- Berichten: 83
kantelbeugels en amazon combi project
- Dop Dobbel (GAST)
- Offline
- Expert lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Vandaag en gisteren weer eens vrij geweest.
De deuren behoeven nog steeds heel wat aandacht, plaatjes doen meer dan praatjes dus ik zal wat foto's tonen met hier en daar wat uitleg;
Mijn voordeuren vertonen beiden ingescheurde binnenpanelen, veroorzaakt door het 50 jaar lang dichttrekken.
Ik heb de scheuren (witte krijt) gelast en wat verstevigingen aangebracht om opnieuw scheuren te voorkomen.
Het lange staal is rond 10mm, lengte 460mm, de randen zijn gelast/verstevigd met 6mm rondstaal.
Omdat het rond 10mm niet helemaal door het driehoekige profiel kan schuiven heb ik een insnijding gemaakt en open gebogen.
Kopkant van de deur voorzien van gaatjes om rond 10mm vast te lassen op uiteinde.
Binnenaanzicht;
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Gereedschapje gefabriekt om het profieltje weer wat te fatsoeneren;
Opengetrokken rand, moet nog wat worden ge- fine-tuned maar ben tevreden.
En ja, het kan zelfs nog gekker, helemaal verdwenen;
Meten is weten, ook maar wat voor verzinnen (ik weet het, is te koop per meter).
Strook van 15mm plaat geknipt, U-tje van gevouwen in (bankschroef om vierkant 8mm gevouwen).
Vierkante staafje zodanig geslepen dat er een "tongetje" ontstaat waar U-tje op dichtgeklopt kan worden;
En dan geproplast op de kopkant van het portier, tussen de scharnieren.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
"Hier zit niet zo veel werk aan" hoor ik mezelf nog zeggen.........
Schijn bedriegt, onder een dikke laag plamuur schuilen wat roestgaatjes, na enige ervaring niet langer twijfelen, de slijptol er maar in.
Na het wegstralen van roest;
Waar niet gelast gaat worden gelijk maar even wat grondering er op;
Dan moet er een nieuwe buitenplaat gemaakt worden, radius maak ik op de kantbank.
Tussen bovenmes en plaat leg ik een stuk pijp om een radius te drukken in de onderzijde van de plaat.
(kantbank heb ik ooit eens zelf gemaakt van oude laadklepcilinders en gebruikte H-balken)
Radius past redelijk;
Zo, dat was het weer even, aanstaand weekend helaas geen voorstelling door werkzaamheden voor de baas.
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Ik ontdekte alleen dat meer dan de helft van de raamstijlen ingescheurd zijn of nét iets ingerot.
Dan zit er weinig anders op dan het lasapparaat maar weer eens in stelling te brengen
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Het voordeel van het lassen is bovendien dat de raamstijlen nog iets gaan trekken als de zaak weer is afgekoeld.
Dat zorgt er voor dat de raamstijlen wat meer weerstand hebben om zich niet door de deurrubbers naar buiten te laten drukken.
De achterklep, bovenzijde, lijkt nog niet zo slecht, hmmm zit daar toch een blaasje?
Even lichtelijk stralen en ja, daar komt wat onder het blaasje vandaan........
Lasapparaat gelukkig nog niet opgeruimd, gas open,plaatjes knippen en vormen en doorgaan;
Zoals je op de foto's ziet had ik gaatjes geboord om de verstevigingsplaat voor het scharnier compleet te verwijderen.
Die bleek echter na het boren nóg steeds vast te zitten, loswrikken zou het laatste beetje verband uit de klep halen dus ik heb de versteviging ook maar gestraald en er een stukje aan gelast.
De gaatjes las ik naderhand wel weer dicht.
groet, Jan (die geen carrosseriedeel meer zien kan)
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Ik snap je gevoel, toen ik de combi net had moest ik ook nog wat beloften inlossen alvorens aan de slag te kunnen met de combi
Vandaag de achterklep afgemaakt;
De scharnieren gaven even wat verwarring, welke hoort waar??
Google is uw vriend ik zag namelijk wel een "H" en een "V" en heb eens even gekeken hoe de Zweden links en rechts schrijven, en ja hoor links is Vänster, rechts is Höger.
Dat weten we dan ook weer.
Daarna de neus wat opgebouwd om met de spuiter te overleggen of de pasvorm naar ons zin is/wordt.
De pasvorm valt me nog wat mee, zeker voor een bijna 50 jaar oude auto.
wordt vervolgd, groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Wel een enorm verschil met afgelopen zomer toen ik het dak en de staande kanten geplakt heb bij een graadje of 25.....
Nu in een onverwarmde loods bij een graad of 7 hoef ik de plaat maar iets te buigen en krak, een scheur.
Maakt op zich niet veel uit, na aanrollen en föhnen zie je er niets meer van maar het werkt gewoon niet prettig.
Onder de achterstoel / achterpassagier-voetenbak;
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.