APK plicht eraf

Lees meer
04-06-2020 16:37 #188770 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic APK plicht eraf

Ed van der Zee schreef : Maar laat het bestuur eens wat doen … ik denk in oplossingen en niet in problemen.

Misschien mis ik iets hoor, maar voor welk probleem zoeken we dan een oplossing?
Ik zie het hele probleem niet zo (behalve de afschaffing van de APK plicht zelf)
- Huidige situatie : de auto's in kwestie moeten om het jaar naar de APK
- Nieuwe situatie: de auto's in kwestie hoeven niet meer naar de APK, maar het mag wel alleen het leidt niet tot een stempeltje op een papiertje
Dus als je je oncomfortabel voelt bij de nieuwe situatie zonder een derde die meekijkt, dan kun je toch gewoon nog steeds om het jaar naar je APK garage gaan?
Of ieder jaar als je dat fijn vindt, want dat was eerst de frequentie. En in plaats van een brief van de RDW wat je weer naar de APK moet en een stempel op een papiertje met een datum zet je het zelf in je agenda. En ik hoop dat veel mensen dat gewoon doen of zelf extra goed kijken.
Dus ik zie het probleem niet zo en dan in het bijzonder is het me dan onduidelijk welke actie er dan door het bestuur nodig is. Eenieder kan toch zelf naar een garage?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
04-06-2020 18:42 #188771 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic APK plicht eraf
Ed schrijft; "De aansprakelijkheid is een non-issue, immers de APK is ook een moment opname met recht op niks, als de VKV daar toch moeilijk over blijft doen kun je een formulier laten ondertekenen dat er geen aansprakelijkheid wordt aanvaard."

RDW kent wel degelijk beroeping mogelijkheid, je hebt dus wel degelijk recht op iets. Je kunt in beroep gaan tegen onterechte goed- én afkeur.

Maar goed, we hoeven het ook niet altijd met elkaar eens te zijn. Als het merendeel van de leden een eigen keuringsdienst verkiest , wie ben ik dan om het te betwisten.

Zolang de contributie maar niet verhoogd wordt voor aanschaf en periodieke calibratie van een aantal remmenbanken dan zal het mij worst wezen.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
04-06-2020 18:43 #188772 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic APK plicht eraf
persoonlijk gaat bij mij de vlag uit wanneer mijn Amazon niet meer verplicht naar de APK moet; als ik kijk hoeveel tijd, geld en gezeur die APK regeling mij in de loop der jaren heeft gekost, zeker toen ik nog een stuk of vier klassiekers had...…...en wat heeft het opgeleverd? niets, mijn auto's kwamen altijd goed door de APK, op één discussie na over het feit dat ik een 48-er Dodge had met een achtruitrijlamp die niet op de versnellingsbak was geschakeld....afkeur, en ik herkeuring aangevraagd bij de RDW en de keurmeester uitgelegd dat het een werklicht was...en dat werd dus goedkeur...maar zonder gekheid, ik zal blij zijn als ik er vanaf ben; ik denk dat er erger zaken op de openbare weg aangepakt moeten worden zoals bellen, texten en al dat soort gedoe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2020 19:47 #188775 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic APK plicht eraf
Ja, dit draadje wordt het probleem, terwijl ik juist de discussie over zin/onzin van APK wilde aanzwengelen.
We zijn er nog niet uit, dat hoeft ook niet maar we zien allemaal wel het nut van een periodieke keuring.
Hoe en door wie, zal mij ook worst zijn (we zijn het eens Jan, althans op dit punt) als het maar zin heeft in waarborgen van de veiligheid.

Wat betreft de rol van het bestuur …. hadden ze maar een rol of een visie, die zie ik namelijk niet en dat zie ik wel als een probleem.
Na het geflopte plan voor een centrale clubhuis/sleutelplek is het stil gebleven, ik heb jaren terug de gedachte van de 'perifere sleutelplekken' in het blad gezet en toen …. niks meer.
Tenslotte; ik ben ook blij als het inderdaad tot het opschorten van de APK-plicht komt, blijf gewoon mijn ding doen.
Ben mogelijk te naief om te proberen iets op poten te zetten waar anderen blij mee zijn.
Mag van mij op slot

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2020 00:17 #188782 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic APK plicht eraf
Het is maar net hoe sirieus ga je met je oldtimer om en hoe ver gaat je techniesche kennis over de auto.
Als je net als ik sinds 1982 amazone rijdt en een techniese achtergrond heb dan kun je zo'n auto als de binnekant van je broekzak.
Bij mij gaat altijd eerst de motorkap open voordat ik ga rijden om olie water en remvloeistof te controleren het is een gewoonte die ik mezelf aan heb geleerd.
Een remtestbank mis ik hier want dat is het enige wat ik niet kan testen dus je doet een keer remmen met het stuur los en als hij rechtdoor blijft gaan is het voor mij goed.
En een CO test dat ben ik elk jaar verplicht maakt niet uit hoe oude je auto is.
En rest lichten en zo geregeld na zien is een kleine moeite.
Het gevaar licht in de mensen die zo een auto om economiesche reden gebruiken die voelen de druk van het keuren wagvallen en zullen reparatie's uitstellen met het gevaar van dien.
Ik heb zolang de APK bestaat misschien vijf keer een afkeuring gehad en dat was altijd een klein ding b.v een lampje stuk en geen reserve bij je en ja dat is dom.

Dat is een beetje mijn visie op de zaak.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2020 06:14 #188785 door John Haazen
Beantwoord door John Haazen in topic APK plicht eraf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
05-06-2020 11:45 - 05-06-2020 11:55 #188787 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic APK plicht eraf
Deze is wel leuk:

""4.1 Keuren van een niet keuringsplichtig voertuig

U kunt een voertuig ter keuring aangeboden krijgen dat niet keuringsplichtig is. Het is toegestaan deze voertuigen te keuren. Ook deze voertuigen keurt u op basis van de eisen genoemd in de regelgeving APK. ""

Deze regel had ik nog niet eerder gelezen; de kosten van een keuring zijn zo laag dat dit geen beletsel kan zijn voor de oldtimers die niet keuringsplichtig zijn maar waarvan de eigenaar toch een onafhankelijke keuring willen hebben. De eigenaar is dan zelf verantwoordelijk om punten al dan niet te repareren.

Ik kan niet vinden of de auto dan ook als afgekeurd wordt aangemeld en wat de consequenties evt. zijn.

Wellicht is er een keurmeester onder de lezers die dit weet?


gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2020 11:48 #188788 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic APK plicht eraf
Mij lijkt dat nu alles wel is gezegd. Ik hoop dat het bestuur met een standpunt c.q. advies komt.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-06-2020 19:34 #188795 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic APK plicht eraf
Ja Cor, dat is leuk, ik ben daar ook benieuwd naar !

Groeten , Niek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2020 17:34 #188840 door Henk van Uijthoven
Beantwoord door Henk van Uijthoven in topic APK plicht eraf
Als apk keurmeester licht en zwaar in bezit van 2 voortuigen voor 1970 .is mijn ervaring dat eigenaren te veel vertrouwen op hun voertuig .zowel bij licht en zwaar wordt regelmatig afgekeurd op remmen,banden,veerbladen en opbouw.ook mijn eigen wagen pas afgekeurd remverschil a-as 70% merk je niks van.wie gaat straks elke 2 jaar vrijwillig naar de garage? Henk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.