Project Volvo 122S Down Under

Lees meer
07-08-2012 17:27 #116430 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Project Volvo 122S Down Under
Shit vergeet erbij te vermelden links niet gepolijst rechts wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2012 09:39 #116490 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Ziet er strak uit Rene! Heb je zo de hele auto gedaan ?
Nog ff een waarschuwing/tip als je wilt gaan lakken met Toplac of een ander merk enamel/botenlak. Deze verf maakt gebruik van Terpentine achtige thinners terwijl normale autolak andere/agressievere thinners bevat. Je kunt dus wel Toplac over een bestaande autolak aanbrengen, maar andersom niet. Heb je eenmaal een panel met Toplac gerold dan altijd met Toplac bijstippen en niet met autolak wat direct de onderliggende Toplac oplost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2012 09:49 #116492 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Project Volvo 122S Down Under
Ik heb de hele auto (amazon combi) gespoten van binnen en buiten en ook weer terug gepolijst, dat is eens en nooit meer. Wel weer een ervaring rijker maar als ik een auto laat spuiten dan bij de spuiter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2012 15:17 #116649 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Afgelopen weekend ben ik begonnen met het opbouwen van t motorblok.kleppen geplaatst, zuigers, drijfstangen etc opgebouwd. Maar toen ik de krukas wilde plaatsen bleek de nieuwe ondermaat lager niet te passen in de krukas (zie topic in motor). De krukas vandaag dus ff terugebracht naar t revisiebedrijf. Morgen kan ik m weer ophalen.
Bijgaand wat fotos


Meer foto's staan op de weblog volvo-122s.blogspot.com.au/



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2012 18:39 #116652 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Project Volvo 122S Down Under
Ik heb even nagevraagd er zit verschil tussen de lagers heb je niet een lagerset voor 22mm drijfstangen gekregen(laat type 8 gaats) ipv voor 20mm drijfstangen, voordat je straks teveel vlees weghaald.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-08-2012 13:00 #116661 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
De lagerset die ik nu voor de drijfstangen heb is 26mm en lijkt goed te passen (volvo nr: 271052).
Ik heb de bijgeslepen krukas vandaag opgehaald en de hoofdlager past nu ook netjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-08-2012 22:43 #116686 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Project Volvo 122S Down Under
Het lijkt er op dat je nu de juiste spullen hebt, ultieme controle is als je de moeren en bouten op moment hebt gezet dat de krukas nog net met de hand te draaien is.
Veel succes met verder monteren, ik ben benieuwd naar het vervolg.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-08-2012 14:19 #117046 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Dit weekend waren de SU carbs (AUD331) aan de beurt. Ik had een revisie set van SU, CRK 249. Omdat ik de motor nog nooit heb horen lopen en dus ook niet weet wat de staat van de carbs is heb ik de gasklep as en lagers nog niet vervangen. Dit kan ik later nog altijd laten doen als blijkt dat ze toch valse lucht aanzuigen. Het was een leuke klus en niet zo moeilijk als ik dacht.
Meer foto's en verslag staan op de weblog volvo-122s.blogspot.com.au/

Verder wacht ik nog op een zuigerring zodat ik ook de laatste zuiger kan terugplaatsen.





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-09-2012 15:29 #117586 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Project Volvo 122S Down Under
Momenteel ben ik bezig met de opbouw van t B20B blok. De zuigers en oliepomp zitten erin en ook de distributie tandwielen zitten erop, met dank aan de forumtips. Het kleine stalen tandwiel en de sleeve had ik ca 20 min in de oven gelegd bij 220 graden en toen gleden ze zo op de as. Het fiber tandwiel ging er ook makkelijker op dan gedacht, ik moest alleen ff een 36mm dop aanschaffen om de moer vast te zetten. Om na te gaan of ik alle onderdelen heb, heb ik vanavond (t is hier een paar uur later ;) ) alle onderdelen los geplaatst.En dat riep een aantal vragen op:
- Toen ik met de kop bezig was vroeg ik me af waar de 2 schroefgaten boven en achterin voor dienen(zie foto). Volgens mij wordt de bovenste gebruikt voor de temperatuur sensor, maar die andere is me onduidelijk, weet iemand wat hier in/aan moet ?
- Het water kraantje krijg ik er maar half ingeschroefd, het zit nu zo strak dat ik er niet nog meer kracht op durf te zetten, is dit normaal, of moet t schroefdraad helemaal in t blok verdwijnen ?
- De dunne metalen waterpijp vanaf de waterpomp loopt naar achteren, maar ik kan nergens vinden waar ie dan vervolgens op moet worden aangesloten ?
- De pakking tussen de inlaat/uitlaat spruitstuk en blok heeft een kant met "metalen" stukken (na 13 jaar in de schuur zat er zelfs al wat roest op..) en aan de andere kant is t zeg maar gewoon pakking, welke kant moet op t blok ?
- en dan de laatste, hoe wordt het inlaat/uitlaat spruitstuk vast gezet ? Er zitten 5 gaten in t spruitstuk en 4, zeg maar, openingen tussen de uitlaat/inlaat pijpen, moeten daar nog speciale ringen oid tussen om de moeren goed te kunnen vastzetten?
:roll:



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-09-2012 16:12 #117588 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Project Volvo 122S Down Under

"Marc Schunck" schreef:
Momenteel ben ik bezig met de opbouw van t B20B blok. De zuigers en oliepomp zitten erin en ook de distributie tandwielen zitten erop, met dank aan de forumtips. Het kleine stalen tandwiel en de sleeve had ik ca 20 min in de oven gelegd bij 220 graden en toen gleden ze zo op de as. Het fiber tandwiel ging er ook makkelijker op dan gedacht, ik moest alleen ff een 36mm dop aanschaffen om de moer vast te zetten. Om na te gaan of ik alle onderdelen heb, heb ik vanavond (t is hier een paar uur later ;) ) alle onderdelen los geplaatst.En dat riep een aantal vragen op:
- Toen ik met de kop bezig was vroeg ik me af waar de 2 schroefgaten boven en achterin voor dienen(zie foto). Volgens mij wordt de bovenste gebruikt voor de temperatuur sensor, maar die andere is me onduidelijk, weet iemand wat hier in/aan moet ?
- Het water kraantje krijg ik er maar half ingeschroefd, het zit nu zo strak dat ik er niet nog meer kracht op durf te zetten, is dit normaal, of moet t schroefdraad helemaal in t blok verdwijnen ?
- De dunne metalen waterpijp vanaf de waterpomp loopt naar achteren, maar ik kan nergens vinden waar ie dan vervolgens op moet worden aangesloten ?
- De pakking tussen de inlaat/uitlaat spruitstuk en blok heeft een kant met "metalen" stukken (na 13 jaar in de schuur zat er zelfs al wat roest op..) en aan de andere kant is t zeg maar gewoon pakking, welke kant moet op t blok ?
- en dan de laatste, hoe wordt het inlaat/uitlaat spruitstuk vast gezet ? Er zitten 5 gaten in t spruitstuk en 4, zeg maar, openingen tussen de uitlaat/inlaat pijpen, moeten daar nog speciale ringen oid tussen om de moeren goed te kunnen vastzetten?
:roll:


- Bovenste gat in de kop is inderdaad voor de temperatuursensor.
- Onderste gat: daar komt toch het 'korte' (L-vormig?) koelwaterpijpje op/in?
- Kraantje: zo ver draaien als kan, volgens mij is het normaal dat je nog een stukje schroefdraad ziet.
- Dunne lange waterpijpje loopt naar de achterkant van het blok, op het uiteinde komt de slang die naar het kachelhuis loopt. De andere slang van het kachelhuis loopt dan naar het eerder genoemde korte koelwaterpijpje.
- Voor- of achterkant van de pakking: geen flauw idee! Ik kon het met logisch redenen niet bedenken, wie weet het?
- Tussen in- en uitlaatspruitstukken zitten inderdaad speciale, vrij dikke, ringen. Die zorgen ervoor dat als je de moer aandraait, zowel de inlaat als ook de uitlaat strak tegen de kop worden vast gezet.

Dat wordt een mooi blok!!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.