kantelbeugels en amazon combi project

Lees meer
14-05-2014 19:41 #140505 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic kantelbeugels en amazon combi project
Echt mooi om te zien.. wat ben je van plan met de uitlaat, zie ik sidepipes?

Vraag 2: met wat voor een lasapparaat doe je dit?

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
14-05-2014 23:12 #140510 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Dank jullie voor de lovende woorden, leuk om het met mede volvo-liefhebbers te delen.

Het lasapparaatje is een Metallit, gewoon mig/mag machientje op 220V 0,8mm lasdraad.
Het is een semiprofessioneel apparaat.

Eigenlijk durf ik wel te beweren dat met bijna alle apparaten mooi laswerk te leveren valt, ik heb eens met een mig/mag apparaatje gelast van de bouwmarkt en die laste echt prachtig!! (tegen mijn verwachting in)
Waarin onderscheidt zich dan een hobby-apparaat van een prof? In de kwaliteit/duurzaamheid van de onderdelen én in de inschakelduur.

Inschakelduur houdt in hoe veel minuten per uur je er mee last, plaatwerk in een hobbyauto gaat meestal toch niet in één ruk door, meestal is het passen meten stukje lassen, beetje kloppen etc. etc. dus met de inschakelduur valt het wel mee.
Het wordt natuurlijk anders als je ineens een stalen sloepje in elkaar wilt gaan lassen en "meters" gaat maken.

Kwaliteit en duurzaamheid zijnook belangrijke factoren; een hobby toortspakketje (je weet wel, de combislang waar stroom gas en draad doorheen lopen) kan slecht tegen knikken, zeker als je een las probeert te leggen.De draadaanvoer gaat stugger en niet vloeiend meer en dat merk je direkt in de "lasbaarheid", t'loopt gelijk niet lekker meer. Een prof toortspakket is beter bestand tegen mishandeling en daardoor minder gevoelig als je hem eens een keer wat scherper "geknikt" onder de auto hebt liggen.Zelfde geldt voor draadaanvoermechanisme.

De grap is gewoon dat je als je een heel aantal basisregels serieus handhaaft dat je dan dus heel aardig werk kunt leveren met een hobby-lasapparaatje. Het gaat wat ver om nu ook direkt maar de hele goedkope apparaatjes te behandelen die i.p.v. gas, gevulde draad gebruiken maar daar heb ik persoonlijk best slechte ervaring mee.Gevulde draad houdt in dat de lasdraad tijdens smeltproces zelf z'n beschermende atmosfeer creëert omdat de kern van de draad een stof bevat die in gas over gaat.

Dus heb je een kleine beurs en wil je tóch heel graag lassen, het kán wel dus met een redelijk goedkoop apparaatje, als je je maar aan de basisregels van het lassen houdt.
Heb je wat meer te besteden dan is professioneler wel aan te raden om bovengenoemde reden.Bovendien geldt dat als je eenmaal lol hebt in lassen dat je het dan al snel vaker, langduriger en zwaarder wilt gaan doen :D


O ja, er is inderdaad een side-pipe in de dorpel opgenomen (alleen rechts), ik wil in de toekomst een simons pasmaken en daardoor laten uitmonden. :oops: ( wat een sjonnie hé :lol: )

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
18-05-2014 13:15 #140606 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Zaterdag sleuteldag :D
Onder het motto van "we zijn nu toch bezig" ook de vooras maar gedemonteerd.
Dat alle rubbers om vervanging vroegen kijk ik niet van op, dat het aslichaam zo aangetast is door roest is jammer genoeg wel weer een vertraging.... :o
Ik was van plan om eens een stevig sleepoog aan de vooras te lassen, nadere inspectie laat echter zien dat de kans groot is dat de sleepauto ineens een stevige haak met een roestig stuk staal op de achterbank heeft liggen. :o

Verder heb ik de achterste draagarmen van de combi aangepast en verstevigd.
Veerschotels afgeslepen, strip 50x8 over de verzwakking heen gelegd naar achter.
Schokbrekersteunen aangelast.
Rond 12mm langs de onderzijde van de verzwakking gelast.
Met verzwakking bedoel ik de ovale gaten waar de achteras rubbers omsloten worden door de achteras-steunen.
De draagarmen die op mijn combi zaten waren doorgezakt over de ovale gaten, links zelfs zo erg dat de "garage" er wat hoekstaal overheen gefreubeld heeft.......


De foto's spreken wel voor zich denk ik zo.

Volgende week zal ik eens bij m'n donor-combi gaan kijken, deze heeft alleen een flinke aanrijding gehad op het rechter voorwiel, als het aslichaam in betere staat is zal ik dat lichaam heel goed op moeten meten om uit te sluiten dat het krom is.
Als dat niets wordt ga ik waarschijnlijk een nieuwe bodem fabriceren, oude losboren en nieuwe er met stevige proplassen weer op maken.
Eigenlijk zou ik er eens 3 maanden voltijds aan door moeten kunnen blijven gaan :lol:




















Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
03-07-2014 22:21 #141762 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
mmm, het lassen van wat gaten aan achterzijde is wat uit de hand gelopen, in het kader van "nu we toch bezig zijn..."

Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
03-07-2014 22:33 #141763 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Nee hé, heb ik allemaal titels bijgevoegd in photobuckt, zijn ze niet leesbaar in bericht.............
Pech dan, de meesten zien wel dat het om een ama combi gaat. :D

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2014 22:40 #141764 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic kantelbeugels en amazon combi project
We zien vooral ook dat je heel goed bezig bent.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
03-07-2014 22:43 #141765 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Dank je, ik kan even geen lasapparaat meer zien (nee niet door lasogen) :D

Titels zijn wel te zien als je op de betreffende foto klikt, via photobucket kan je dan ook helemaal inzoomen.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2014 10:03 #141773 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hè Jan, als je weer zover bent dat je weer naar een lasapparaat kunt kijken kan ik dan mijn combi ook even langsbrengen :lol: , super werk man

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
05-07-2014 17:08 #141800 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Hallo Rob,

Bedankt voor het compliment, als ik veel tijd over heb en weer veel zin zal ik aan je denken.
Vandaag weer geprobeerd of ik het lasapparaat weer kon zien, en wat denk je? Het ging weer een beetje :lol:
Op therapeutische basis een steuntje gefabriceerd voor de bekrachtiger en HRC uit mijn gesloopte 245 diesel.

Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Spul past er mooi op, nu nog een aangepaste drukstift maken tussen rempedaal en bekrachtiger.......
Op de laatste foto staat een dummy-stuurstang (duur woord voor bezemsteel) om vrijlopen te controleren t.o.v. bekrachtiger.
Ook zijn nog net de twee plaatjes te zien op het schutbord waar mijn instelbare remdrukbegrenzer tussen komt omdat ik achter schijfremmen plaats , ook van mijn gesloopte 245. Begrenzer-draaiknop steekt naar binnen, naast pedaalgroep en kan met enige acrobatiek bereikt worden, hoeft toch maar éénmalig ingesteld te worden hoop ik.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2014 09:52 #141835 door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic kantelbeugels en amazon combi project
Handig die bezemsteel. Ik vroeg me al af waarom je de bekrachtiger redelijk ver naar voren had gezet. :D
Zou vervelend zijn om te zien als de stuurstang later niet meer zou passen.

Inderdaad super mooi laswerk. Je gebruik ook fijn metaal zo te zien, lijkt niet zo snel te roesten ondanks dat het blank is. Gebruik je hiervoor nog speciale plaat? Zelf gebruik ik vaak Zinkor (1mm).

Leuke upgrades in ieder geval! Komt hier ook weer een leuk Frankenstein sperachterasje onder? (te minste jij zal ook wel 245diesel van volvolvo zijn?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.