APK plicht eraf

Lees meer
28-03-2018 20:39 #176097 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic APK plicht eraf

S. Simon schreef :

Ronald schreef : Artikel is wel van juni 2015.......

Bedankt voor de oplettendheid; ik zal voortaan beter op de datum letten.


Ik was na jou post ff de draad kwijt maar ff een blz terug en nu zie ik waar het hem in zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
06-04-2019 13:41 - 06-04-2019 13:42 #182736 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic APK plicht eraf
Zonder in te gaan op de wenselijkheid van APK-vrijstelling zie ik tot mijn verbazing dat er wèl vergaderd en besloten is rondom snelle tractoren maar lees ik nergens over de oldtimer-vrijstelling.

www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019...e-landbouwvoertuigen

Reden van verbazing; er is steeds geschreven dat genoemde vrijstelling samen met de tractoren behandeld zou worden.

Iemand een idee of dat van de baan is?

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-04-2019 21:22 #182742 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic APK plicht eraf
Ik hoor er niks meer over, anders had het in de nieuwsbrief van de fehac ook wel ter sprake gekomen. Lijkt wel een stille dood gestorven te zijn. Maar moet je dit nou echt wel willen, ik ben er geen voorstander van. Ik vind zelfs dat ook de echte oldtimers een verplichte periodieke keuring moeten ondergaan. En dan niet om de 2 jaar maar maak er 3 of 4 van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2019 09:21 #182746 door Adriaan Nagel
Beantwoord door Adriaan Nagel in topic APK plicht eraf
Eens met René, juist auto's die niet elke dag gebruikt worden kunnen gebreken vertonen en als je auto goed is, is een officiële bevestiging toch geen probleem? IK vind het wel zo veilig.

122S
C70 Cabrio Soft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2019 16:29 #183534 door 12021-dummy
Beantwoord door 12021-dummy in topic APK plicht eraf
Met verbazing lees ik dat er mensen zijn die vinden dat de APK-plicht voor oldtimers aangescherpt, of ingevoerd zou moeten worden. Daar begrijp ik echt helemaal niets van. Nederlanders zijn over het algemeen allergisch voor dit soort opgelegde verplichting.
Invoering van zo’n apk leidt er volgens mij alleen maar toe dat de gemiddelde oldtimereigenaar voor zijn onderhoud alleen maar afgaat op die apk-kering. Dat is natuurlijk het slechtste wat je kunt doen. Een oldtimer heeft veel frequenter onderhoud nodig over het algemeen. Die mensen die roepen dat een oldtimer die 100k per jaar rijdt, die apk nodig heeft, vind ik echt de grootste onzin. Iemand die 100k per jaar rijdt, hoort niet in een oldtimer misschien. Maar zo iemand moet gewoon regulier onderhoud plegen, in plaats van de apk maar af te wachten.

PV444 - 1955

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-05-2019 20:08 #183536 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic APK plicht eraf

Hans Hendriks schreef : Met verbazing lees ik dat er mensen zijn die vinden dat de APK-plicht voor oldtimers aangescherpt, of ingevoerd zou moeten worden. Daar begrijp ik echt helemaal niets van. Nederlanders zijn over het algemeen allergisch voor dit soort opgelegde verplichting.
Invoering van zo’n apk leidt er volgens mij alleen maar toe dat de gemiddelde oldtimereigenaar voor zijn onderhoud alleen maar afgaat op die apk-kering. Dat is natuurlijk het slechtste wat je kunt doen. Een oldtimer heeft veel frequenter onderhoud nodig over het algemeen. Die mensen die roepen dat een oldtimer die 100k per jaar rijdt, die apk nodig heeft, vind ik echt de grootste onzin. Iemand die 100k per jaar rijdt, hoort niet in een oldtimer misschien. Maar zo iemand moet gewoon regulier onderhoud plegen, in plaats van de apk maar af te wachten.


100K per jaar met een oldtimer rijden komt neer op 273,97 km per dag. Dat is een beetje overdreven. 50K is al veel. Waar ik op doelde was dat als de APK plicht komt te vervallen men voor een net APK vrije auto gaan. Er vervolgens geen reet aan onderhoud aan plegen maar wel deelnemen aan het verkeer omdat het zo goedkoop rijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
27-05-2020 12:18 #188639 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic APK plicht eraf
lees net dit Fehac bericht:


APK-vrijstelling bij 50 jaar eindelijk goedgekeurd door het parlement

De Eerste Kamer heeft op 19 mei jl. een wijziging van de Wegenverkeerswet goedgekeurd om alle tractoren te gaan voorzien van een kenteken. Daarnaast werd voor snelle tractoren een APK verplicht en gelijk met die nieuwe APK-categorie werd besloten om alle voertuigen ouder dan 50 jaar vrijstelling te verlenen van de APK.

Inlossen van een oude toezegging
Met die vrijstelling wordt een ruim vijf jaar oude toezegging van de overheid eindelijk ingelost. Nu is de RDW aan zet om de vrijstelling ook daadwerkelijk in te gaan voeren. Dus nog even een paar maanden geduld voordat alle voertuigen uit de ‘sixties’ en daarvoor nooit meer op bezoek hoeven bij de APK-keurmeester. De FEHAC heeft zich al heel lang ingezet - en dat is nu eindelijk met succes bekroond! - om dit resultaat te bereiken.

Goed onderhouden voertuigen met weinig gereden kilometers
De Algemene Periodieke Keuring APK voor personenauto’s en bestelwagens is in 1985 ingevoerd. Op 1-1-2008 werden uitzonderingen voor oldtimers van kracht. 30 jaar en ouder hoefde nog maar eens in de twee jaar naar de keuring. Alle historische voertuigen met een Datum Eerste Toelating DET voor 1-1-1960 werden helemaal vrijgesteld van een APK. De voornaamste reden voor de APK-vrijstelling was dat historische voertuigen toen ook al liefhebbersvoertuigen waren, die uitstekend werden onderhouden en waar maar weinig mee werd gereden. Bovendien ontbrak het de APK-keurmeesters doorgaans aan gedegen kennis over de hele oude voertuigen. Die redenen voor vrijstelling staan nu in 2020 nog recht overeind.

APK-vrijstelling voor 50+ voertuigen rechtzetten van vergissing in het verleden
De wetgever heeft destijds per abuis het jaartal 1960 als vaste datum in de APK-regelgeving opgenomen. Sinds de invoering van de vrijstelling in 2008 is de APK-vrij-grens steeds verder in het verleden komen te liggen, waardoor nu een voertuig pas bij 60 jaar oud APK-vrij is. Wat er straks gaat gebeuren met de APK-vrijstelling bij 50 jaar, is gewoon het herstel van een in het verleden gemaakte vergissing.

Goed onderhoud en weinig afkeuringen
De RDW houdt van de APK-keuringen bij welke problemen en gebreken er spelen. Daarbij blijkt steeds dat mobiel erfgoed goed wordt onderhouden en verreweg het minste aantal afkeuringen kent. In deze categorie zijn er wel relatief veel onterechte afkeuringen en opmerkingen. De keuring van het mobiel erfgoed blijkt geen wezenlijke bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid. Omdat de meeste eigenaren hun mobiel erfgoed al een lange reeks van jaren hebben, is onderhoud en restauratie eigenlijk geen kostenpost maar veel meer een verantwoorde investering in deze voertuigen. Afschaffen van de APK-plicht zal in de praktijk niet of nauwelijks tot minder onderhoud leiden. Goed onderhoud is en blijft altijd noodzakelijk. Wie twijfelt kan natuurlijk altijd vrijwillig zijn historisch voertuig APK laten keuren.

Hoe verder
De FEHAC komt weer met een nieuwsbrief zodra we de ingangsdatum weten van de APK-vrijstelling voor voertuigen van 50 jaar en ouder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2020 13:27 #188642 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic APK plicht eraf
Ik ben er blij mee dan kan ik namelijk auto's in Hongarije laten staan zonder elke 2 jaar een afweging te maken. Ik zal wss wel keuringen laten doen, beter voor de verzekering lijkt mij mocht je een keer wat meemaken door een ander of onoplettendheid.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-05-2020 15:55 #188644 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic APK plicht eraf
Ik zal hoe dan ook altijd om de 2 jaar een vrijwillige APK laten uitvoeren.
Bij voorkeur bij een monteur die waarde hecht aan Klassiekers.
Heb zelf de ervaring dat ondanks mijn remleidingen in koper zijn uitgevoerd dat er toch putjes in zaten.
Dit had ik nooit verwacht maar dank zij een ervaren monteur kwam dit toch aan het licht.

Gr. Rob Funcke

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
27-05-2020 16:25 #188646 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic APK plicht eraf
Helemaal eens met Rob, een vorm van onafhankelijke controle blijft voor mij belangrijk. En verzekeringstechnisch misschien ook handig om aan te tonen dat je al wat redelijk is hebt gedaan om je auto veilig te houden. Het voordeel is dat je straks zelf de datum kan bepalen en waar je de controle laat doen.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.