- Berichten: 1253
kantelbeugels en amazon combi project
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
Dat zijn goede tips, die ga ik zeker uitvoeren, had er zelf eerlijk gezegd niet aan gedacht.
Kreeg in b20-vragentopic ook al de tip om distributie-speling te meten.
bedankt, groet Jan
PS vandaag lekker even zitten knutselen met stappenmotor-sturing vanuit microcomputer, zegt mijn vrouw "wat ben je toch aan het kopiëren?"
En het is waar, t'is net een kopieerapparaat, het stappenmotortje zou er zelfs wel eens uit kunnen komen.
Want koop niet wat de afvalberg u biedt
Even op het plaatje klikken als je het filmpje wilt zien.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Afwezig
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Wat ik mij afvroeg bij die Impco gascarburateur : hoe ga je bij koude start een (licht) verhoogd toerental realiseren ? Is wel wenselijk !
Heb zelf in het verleden ook naar die Impco gascarburateurs gekeken, maar dit was één van de zaken waar ik niet uit kwam (je zult ook nog een adapterplaat voor de bevestiging op het spruitstuk moeten fabriceren, maar ik vermoed dat dat voor jou geen probleem is )
Dit is éen van de redenen waarom ik zelf gekozen heb voor een Stromberg carburateur (waarvan alle "benzinefuncties" uitgeschakeld zijn - werkt dus alleen nog maar als gasklephuis) i.c.m. met een BRC/BLOS gasmixer - gaat op een standaard spruitstuk en met de "choke" van de Stromberg kan het toerental verhoogd worden bij koude start.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Hartelijk dank voor je tip, zou ik dus NOOIT aan gedacht hebben.
Ik ben dus heel blij met zulke spontane tips.
Ik moet de pomp er toch even af halen om de speling te checken zoals mij hierboven al getipt werd dus dan fabriceer ik direct.. ook een ring om het sleuf-asje.
Hallo Rob,
Ook jij heel hartelijk dank voor je tip, ik had eerlijk gezegd nog niet nagedacht over verhoogd stationair laten lopen bij koude motor.
Voor de choke-kabel had ik al wel wat in gedachten, nl. de verdamper "bedienen" , daarmee bedoel ik de knop in drukken die even wat gas laat stromen voordat de motor onderdruk creëert.
Misschien ga ik dat dan elektrisch doen met spoel (impco heeft er ook setjes voor) en dan de chokekabel gebruiken voor het regelen van verhoogd toerental, iets met de gasklep of zo.
Leuk dat je een foto bij voegd van jouw LPG-opstelling, ik had nog nooit gehoord van de door jou genoemde merken BRC/BLOS, ga ik voor de aardigheid eens opzoeken op het WWW.
Inderdaad moet ik het gasklephuis nog passend maken met adapter o.i.d. maar dat vormt hopelijk geen struikelblok.
Boele, Rob, hartelijk dank, groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Handig ook om op m'n nog vrije 1,5 vierkante meter in de schuur het blok nog wat te kunnen draaien.
Voordat je denkt ARGH wat heeft hij nu gedaan? Aan het carter vastgelast?
Ja goed gezien, maar het carter was reeds vernaggeld door de vorige eigenaar / garage en ik heb al een vervangend carter.
Bovendien kan ik nu ook áchter de motorsteunen schuren /rood spuiten. (welke kleur is dat eigenlijk,is er een RAL die in de buurt komt??)
Verder (weer) wat lopen prakkizeren over gasklephuis en gascarburateur....
En tot slot de draad gezuiverd van de temperatuursensor, hoe dicht die eigenlijk af, metaaldichtend ? Net als een soort hydrauliek-koppeling? zetel - conische voeler - aandrukstuk??
dat was het weer,niet héél veel tijd gehad want oven thuis was kapot en wachtte ook op aandacht, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Vandaag voorbereidend werk gedaan om mijn nieuw-gemonteerde remschijven aan de voorzijde af te draaien.
Zie hier voor "verhaaltje remschijven voorzijde", (halverwege de pagina);
kantelbeugels en amazon combi project
Dat afdraaien is nodig om de schijven helemaal slingervrij te krijgen ten opzichte van de draaiende wielnaaf.
Ik heb schijven die dikker zijn dan "normaal" zodat je ná het afdraaien nog wel voldoende dikte over hebt en niet binnen een jaar weer nieuwe schijven moet zetten.
Een afdraai-apparaat voor personenauto's kost al snel duizenden euro's en voor trucks is dat ook het geval.......
Aangezien wij op de zaak wel een afdraaiapparaat hebben voor trucks maar niet voor personenauto's heb ik eens lopen denken of ik daar niet iets mee kan.
Om een indruk te geven van een afdraaiapparaat voor trucks even een link naar een filmpje op Youtube;
Het eigenlijke afdraaien gebeurt door twee beitels die gelijktijdig de binnen- en buitenzijde van de schijf afdraaien.
Daarvoor is ieder afdraaiapparaat uitgerust met een beitelslede / beitelsupport.
Die beitelslede heb ik van het afdraaiapparaat gedemonteerd en ga ik gebruiken voor mijn afdraaiklus.
Het is de bedoeling dat die beitelslede exact haaks op de asnaaf staat om de schijven perfect af te kunnen draaien.
Daarom maak ik een adapter die aan de ene zijde gemonteerd wordt aan het klauw-montage-vlak van de amazon en op de andere kant van de adapter komt de beitelslede.
Op de slijpbank heb ik na het lassen de montage-vlakken die op de plaats van de remklauwen komen exact evenwijdig geslepen met het montagevlak voor de beitelslede.
En zo komt de zaak dan (i.p.v. de remklauw) aan de auto te hangen;
En deze motor (van een oude traplift) moet de schijf laten draaien;
Met deze adapter, het vastschroeven van de adapter houdt dan gelijk ook de remschijf via de wielbouten stevig tegen de naaf;
Eerder deze week had ik de rembooster geschuurd (oppervlakteroest) en geschilderd, nu kon hij op de ama ;
Helaas was de hoofdremcilinder niet meer te redden,
[url=http://volvokv.nl/forum/?f=142&t=23515&p=145537&hilit=hoofdremcilinder&sid=56eb4c0baa5463660a7ae8e6b0dacf88#p145537">viewtopic.php?f=142&t=23515&p=145537&hilit=hoofdremcilinder&sid=56eb4c0baa5463660a7ae8e6b0dacf88#p145537
en moest daar een nieuwe op.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Dop Dobbel (GAST)
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 83
The devil is in the details... dat zit bij deze auto wel goed zo te zien .
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Details vind ik niet alleen belangrijk, ik kan mij er zelfs helemaal in verliezen, en dat is niet altijd handig........
Het project als geheel schiet er niet erg van op.
Gelukkig haal ik wel veel voldoening uit de dingen die dan in mijn ogen goed zijn afgerond (of afgedraaid in dit geval).
Vervolg van afdraai-apparaat remschijven;
Elektromotor aangesloten op stuurprint en een tijdelijke schakelaar er aan geknoopt;
Als het goed is kan je op de link klikken voor een filmpje van het eigenlijke afdraaien;
vid141.photobucket.com/albums/r6 ... rlqupc.mp4
Filmpje loopt nogal schokkerig en niet bepaald synchroon met geluid, in het echt liep de schijf gelukkig wel mooi regelmatig rond.
Het afdraaien zelf valt mij erg mee, de opstelling van de beitelslede t.o.v. de remschijf blijkt stabiel.
Hier zie je hoe de schijf al bijna vlak gedraaid is, laatste stukje van het originele oppervlak nog net zichtbaar.
Beitel-verstelling, iedere beitel z'n eigen nonius / verstelling.
En dan meten hoe de slingering van 0,50mm is verbeterd naar 0,05mm, dat is nog niet slingervrij maar acceptabel;
En uiteindelijk houdt ik zelfs nog 14,7 mm over. Minimale maat is 11,3 volgens opschrift fabrikant dus dat zal mijn tijd wel duren met 5000KM/jaar.
En zo ziet het er dan uit aan de linker zijde van de auto, de zaak hangt nu op z'n kop maar werkt net zo prima.
Dat was helaas al weer mijn weekend bijdrage , groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
En de rode lak voor de motor kun je o.a. als spuitbus bij de VKO kopen, artikel nummer 9434522
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.