APK plicht eraf

Lees meer
21-06-2020 19:29 #188989 door K. Schuurman
Beantwoord door K. Schuurman in topic APK plicht eraf
ja ik blijf ook gewoon om de 2 jaar de apk laten uitvoeren,

een voordeel is dat als de auto niet goed gekeurd wordt, dat er dan geen tijds druk op zit ivm de verplichte apk datum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2020 10:10 #189196 door Nic Nijdam
Beantwoord door Nic Nijdam in topic APK plicht eraf
Vandaag viel bij mij weer de bekende RDW brief in de bus.

Mijn inmiddels 53 jaar oude Amazon zou weer een APK keuring moeten ondergaan. Nu weet ik zeker dat hij daar weer prima doorheen zal komen maar ik dacht dat de APK plicht per 19 mei 2020 was vervallen. Op 19 mei is toch door de eerste kamer de wijziging van de Wegenverkeerswet goedgekeurd waarin is vastgelegd dat voertuigen ouder dan 50 jaar vrijgesteld zijn van APK.

Weet iemand hier meer van? Is de brief die ik nu van de RDW krijg een fout?

Nic Nijdam

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2020 10:14 #189197 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic APK plicht eraf
De APK vrijstelling is er nog niet door. De zogenaamde trekkerwet is goedgekeurd en daarmee een wijziging in de wegenverkeerswet om de trekkers van een kenteken te voorzien.
De APK staat daar los van en dit moet nog worden gewijzigd in de Regeling Voertuigen.
Hier moet dus ook de vrijstelling voor bepaalde trekkers in geregeld worden en in die slipstream gaan de oldtimers mee.
Zie ook www.volvokv.nl/forum/volvo-algemeen/2716...eraf?start=60#188688

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2020 11:51 #189199 door Nic Nijdam
Beantwoord door Nic Nijdam in topic APK plicht eraf
Dank voor je reactie Lars.

Dan is de mail: VolvoKV Fehac Nieuwsbrief <noreply@volvokv.nl> van 27 mei 2020 met de titel: "Fehac: APK-vrijstelling bij 50 jaar eindelijk goedgekeurd door het parlement" waarin gemeld wordt:

"APK-vrijstelling bij 50 jaar eindelijk goedgekeurd door het parlement"

"De Eerste Kamer heeft op 19 mei jl. een wijziging van de Wegenverkeerswet goedgekeurd om alle tractoren te gaan voorzien van een kenteken. Daarnaast werd voor snelle tractoren een APK verplicht en gelijk met die nieuwe APK-categorie werd besloten om alle voertuigen ouder dan 50 jaar vrijstelling te verlenen van de APK.
Inlossen van een oude toezegging
Met die vrijstelling wordt een ruim vijf jaar oude toezegging van de overheid eindelijk ingelost. Nu is de RDW aan zet om de vrijstelling ook daadwerkelijk in te gaan voeren. Dus nog even een paar maanden geduld voordat alle voertuigen uit de ‘sixties’ en daarvoor nooit meer op bezoek hoeven bij de APK-keurmeester. De FEHAC heeft zich al heel lang ingezet - en dat is nu eindelijk met succes bekroond! - om dit resultaat te bereiken."

Dus wel erg voorbarig geweest en verwarrend.

Heb je enig idee hoe lang het nu nog gaat duren?

Nic

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2020 11:56 #189200 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic APK plicht eraf
Ik blijf het een slecht idee vinden. Er zullen altijd lieden zijn die met een 50+ jaar oud wrak de weg op zullen gaan en bovendien wil je zelf ook zekerheid over de veiligheid van je voertuig.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2020 12:44 #189202 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic APK plicht eraf
Je hebt gelijk Joop, maar deze foto kwam ik tegen op dit forum. Ik heb de eigenaar niet gesproken maar wellicht is deze wagen de afgelopen twee jaar een keer apk gekeurd, en is dit niet opgemerkt?
Ik wil hier mee aantonen dat een APK ook niet altijd goed wordt uitgevoerd.
Nogmaals ik wil niemand beschuldigen van slecht onderhoud, maar geeft toch te denken.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2020 12:47 #189203 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic APK plicht eraf
Als dit niet gezien is dan is de keurmeester geen knip voor de neus waard. Bij mijn Amazon werd ontdekt dat een van de bouten van het subframe een fractie van een millimeter was opgerekt. Dat is pas keuren :)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2020 13:34 #189206 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic APK plicht eraf
Ik ben bang, dat we nog wel een maand of zes kunnen wachten ,voordat de apk-plicht voor autos ouder dan 50 jaar er af is. De RDW moet nog heel wat regelen met betrekking tot de kentekens enzovoort van die tractoren. Daar kunnen wij mooi op wachten !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
07-07-2020 17:33 #189212 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic APK plicht eraf
Hoe zou dat eigenlijk gaan, ik heb een 142 staat waar ik door tijdgebrek niet mee rij en heb deze geschorst. Als die wet effectief wordt, is zo'n ongekeurde auto dat ook automatisch vrijgesteld van de APK?

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2020 17:38 #189213 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic APK plicht eraf
Ja, die is dan ook vrijgesteld.
Maar om iets verder te gaan dan de letterlijke vraag: als hij zoals hij er bij staat nu niet door de APK zou komen mag je er evengoed niet mee rijden.
Alleen de plicht tot keuren vervalt, niet de eisen aan een auto zoals omschreven in de wet.
Met andere woorden, je bent nu zelf verantwoordelijk voor het toetsen daaraan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.