- Berichten: 1259
kantelbeugels en amazon combi project
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
Wat de inbus-sleutels betreft op de aandrijfasflenzen; daar ben ik waarschijnlijk wat onduidelijk over geweest.
Het is van groot belang dat de gaffels van de aandrijfas met elkaar in lijn liggen, om dat te controleren heb ik de gaffels schoongemaakt zodat de inbus-sleutels op perfect schoongeschuurde vlakken liggen.
Je kunt dan (door over de inbussleutels heen te kijken) goed zien of de gaffels in lijn liggen.
De hoek van de foto is te veel "van bovenaf" ,in de praktijk ga je met je oog zo laag dat je de sleutels nét achter elkaar ziet verdwijnen.De methode lijkt grof maar ik kan je verzekeren dat je 2 graden heel goed opmerkt.
Mijn amazon heeft de afgelopen 48 jaar vast en zeker de nodige reparaties en revisies ondergaan, de kans is groot dat er dan gebruik gemaakt is van gebruikte onderdelen.
Daarmee bestaat dan ook de kans dat men een deel van een andere aandrijfas gebruikt heeft om de boel weer te herstellen.
Ik kan mij voorstellen dat er tussen verschillende aandrijfassen verschillen kunnen bestaan en dat zodoende een gaffel met splines van bouwjaar '64 gemonteerd in een buis met splines van bouwjaar '66 niet exact in lijn uit kan komen.
Het is maar een gedachte en je kunt het simpel controleren door 3 linealen. inbus-sleutels of wat je maar voor handen hebt.
Nogmaals het is dan wel van belang dat je vlakken zoekt die af-fabriek al bewerkt zijn en dus ook zuiver zijn t.o.v. de gaffel zelf.Ruwe onbewerkte gietstukken zijn natuurlijk geen maatstaf voor zulke controles.Dan heb je niets aan een "meting".
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Platinum lid
- Berichten: 1286
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dop Dobbel (GAST)
- Premium lid
- Berichten: 83
Hoe ik het bekeek (ronde flens) is het meer afhankelijk of je het zwaartepunt van het latje (of imbussleutel) precies bovenop de ronde fles legt. En dat weet je dus (behalve dat je goed evenwicht kan bepalen) vrij weinig over de aandrijf as.
Als er een vlak stukje bij zit snap ik het. Al ben ik wel benieuwd wat je eraan zou kunnen doen om het op te lossen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dop Dobbel (GAST)
- Premium lid
- Berichten: 83
Als het niet zou kloppen valt er toch vrij weinig aan te veranderen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
"Dop Dobbel (GAST)" schreef:
Edit (kan mijn berichten niet wijzigen): Nu snap ik het, je het het op de foto's bijna niet, maar je legt de sleutels op de gaffels (zoals je ook al schrijft), dus ja dan snap ik het.
Als het niet zou kloppen valt er toch vrij weinig aan te veranderen?
1- yep
2- Op zich is alles te veranderen, (al dan niet met hulp van een specialist) maar je wéét dan in elk geval dat er iets mankeert en kan er dan voor kiezen alsnog een andere as te kopen of een deel te proberen te combineren dat je nog hebt rondslingeren.Of gewoon te proberen en je conclusies te trekken als de as erg trilt.
groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Een tic van mij is dat ik graag een zo precies mogelijke snelheidsmeter in m'n auto heb.
In mijn Volvo 245 had ik een originele (elektronische) snelheidsmeter, die was best nauwkeurig.
Maar omdat ik nog wel eens experimenteerde met achterasverhoudingen en bandenmaten had ik ook nog een speedohealer tussen de opnemer en de snelheidsmeter.Dat is een elektronisch corretie-apparaatje.
Omdat ik het mooie dashboard van de amazon niet wil ontsieren door nieuwerwetse meters heb ik de snelheidsmeter opengemaakt en eens bekeken wat de mogelijkheden zijn om e.e.a. onzichtbaar elektronisch te maken.
Plan is nu om de "snelheidsrol" met een stappenmotor in de juiste positie te draaien, corresponderend met de actuele snelheid.Met een lichtsluisje detecteert de microcomputer de "nulstand" van de snelheidsrol zodat er een referentie is.
Op de plek waar vroeger de magneet ronddraaide komt nu de stappenmotor, en de magneetaandrijfas met het telwerk voor de afgelegde afstand komt dan net buiten het huis.
Vanwege de verplaatsing van de aandrijving naar buiten heb ik het asje verlengd met een koperen pijpje.
Het telwerk moet dan van buitenaf aangedreven worden door een andere stappenmotor.
Natuurlijk moet het hele spul bestuurd worden met een stukje elektronica, daar ga ik een microcomputer voor gebruiken.
Met een signaalgenerator en een scoop kan ik de boel lekker in elkaar draaien, dat doe ik dan op een experimenteerprintje.
Dat is een chip die je kunt programmeren met via je laptop, met gebruikmaking van een programma en een programmeerapparaatje.
Leuke site om veel over microcomputers te leren; www.picbasic.nl/ met zelfs een hele cursus gratis online!
Het is een hoop moeite, en bijvoorbeeld Huke biedt ook iets aan MAAR ik vind het gewoon leuk om te maken en ik laat de microcomputer ook direct een signaal genereren voor een cruisecontrol. Later kan je dan ook nog makkelijk uitbreiden naar bijvoorbeeld een teller die meters telt voor bijv. rally / oriëntatieritten.
Genoeg gekletst, de plaatjes doen hopelijk de rest.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Platinum lid
- Berichten: 884
Wat voor een sensor heb je gebruikt, aan de kant waar vroeger de veer zat, en wat is de functie?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Bij het opstarten van de microcomputer laat ik de stappenmotor draaien tot de lichtsluis het signaal geeft dat de uitsparing in de rol de lichtsluis bereikt.
Dan "weet" de computer de positie van de rol, z'n referentiepunt dus.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Stuurkolom gemonteerd met tijdelijke dwarsstang naar schutbord om wat gemakkelijker te manouvreren met het casco.
Ik ontdekte dat de ophangingspijp aan het dashboard zelfs nog 2 kogellagertjes bevat, liepen een beetje knarsend, doorgespoten met remmenreiniger en daarna zo goed en kwaad als ging volgespoten met vetnaald op de vetspuit.
Vervolgens het achterschokbrekerophangpunt maar te lijf gegaan met de slijptol, daar hoop ik binnenkort een nieuw ophangpunt voor te fabriceren.
Hoeft gelukkig niet gelast te worden, achterste veerschotels zitten met 2 M10 bouten door-en-door de draagarm, daar combineer ik wel wat mee.
Afgelopen week is m'n collega al bezig geweest met plamuren van de diverse vlakken.
Dan wordt het langzamerhand ook weer tijd voor het klaarmaken van de motor.
Ik heb er alleen maar 3x mee gereden van Barneveld naar Amersfoort maar heb een goed gevoel bij de motor.
Daarom wil ik de kop er op laten en alleen de noodzakelijke dingen doen en wat preventieve zaken aanpakken keerringen, waterpomp en dat soort zaken.
De motor zoals hij uit de combi kwam;
De motor gaat enkel en alleen op LPG lopen, het in-en uitademen wil ik zo makkelijk mogelijk maken, door gebruikmaking van deze spruitstukken, een nog aan te passen throttlebody en een gascarburateur van IMPCO.
Vanaf deze plaats wil ik Arno en Reinoud nogmaals bedanken voor het over kunnen nemen van resp. het uitlaatspruitstuk en het inlaatspruitstuk
Schrik niet, de stappenmotor gaat er af, het wordt gewoon een klep met stangetjes bediend.
Elektronica is leuk maar het mag de combi niet minder bedrijfszeker maken.
Motorblok ontdaan van de nodige delen om zicht te krijgen op de basis.En om zaken als waterpomp etc. te vervangen.
En dan blijft er maar een klein blokje over vergeleken bij m'n D24 dieselblok.
In een ander topic heb ik wat vragen gesteld over het blok, mede aan de hand van de antwoorden zal ik beslissen hoe ik de zaak weer op ga bouwen.
groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dus tussen de beide tandwieltjes, die je ziet als je hem open maakt.
Bedenk dat je éérst de achterste krukas oliekeerring plaatst, centreert en dán pas de carterdeksel erop.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.