kantelbeugels en amazon combi project

Lees meer
03-01-2015 15:04 #146970 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project
Leuk om al die stappen foto's te zien Jan. Ik heb laats de deuren van mijn wagen gedaan, de deurbak en de onderste 15cm van de voorplaat. Misschien heb je er wat aan maar ik gebruik in de eerste fase van passen en meten de nodige 3mm parkers omdat je met griptangen niet weg komt als je wilt passen. Eerst de twee delen voorboren met 2.5mm en dan de het bovenliggende deel met 4.5mm. Hierdoor kun je kun je alles tijdelijk in elkaar zetten en passen in de carrosserie. Het verschuiven van de reparatie delen is dan heel gemakkelijk. Als alles op zijn plaats zit is het aflassen daarna een eitje :)



















Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
03-01-2015 16:03 #146976 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Ha Rob,

Bedankt voor de tip, dat is wel een strak plan met die parkers, ga ik volgende week eens proberen!
Leuk om van jou ook even deur-werkzaamheden te zien, geeft weer inspiratie :lol:
Wat mij trouwens op valt; ook lijnen die voor het oog recht lijken zijn het niet in de praktijk......
Respect voor alle vaklui die zo'n ontwerp maakten maar zeker ook voor hen die het uitvoerden, er moest toch maar even gereedschap / matrijzen gemaakt worden om al die delen te persen :o
Vervolgens alles opspannen en er een auto van lassen (en de auto iets sneller bouwen als ik hem resteaureer :oops:

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
06-01-2015 19:04 #147086 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Vandaag vrije dag, dus maar weer verder met de deur "van afgelopen zaterdag";

Rand schoongestraald, niet al te intensief gestraald om de plaat niet krom te laten trekken door het geweld en warmte wat stralen te weeg brengt.
De nog zichtbare roestpujes zullen hopelijk door Fluidfilm in gareel gehouden worden.....klinkt haast te mooi om waar te zijn :-)



Bijlage:





Helaas heeft de leverancier van het overzetplaatwerk geen rekening gehouden met de o zo belangrijke afwateringskanaaltjes en moet ik die zelf maken;
Plaat in de bankschroef met stuk stevig strip als "aambeeld" en daartussen een steeksleutel.Flinke mep op een doorslag en zie daar;



Bijlage:




Bijlage:




Bijlage:



Dan kan de plaat aan de buitenplaat van de deur worden geproplast, gaatje zit er al van het uitboren v.d. puntlassen;


Bijlage:




Dat gaatje las je dan weer dicht zodat je de nieuwe plaat aan de oude verbindt.Waar is mijn bril ?? Dan maar zonder.... Nee wordt niet wat;



Bijlage:




Gaatje hoort vol en liefst vlak;



Bijlage:





Zodat de plaat uiteindelijk over hele lengte weer goed vast zit;



Bijlage:




Dan de ontbrekende stukken buitenplaat er in hechten;



Bijlage:




Bijlage:




En het ontbrekende deel van de deurbodem er zelf bij verzinnen;



Bijlage:




En er in lassen.......



Bijlage:




Hetzelfde geldt voor de andere hoek, stukje papier,stift en schaar zijn dan handig;



Bijlage:




Bijlage:




Bijlage:




Bijlage:




Volgende hoekje, met gaatjes om verstevigingsdeel van scharnieroph. te kunnen proplassen;



Bijlage:

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
06-01-2015 19:05 #147087 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Bijlage:




Bijlage:




Dan de deurplaathoekjes haaks omzetten en dubbelvouwen om de reeds gefabriceerde binnenplaathoeken.



Bijlage:




Ik ben niet ontevreden met de contour, een plaatwerker zal daar anders over denken maar er is nog volop plamuur te koop :-)



Bijlage:





Zaakje is ook aardig recht gebleven trouwens;



Bijlage:




Bijlage:




Nu alleen nog de uitgescheurde binnenplaat herstellen / verstevigen.


PS, Rob, ik heb de tip met de parkers nog niet toegepast omdat ik vorige keer met passen al merktekens geplaatst had.
Deze kon ik gebruiken als referentie.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
16-01-2015 23:02 - 16-01-2015 23:24 #147442 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Afgelopen week weer eens lekker 2 dagen kunnen klussen aan de combi.
De rechter voordeur had een croquante bodemnaad en die heb ik er uit geslepen.
Aangezien het overzetplaatwerk niet echt om te juichen is heb ik zelf maar wat gefabriceerd.
Een strookje buitenplaat van een centimeter of wat breed, over de hele lengte van de deur, radius gebogen over stuk pijp.
Deur even gestraald ter plaatse van de overgang van de oude en nieuwe buitenplaat.

Dat strookje plaat moest natuurlijk aan de bestaande deurplaat bevestigd worden.
Met een ponstang een patroontje geponst en daarna was ik van plan de tip van Rob in praktijk te brengen; 3mm parkers door het
geponste gat, in de nieuwe plaat schroeven zodat ik kan gaan passen en evt. wat schuiven.
Komt er een collega langs lopen met de opmerking "deze zijn wel handig" en geeft mij een setje trekstiftjes waarmee je hetzelfde
bereikt als wat Rob als tip aan droeg.
Het enige verschil is dat het misschien 0,05 seconde sneller werkt......... :-)

Hoe dan ook, het werkt wel goed.
Ik zal verder niet al te veel meer neerschrijven, de rest spreekt wel voor zich denk ik.



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
16-01-2015 23:20 #147443 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
En ja, na alle "gezeur met de deur" wil je wel eens zien of het nog een beetje gaat passen.......

Bijlage:



Bijlage:



De linker achterdeur past erg slecht, vooral omdat de deur te ver naar achteren zit.
Ik heb het forum door gezocht en het internet maar kan weinig vinden betreffende het stellen van deuren.
Dan zelf maar wat bedacht, scharnier met beleid wat verbuigen zodat de totale bouwhoogte van het scharnier wat lager wordt.
Onder de pers gelegd in een dikke plaat met een uitsparing;




Bijlage:



En dan met een flinke bandenlepel even wat doorzetten;


Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



Ik heb even geen plaatje van het eindresultaat; deur in de auto, maar ik ben heel tevreden.
De deur zit zelfs iets te ver naar voren en dat vind ik prima.
Ik kan dan met vulplaatjes onder het scharnier aan de B-stijl zelfs wat na-stellen voor de finishing touch.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
17-01-2015 17:38 #147470 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Vandaag weinig gedaan, had ook niet veel tijd.
Voorportier links paste erg slecht, schuin oplopende raamstijl stond bol richting voorruit, bovenste raamrand stond te diep naar beneden, achterste raamstijl stond te ver naar achteren en alsof dat nog niet genoeg was stond het hele spul ook te ver naar binnen......
Aanvankelijk geprobeerd met een blok hout er tussen een paar klappen uit te delen maar dat haalde niets uit.
Er moest dus wat meer (gecontroleerde) kracht gegenereerd worden.

Deur toen maar via een paar stukken staal aan de werkbank gelast en een steuntje gelast voor een hydraulische perscilinder.
Dat hielp al aardig, na wat extra motivatie van een breekijzer van 1,5 mtr. op de schuine stijl de zaak uiteindelijk recht gekregen.
Schuine stijl iest geknikt, gelukkig weer kunnen herstellen zodat e.e.a. nu mooi past.

Ik vind de constructie vergeleken met andere merken erg stevig (snap ook niet hoe het zo krom geraakt is.......)


Bijlage:



Bijlage:



Bijlage:



groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2015 17:31 #147527 door LJ
Beantwoord door LJ in topic kantelbeugels en amazon combi project
Wat een fantastisch mooi werk, dat wil ik ook ooit een keer kunnen! Mooie klus!

1800S '67

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
22-01-2015 21:13 #147623 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic kantelbeugels en amazon combi project
Dat wordt een prachtige combi Jan, en dat apparaat om de schijven af te draaien is geniaal. Ik heb daar ook al aan zitten denken en weet dat hiervoor gereedschap in de handel bestaat, maar zoals jij het hebt gemaakt krijg ik nooit voor elkaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
22-01-2015 22:15 #147628 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hoi Lammert-Jan en Ivo,

Dank jullie wel voor de complimenten, ik zal ze ook overbrengen op m'n collega, die het strak maken en spuitwerk voor mij doet. :D

Wat het afdraaien van de remmen betreft, daar ben ik eigenlijk een beetje in doorgeschoten..........
Ik had de schijven met naven beter even weg kunnen brengen ben ik bang :lol:
Dat kost ook niet de hele wereld en ik had intussen al een hele deur af kunnen lassen :shock:

De grap is gewoon dat ik zo van techniek houd dat ik alles een keer gemaakt/uitgevoerd wil hebben en in het maken van zo'n steun ook plezier heb.
En dan te bedenken dat ik anderhalf jaar geleden naar m'n werk reed op een zaterdag met de mededeling dat ik even de gastank ging verplaatsen, de combi heeft daarna geen meter meer gereden.Gelukkig heb ik een heeeel makkelijke vrouw.

groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.