kantelbeugels en amazon combi project

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
16-11-2014 15:51 #145536 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hoi Ed,

Dat zijn goede tips, die ga ik zeker uitvoeren, had er zelf eerlijk gezegd niet aan gedacht.
Kreeg in b20-vragentopic ook al de tip om distributie-speling te meten.

bedankt, groet Jan

PS vandaag lekker even zitten knutselen met stappenmotor-sturing vanuit microcomputer, zegt mijn vrouw "wat ben je toch aan het kopiëren?"
En het is waar, t'is net een kopieerapparaat, het stappenmotortje zou er zelfs wel eens uit kunnen komen.
Want koop niet wat de afvalberg u biedt :lol:

Bijlage:


Even op het plaatje klikken als je het filmpje wilt zien.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2014 10:02 #145554 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hoi Jan,

Wellicht ook goed om een ring om de oliepompaandrijving te plaatsen. Ik heb ooit gehad dat de aandrijving van de oliepomp is gaan slingeren en zo de oliepomp vernield heeft.

Je kan er nu goed bij!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-11-2014 12:46 #145557 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic kantelbeugels en amazon combi project
Jan,

Wat ik mij afvroeg bij die Impco gascarburateur : hoe ga je bij koude start een (licht) verhoogd toerental realiseren ? Is wel wenselijk !

Heb zelf in het verleden ook naar die Impco gascarburateurs gekeken, maar dit was één van de zaken waar ik niet uit kwam (je zult ook nog een adapterplaat voor de bevestiging op het spruitstuk moeten fabriceren, maar ik vermoed dat dat voor jou geen probleem is :) )

Dit is éen van de redenen waarom ik zelf gekozen heb voor een Stromberg carburateur (waarvan alle "benzinefuncties" uitgeschakeld zijn - werkt dus alleen nog maar als gasklephuis) i.c.m. met een BRC/BLOS gasmixer - gaat op een standaard spruitstuk en met de "choke" van de Stromberg kan het toerental verhoogd worden bij koude start.




Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
17-11-2014 18:45 #145564 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hallo Boele,

Hartelijk dank voor je tip, zou ik dus NOOIT aan gedacht hebben.
Ik ben dus heel blij met zulke spontane tips.
Ik moet de pomp er toch even af halen om de speling te checken zoals mij hierboven al getipt werd dus dan fabriceer ik direct.. ook een ring om het sleuf-asje.

Hallo Rob,

Ook jij heel hartelijk dank voor je tip, ik had eerlijk gezegd nog niet nagedacht over verhoogd stationair laten lopen bij koude motor.
Voor de choke-kabel had ik al wel wat in gedachten, nl. de verdamper "bedienen" , daarmee bedoel ik de knop in drukken die even wat gas laat stromen voordat de motor onderdruk creëert.
Misschien ga ik dat dan elektrisch doen met spoel (impco heeft er ook setjes voor) en dan de chokekabel gebruiken voor het regelen van verhoogd toerental, iets met de gasklep of zo.
Leuk dat je een foto bij voegd van jouw LPG-opstelling, ik had nog nooit gehoord van de door jou genoemde merken BRC/BLOS, ga ik voor de aardigheid eens opzoeken op het WWW.

Inderdaad moet ik het gasklephuis nog passend maken met adapter o.i.d. maar dat vormt hopelijk geen struikelblok.

Boele, Rob, hartelijk dank, groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
22-11-2014 20:49 #145693 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Vandaag eerst maar eens een bokje gemaakt waar ik het motorblok mee kan transporteren van de zaak naar m'n schuurtje thuis.
Handig ook om op m'n nog vrije 1,5 vierkante meter in de schuur het blok nog wat te kunnen draaien.

Bijlage:



Voordat je denkt ARGH wat heeft hij nu gedaan? Aan het carter vastgelast?


Bijlage:




Ja goed gezien, maar het carter was reeds vernaggeld door de vorige eigenaar / garage en ik heb al een vervangend carter.
Bovendien kan ik nu ook áchter de motorsteunen schuren /rood spuiten. (welke kleur is dat eigenlijk,is er een RAL die in de buurt komt??)

Bijlage:




Verder (weer) wat lopen prakkizeren over gasklephuis en gascarburateur....





Bijlage:





Bijlage:





Bijlage:




Bijlage:





Bijlage:




En tot slot de draad gezuiverd van de temperatuursensor, hoe dicht die eigenlijk af, metaaldichtend ? Net als een soort hydrauliek-koppeling? zetel - conische voeler - aandrukstuk??

Bijlage:



dat was het weer,niet héél veel tijd gehad want oven thuis was kapot en wachtte ook op aandacht, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
29-11-2014 18:28 #145910 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
We zijn inmiddels weer een week verder :D , kleine update;

Vandaag voorbereidend werk gedaan om mijn nieuw-gemonteerde remschijven aan de voorzijde af te draaien.

Zie hier voor "verhaaltje remschijven voorzijde", (halverwege de pagina);

kantelbeugels en amazon combi project


Dat afdraaien is nodig om de schijven helemaal slingervrij te krijgen ten opzichte van de draaiende wielnaaf.
Ik heb schijven die dikker zijn dan "normaal" zodat je ná het afdraaien nog wel voldoende dikte over hebt en niet binnen een jaar weer nieuwe schijven moet zetten.
Een afdraai-apparaat voor personenauto's kost al snel duizenden euro's en voor trucks is dat ook het geval.......
Aangezien wij op de zaak wel een afdraaiapparaat hebben voor trucks maar niet voor personenauto's heb ik eens lopen denken of ik daar niet iets mee kan.

Om een indruk te geven van een afdraaiapparaat voor trucks even een link naar een filmpje op Youtube;



Het eigenlijke afdraaien gebeurt door twee beitels die gelijktijdig de binnen- en buitenzijde van de schijf afdraaien.
Daarvoor is ieder afdraaiapparaat uitgerust met een beitelslede / beitelsupport.
Die beitelslede heb ik van het afdraaiapparaat gedemonteerd en ga ik gebruiken voor mijn afdraaiklus.

Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:




Het is de bedoeling dat die beitelslede exact haaks op de asnaaf staat om de schijven perfect af te kunnen draaien.
Daarom maak ik een adapter die aan de ene zijde gemonteerd wordt aan het klauw-montage-vlak van de amazon en op de andere kant van de adapter komt de beitelslede.

Bijlage:


Bijlage:


Op de slijpbank heb ik na het lassen de montage-vlakken die op de plaats van de remklauwen komen exact evenwijdig geslepen met het montagevlak voor de beitelslede.

Bijlage:



En zo komt de zaak dan (i.p.v. de remklauw) aan de auto te hangen;

Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


En deze motor (van een oude traplift) moet de schijf laten draaien;

Bijlage:


Met deze adapter, het vastschroeven van de adapter houdt dan gelijk ook de remschijf via de wielbouten stevig tegen de naaf;

Bijlage:


Eerder deze week had ik de rembooster geschuurd (oppervlakteroest) en geschilderd, nu kon hij op de ama ;

Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Helaas was de hoofdremcilinder niet meer te redden,


[url=http://volvokv.nl/forum/?f=142&t=23515&p=145537&hilit=hoofdremcilinder&sid=56eb4c0baa5463660a7ae8e6b0dacf88#p145537">viewtopic.php?f=142&t=23515&p=145537&hilit=hoofdremcilinder&sid=56eb4c0baa5463660a7ae8e6b0dacf88#p145537


en moest daar een nieuwe op.



groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2014 17:08 #146139 door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic kantelbeugels en amazon combi project
Puike plannen weer.
The devil is in the details... dat zit bij deze auto wel goed zo te zien :D .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
06-12-2014 17:46 #146140 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hahaha, mooi gesproken Dop :-) , bedankt.
Details vind ik niet alleen belangrijk, ik kan mij er zelfs helemaal in verliezen, en dat is niet altijd handig........
Het project als geheel schiet er niet erg van op.
Gelukkig haal ik wel veel voldoening uit de dingen die dan in mijn ogen goed zijn afgerond (of afgedraaid in dit geval).


Vervolg van afdraai-apparaat remschijven;

Elektromotor aangesloten op stuurprint en een tijdelijke schakelaar er aan geknoopt;


Bijlage:



Bijlage:



Als het goed is kan je op de link klikken voor een filmpje van het eigenlijke afdraaien;

vid141.photobucket.com/albums/r6 ... rlqupc.mp4


Filmpje loopt nogal schokkerig en niet bepaald synchroon met geluid, in het echt liep de schijf gelukkig wel mooi regelmatig rond.


Het afdraaien zelf valt mij erg mee, de opstelling van de beitelslede t.o.v. de remschijf blijkt stabiel.
Hier zie je hoe de schijf al bijna vlak gedraaid is, laatste stukje van het originele oppervlak nog net zichtbaar.

Bijlage:



Beitel-verstelling, iedere beitel z'n eigen nonius / verstelling.


Bijlage:



En dan meten hoe de slingering van 0,50mm is verbeterd naar 0,05mm, dat is nog niet slingervrij maar acceptabel;


Bijlage:



Bijlage:



En uiteindelijk houdt ik zelfs nog 14,7 mm over. Minimale maat is 11,3 volgens opschrift fabrikant dus dat zal mijn tijd wel duren met 5000KM/jaar.


Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



En zo ziet het er dan uit aan de linker zijde van de auto, de zaak hangt nu op z'n kop maar werkt net zo prima.


Bijlage:



Dat was helaas al weer mijn weekend bijdrage :o , groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2014 17:16 #146159 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic kantelbeugels en amazon combi project
Mooii werk hoor, wauw!
En de rode lak voor de motor kun je o.a. als spuitbus bij de VKO kopen, artikel nummer 9434522

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2014 23:09 #146175 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project
Zo mooi werk Jan en wat een geweldig gereedschap. Toch elke keer weer verrassend waar je mee komt :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.