APK plicht eraf
- Ed van der Zee
- Platinum lid
Ik heb een combi uit voorjaar 1968, hij is momenteel geschorst en heeft enkele technische schoonheidsfoutjes.
Verzekering laat ik doorlopen
Voorwiellager, ruitensproeier doet het niet, dashboard verlichting hapert.
Komend jaar voorjaar wordt deze 30 jaar en niet meer APK plichtig, ben ik dan strafbaar als een of meerdere mankementen niet zijn verholpen als ik de weg op ga ?.
En hoe zit het met de casco verzekering, staat dat hij een geldige APK moet hebben.
Al aan gedacht ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Platinum lid
- Berichten: 1331
Ik begreep dat hij met een geldige APK de 50 jaar gepasseerd moet zijn maar kan het ook niet goed terugvinden bij de RDW.
Daarnaast las ik bij de Fehac dat de datum naar achteren geschoven is, naar een latere datum in 2018?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 798
In zijn algemeenheid is de eigenaar en de bestuurder verantwoordelijk dat de auto voldoet aan de eisen die de Wegenverkeerswet aan die auto stelt. Dit staat buiten de apk keuring; dit is slechts een veiligheids-en milieu keuring.
Gr. Cor Kraaijeveld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 798
In de polis van mijn verzekering staat dat, indien APK plichtig, de auto moet zijn voorzien van een geldige APK. Dus-onze katterug van 1956 niet en de collectie vanaf bouwjaar 1960 wel APK.
Waarom is het wetsvoorstel afgewezen? Het was een combi voorstel, waarin o.a. de kentekenplicht voor landbouwtrekkers verplicht werd gesteld. Dit ging de 2e kamer te ver met als resultaat dat ook de andere voorstellen, w.o. de APK vrijstelling -nu- werd afgewezen.
gr. Cor Kraaijeveld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
- Berichten: 637
Het Ministerie voor I&M neemt het door de RDW gecoördineerde voorstel voor de implementatie EU APK-richtlijn (2014/45/EU) over, inclusief het FEHAC voorstel voor de APK vrijstelling van voertuigen ouder dan 50 jaar. Op aandringen van de FEHAC blijft het huidige 2-jaars regime voor voertuigen ouder dan 30 jaar in stand, dit voldoet in praktijk prima."
Dit staat op de site van valkering en is van 24 juni, is dat wetsvoorstel daarna afgewezen? Ik kan niets vinden waar duidelijk staat dat de 50 jaar regeling is afgewezen.
( www.valkeringclassics.nl/nieuws/vrijstel...-50-jaar-uitgesteld/ )
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 798
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
- Berichten: 504
Het wetsvoorstel is niet "afgewezen" en ook niet "niet aangenomen", want het is nooit in stemming gebracht.
Zie hier info van de citroen ID/DS club :
........
Op advies van het SO APK heeft de minister van Infrastructuur en Milieu besloten voertuigen van historische waarde die ouder zijn dan 50 jaar vrij te stellen van de APK-plicht.
Hiervoor moet het Besluit voertuigen worden aangepast. Het proces hiervoor was in gang gezet. Door het verwerpen van het wetsvoorstel voor kentekening van landbouw en bosbouwtractoren door de Tweede Kamer is de aanpassing van het Besluit voertuigen on hold gezet, omdat er -naast de vrijstelling van 50 jaar- ook bepalingen voor de APK voor snelle tractoren waren opgenomen in de aanpassing van het Besluit Voertuigen. Het ministerie beraadt zich momenteel over de wijze waarop de APK-plicht voor snelle tractoren alsnog kan worden geregeld. Zodra hier meer duidelijkheid over is, kan het proces van aanpassing van wet- en regelgeving weer in gang worden gezet. Door deze situatie is het niet meer zeker dat de beoogde vrijstelling van 50 jaar kan ingaan op 20 mei 2018. We hopen natuurlijk dat we het zo snel mogelijk kunnen realiseren. .......
Er is dus een ANDER wetsvoorstel afgewezen, en wel dat voor kentekens / APK van tractoren, hetgeen als consequentie heeft dat het voorstel om de APK plicht voor "gewone" motorvoertuigen van 50 jaar en ouder af te schaffen eerst aangepast moet worden alvorens het überhaupt in stemming gebracht kan worden .....
Tja, hoe lang dat gaat duren weet niemand....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Ed van der Zee schreef : Beste mensen,
Ik heb een combi uit voorjaar 1968, hij is momenteel geschorst en heeft enkele technische schoonheidsfoutjes.
Verzekering laat ik doorlopen
Voorwiellager, ruitensproeier doet het niet, dashboard verlichting hapert.
Komend jaar voorjaar wordt deze 30 jaar en niet meer APK plichtig, ben ik dan strafbaar als een of meerdere mankementen niet zijn verholpen als ik de weg op ga ?.
En hoe zit het met de casco verzekering, staat dat hij een geldige APK moet hebben.
Al aan gedacht ?
Laat ik het zo zeggen als jet doorgaat dat auto’s van 50 jaar en ouder niet meer apk verplicht zijn ben je niet strafbaar op dat punt. Maar verzekering technisch kun je als men kan bewijzen dat je auto achterstallig onderhoud heeft nog wel is van een koude kermis thuis komen. En eigenlijk snap ik jou vraag niet. Je hebt een garage bedrijf dus fix die auto en ga voor jezelf veilig en voor anderen de weg op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 684
Ik zou het wel een mooi initiatief vinden van de VolvoKV als er een post APK keuring zou komen. Ik zit er nu aan te denken om als mijn 1800 de 50 jaar passeerd hem toch om de twee jaar te laten keuren. Voordeel van een VolvoKV keuring is dat hij specifieker kan zijn en dat komt de veiligheid weer ten goede. En als ze het dan voor een net zo lage prijs ls de taxatie kunnen doen is er ook geen excuus meerr om geen keuring te laten uitvoeren.
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 798
Behalve de aansprakelijkheid en opleiding (diplomering) van vrijwillgers, aanschaf uitrusting remmentestbank enz. is er ook nog een ander financieel aspect. Als voorbeeld noem je de taxatie. Het prijsverschil tussen een clubtaxatie en een markt taxatie bedraagt vaak meer dan 100 euro, een clubtaxatie kost immers maar 20 euro. Ook zijn er afspraken met verzekeringen omtrent de acceptatie. De clubtaxatie is dus super rendabel voor de leden!
Nu de APK. Dit kost je bij enkele landelijke ketens zoals Euromaster en Kwikfit maar rond de 20 euro en verder kijkend max. 40 euro. Als je het jaarlijkse onderhoud van je auto niet vertrouwt, hoef je een VRIJWILLIGE APK voor de kosten niet te laten. Mijns inziens is het financieel gezien helemaal niet aantrekkelijk om een veiligheidskeuring door de VKV te laten doen. Nu wordt het voor een paar tientjes door gediplomeerde monteurs met geijkte apparatuur verricht! Voor die prijs is het voor de VKV beslist niet rendabel en te concurreren met de markt.
Nog afgezien van de eerdere discussies hierover!
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.