- Berichten: 912
wat heb jij vandaag gedaan
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
De Amazon loopt weer (zie topic "remmen") en dus was mijn humeur uitermate oké.
Van pure vreugde een heleboel planken opgehangen in mijn garage (die ik deel met een Miele wasmachine) hetgeen een hoop ruimte gaf. Foto's volgen.
Verder: ik vind het soms heerlijk om met de Amazon hard te rijden. Bochten (beter nog verkeerspleinen) zijn natuurlijk leuker dan rechte stukken, maar als je een beetje moet opschieten gaat de rechtervoet naar de bodem. Hoe hard? Ach dat is onbelangrijk. Hoofdzaak dat je je lekker voelt. Zo af en toe kom ik op de A58 een Amazon of Catback tegen, maar die gaan meestal als een slak op een teerton met ingebouwde tegenwind. Dus makkers: voet omlaag!
Beetje off-topic, maar wat heeft iedereen toch met nokkenassen? Zo'n ding alleen brengt nauwelijks iets. Het drukt de kleppen iets verder naar beneden en houdt ze iets langer open. Logisch dat er dus meer mengsel in de cylinder komt, meer verbranding, meer druk, meer vermogen, meer snelheid. En daar ging het om. Maar bedenk dat een "snelle" nokkenas meer slijtage/thermische belasting met zich meebrengt. De kleppen bevinden zich korter in de rustpositie en hebben dus minder tijd om hun warmte af te geven aan de omgeving.
Wat wil ik zeggen: Neem nou gewoon eens een B20E kop. Die heeft grotere kleppen. Er komt dus meer mengsel binnen, terwijl je aan de nokkenas niets hoeft te doen. Kortom: voordeel zonder nadeel. Ik zou altijd hiermee starten voordat ik overging op een andere nokkenas.
Zo'n blok geeft een prachtig merkbare stijging van de prestaties en voor een beetje sleutelaar stelt het niets voor. Doe daar een Simons bij en het doosje gaat als de bliksem. Prima draaimoment en beduiden hogere top.
Je kan natuurlijk ook een gewone kop van grotere kleppen laten voorzien, maar dat is weer extra doekoe.
Voor € 150 tot € 250 koop je een goede B20E. Kijk wel uit voor scheuren (meestal tussen 2 en 3) of slechte klepzetels.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- k den Besten
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 149
Dit zijn wel reacties waar ik wat aan heb, ik doe alles zelf aan m'n auto maar alle info op internet kan nogal verwarrend zijn. Ik begrijp het uit je verhaal niet helemaal, maar raad je nu aan om alleen de kop voor die van een E te vervangen of ook de nokkenas? Want ik rij nu met een enkele carburateur, is het dan beter op zoek te gaan naar dubbele? (heb geen geld voor Weber )
Want het is wel zo dat je bij montage van een E kop meer compressie en dus ook meer thermische belasting hebt, of niet? Als ik een kop vind met 44 mm kleppen dan ik die natuurlijk ook wat laten vlakken.
Kees
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Volgende week vrijdag en zaterdag gaan we verder en zal ik ook wat foto's plaatsen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 912
Bijlage remnok.jpeg niet gevonden
Ik heb wel de ruimte, maar helaas niet de hoogte voor een brug. Op je rug liggen heeft ook zo z'n charme, maar niet altijd.
Toch was vandaag voor mij een fantastische dag, want de Amazon heeft na een stilstand van maanden haar eerste rit gemaakt en deed het prima. Het remsysteem is weer dik in orde. De motor kan wat meer souplesse hebben, maar dat komt nog wel.
Dinsdag moet de APK plaats vinden en ik hoop dat alles in orde is, want de VKB staat voor de deur.
Het opruimen van de garage blijft een dagelijkse routine waar waarschijnlijk nooit meer een einde aan komt.
Ik hoop jullie allemaal op de VKB te zien,
Teun
Bijlage remnok.jpeg niet gevonden
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Ik werkte voorheen in mijn eentje in mijn voormalige werkplaats, en was alles overzichtelijk. Moest ook wel want de ruimte was beperkt. Nu ik (we) een ruimte heb die 2 keer zo groot is en ook bijna 2 keer zo hoog is kunnen we meer spullen kwijt. Maar om het overzichtelijk en werkbaar te houden zijn er tussen de 3 huurders (Pa, Schoonpa en ikzelf) goede afspraken gemaakt dat we eerst iets afmaken alvorens een ander project gaan starten.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Trouwens, de buitendorpel blijkt te bestaan uit drie(!!!!) lagen metaal, oftewel 2 overzetdorpels! ^$#@#$%@#$@
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
"Boele Braaksma" schreef:
Zoiets wil ik ook nog steeds maken. Alleen geen idee hoe dat aan te pakken. Er moet dan een flink stuk beton uitgehakt worden.
Ach Boele, het gat in het beton maken is niet zo moeilijk. Grote slijper er doorheen en het beton eruit scheppen. Maar dan, het uitgraven van het keldertje. En de grond zijdelings tegenhouden...
Alles kan, kost een beetje!
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.