pakket verzonden kan worden (van 10 tot 20kg is dezelfde prijs) ;) Topforum!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-09-2012 15:10 #117626 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Net even de carburateur/blok pakking bekeken. De kant met t metaal moet idd naar t blok want UT staat op de andere kant.
Heb zojuist de toplager geplaatst met de tip van Rene. Hij gleed er zo in na een paar tikken op de dop uit de doppendoos (1 inch). Ook nog ff een update op mn blog gezet over de distributie tandwielen enzo.





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Danny Meeuwessen (GAST)
  • Danny Meeuwessen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
12-09-2012 19:27 #117635 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Project Volvo 122S Down Under
Met het risico weer een hele discussie aan te zwengelen: je gebruikt geen nieuwe oliekeerringen i.p.v de vilten ringen?

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-09-2012 01:17 #117657 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Hey Danny, ik heb wel een cover van een B30 liggen met nieuwe rubber keerring die perfect past. Maar ik weet niet hoe ik die mooi moet centreren. De originele cover heb ik eerst vingervast gezet en toen met een voelermaatje tussen cover en krukas rondom gecentreerd (overal 0.10-0.15 mm speling) Dit verschil in speling wordt veroorzaakt door de krukas die blijkbaar niet zuiver rond is(de speling varieert op dezelfde plek afh van de stand vd krukas). De onderkant vd cover is helemaal gelijk met t blok. Toen alles gecentreerd was heb ik pas de viltring aangebracht.
Als iemand weet hoe de cover met rubber ring goed te centreren is wil ik dat ook graag proberen. Ik weet ook niet hoeveel variatie in de speling mag zitten zonder dat t rubber gaat lekken.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Danny Meeuwessen (GAST)
  • Danny Meeuwessen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
13-09-2012 21:54 #117677 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Project Volvo 122S Down Under
Om eerlijk te zijn, heb ik de oliekeerringen bij mij op het gevoel/oog gecentreerd. Zover ik kan beoordelen functioneren ze prima. Misschien dat iemand anders hier nog iets zinnigs over kan zeggen?

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.