kantelbeugels en amazon combi project

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
26-01-2014 14:00 #136695 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Je hebt een punt, het is geen grote klus om olie af te tappen zonder put/hefbrug :) .
Maar ik heb gereden met één oog op de weg en het andere oog op het olielampje stationair naar de hal.

Als de combi weer rechtop staat gaan er ter plaatse weer alle vloeistoffen in die er in horen.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
10-05-2014 21:48 - 24-01-2016 14:12 #140422 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Behalve een vraag of opmerking heb ik sinds het kantelbrug-topic geen foto's meer ge-upload.
Nu is het niet zo dat ik in mijn ene hand de lastoorts heb en in de andere mijn fototoestelletje maar af en toe schiet ik wel eens een plaatje.
Ik zet er nu maar een bosje neer voor wie het leuk vindt.
Het meeste spreekt voor zichzelf, de afwijkende zal ik kort toelichten;

-Schokbrekerophanging gewijzigd, er komen koni's in plaats van de vangbanden net achter de veren.Draagarmen ga ik nog verlengen/verstevigen t.b.v. onderste ophangpunt.Reden; de originele schokbrekers doen de draagarmen torderen, de draagarmen die er op zaten toen ik de ama kocht waren helemaal gaar door roest en vermoeiing.Bovendien kan ik niet echt de schobrekers vinden die mij fijn lijken,ik ga gewoon eens kijken hoe mij dit bevalt. Originele schokbrekerpunten zitten er nog op, er kunnen altijd nog bilsteins op :D

-Wilwood remcilinder wordt opgenomen in remleiding die naar achteren loopt. Reden is dat ik de achteras ga voorzien van 240 remklauwen. Aangezien ik totaal niet gecharmeerd ben van de handrem-prestaties van de 240's ga ik de handremschoentjes weggooien en i.p.v. dit mechanisme een hydraulische handrem toepassen; die cilinder die je op de foto ziet.Standaard handrem komt te vervallen, zelfbouw-handremhandle gaat de cilinder bedienen.Dit bedienen gebeurd onder veerdruk, net als bij aanhangers/caravans zodat geringe lekkage van remsysteem niet direkt leidt tot wegvallen remdruk maar gecompenseerd wordt door de veerdruk op de cilinder als de handrem aangetrokken staat.

Div. "doorboringen/doorvoeren" door de chassisbalken, hierdoor voer ik de kunststof LPG-leiding zodat deze niet over de chassisbalken "geknikt" hoeven te worden.De stalen staafjes rond 6mm dienen om de LPG-leiding aan vast te zetten met tussenkomst van beschermrubbertjes.Dit om vuilophoping/roest tegen te gaan tussen bodemplaat en leiding.

Achterbumperophanging, het dubbelgevouwen plaatje waar de bumpersteunen in schuiven ben ik niet ondersteboven van, ik wil er bovendien nog een trekhaak op zetten dus vang ik 2 vliegen in één klap door zelf schetsplaten te fabrieken die de bumpersteunen gaan dragen én de trekhaak.Nu is tijdelijk de kantelsteun er aan gelast.De bouten zijn dwars door de chassisbalken geboord én de chassisbalken zijn voorzien van bussen die voorkomen dat de bouten het chassis samenknijpen.
Binnenin de reservewielbak word aan die zelfde bouten ook het LPG-tankframe gecombineerd.

Vooraan was de chassisdwarsbalk ook te ver weggerot om nog op te lappen, even googlen leerde mij dat ik voor zo'n balkje ruim 120 euro moest gaan neertikken :cry: , dan pak ik wel een koker 50x50x2 :) Die doet niet onder voor het originel balkje. Radiateursteuntje losgeboord en overgezet, klaar is kees.

Nou dat is het volgens mij wel, niet iedereen zal de modificaties waarderen maar ik bouw hem voor mezelf ;) Dat houdt niet in dat ik commentaar wegwuif, integendeel ik heb de wijsheid niet in pacht. Voel je niet geremd (technische) bezwaren te maken.Daar kan ik misschien mijn winst nog mee doen :)


Ik heb hieronder nog een stel foto's gedumpt via photobucket zodat men ook zonder inlog mee kan kijken;

Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


Bijlage:


zoekwoordjes voor hen die op het WWW iets over onze hobbyauto's zoeken;

amazon amazone shocks rearaxle axle bakaxel axel suspension rear modification mods brackets custommade custom




















Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
10-05-2014 21:51 #140423 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Vervolg van de foto's;










Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2014 10:21 #140429 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic kantelbeugels en amazon combi project

"Jan van Bochove" schreef:

Div. "doorboringen/doorvoeren" door de chassisbalken, hierdoor voer ik de kunststof LPG-leiding zodat deze niet over de chassisbalken "geknikt" hoeven te worden.De stalen staafjes rond 6mm dienen om de LPG-leiding aan vast te zetten met tussenkomst van beschermrubbertjes.Dit om vuilophoping/roest tegen te gaan tussen bodemplaat en leiding.


Heb je dit ook goed uitgezocht?
De LPG voorschriften zeggen dat LPGleidingen door kokers mogen lopen, maar dat dit alleen functioneel mag zijn en over zo kort mogelijke afstand moet zijn (met nog een afstandseis, maar die weet ik even niet uit het hoofd).

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
11-05-2014 12:40 #140431 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
De leiding mag maximaal 50cm door een koker lopen en alleen als het niet anders kan.
Strikt genomen heb je dus gelijk, ik geloof niet dat e.e.a. tot afkeur gaat leiden en mocht de keurmeester een andere mening zijn toegedaan dan koppel ik de leiding gewoon even af en frut hem over de balk i.p.v. er door ;)

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-05-2014 13:44 #140433 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic kantelbeugels en amazon combi project
Wow, wat een mooie lassen en superstrak pasgemaakt plaatwerk, complimenten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
11-05-2014 16:14 #140436 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
Dankje Lars,

Het is mijn mazzel dat ik vrijwel dagelijks het lasapparaat hanteer dus dan wordt je er wel handiger mee.
Verder kan ik over een heel arsenaal plaatwerkgereedschap beschikken dus dan schiet het beter op dan dat je alles moet improviseren.Ik heb echter zeker bewondering voor wat sommigen doen met weinig middelen, dat maakt ook vaak creatief.
Veel gereedschap en materiaal ter beschikking hebben betekend niet per sé dat er ook beter werk geleverd wordt :D

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Stallmann (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-05-2014 18:29 #140439 door Ronald Stallmann (GAST)
Beantwoord door Ronald Stallmann (GAST) in topic kantelbeugels en amazon combi project
niet te bescheiden jan . super mooi werk hier . dikke duim omhoog :D

groetjes RONALD

zweeds engels en duits gaat prima samen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
12-05-2014 21:46 #140456 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic kantelbeugels en amazon combi project
:oops: OK OK, dankjulliewel :)
Ik hink vaak een beetje op twee gedachten;

Aan de ene kant vind ik het gaaf om projecten van anderen te bekijken en er inspiratie van op te doen.Om het forum levendig te helpen houden is het dan ook wel leuk om zelf ook eens wat te posten, het hoeft tenslotte niet allemaal van één kant te komen.
Aan de andere kant weet ik gewoon dat er anderen zijn die voor de deur, op straat moeten liggen martelen met een beperkt budget en soms ook beperkt set gereedschap.Het is dan heel makkelijk om die mensen links en rechts voorbij te streven met je eigen inzending(en).Ik kan niet genoeg benadrukken dat ik juist voor hen ook respect en waardering heb.

Los daarvan is het zo-wie-zo grappig op te merken hoe verschillend mensen projecten kunnen waarderen.
Laatsts was er in Amersfoort een meeting van VW-busjes T1.Verschillende collega's van mij waren er even wezen kijken en gruwden van de VW's die er bij stonden zoals ze uit de schuur getrokken waren; roestig, vlekken en scheuren in de bekleding en alle andere sporen van jarenlange trouwe dienst.
En dat terwijl ik dát juist de mooiste, en meest aansprekende bussen vond :lol:

Als het aan mij ligt zou ik mijn amazon het liefst ook gewoon in die (rat)style uitvoeren/laten.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2014 19:33 #140503 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic kantelbeugels en amazon combi project
Nou Jan +1, gaaf laswerk hoor. Ook al doe je het dan dagelijks en heb je de tools, het mag gezegt en gezien worden.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.