- Berichten: 2280
APK plicht eraf
- René Minnebo
- Platinum lid
S. Simon schreef :
Bedankt voor de oplettendheid; ik zal voortaan beter op de datum letten.Ronald schreef : Artikel is wel van juni 2015.......
Ik was na jou post ff de draad kwijt maar ff een blz terug en nu zie ik waar het hem in zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019...e-landbouwvoertuigen
Reden van verbazing; er is steeds geschreven dat genoemde vrijstelling samen met de tractoren behandeld zou worden.
Iemand een idee of dat van de baan is?
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adriaan Nagel
- Elite lid
- Berichten: 166
122S
C70 Cabrio Soft
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 12021-dummy
- Senior lid
- Berichten: 60
Invoering van zo’n apk leidt er volgens mij alleen maar toe dat de gemiddelde oldtimereigenaar voor zijn onderhoud alleen maar afgaat op die apk-kering. Dat is natuurlijk het slechtste wat je kunt doen. Een oldtimer heeft veel frequenter onderhoud nodig over het algemeen. Die mensen die roepen dat een oldtimer die 100k per jaar rijdt, die apk nodig heeft, vind ik echt de grootste onzin. Iemand die 100k per jaar rijdt, hoort niet in een oldtimer misschien. Maar zo iemand moet gewoon regulier onderhoud plegen, in plaats van de apk maar af te wachten.
PV444 - 1955
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Hans Hendriks schreef : Met verbazing lees ik dat er mensen zijn die vinden dat de APK-plicht voor oldtimers aangescherpt, of ingevoerd zou moeten worden. Daar begrijp ik echt helemaal niets van. Nederlanders zijn over het algemeen allergisch voor dit soort opgelegde verplichting.
Invoering van zo’n apk leidt er volgens mij alleen maar toe dat de gemiddelde oldtimereigenaar voor zijn onderhoud alleen maar afgaat op die apk-kering. Dat is natuurlijk het slechtste wat je kunt doen. Een oldtimer heeft veel frequenter onderhoud nodig over het algemeen. Die mensen die roepen dat een oldtimer die 100k per jaar rijdt, die apk nodig heeft, vind ik echt de grootste onzin. Iemand die 100k per jaar rijdt, hoort niet in een oldtimer misschien. Maar zo iemand moet gewoon regulier onderhoud plegen, in plaats van de apk maar af te wachten.
100K per jaar met een oldtimer rijden komt neer op 273,97 km per dag. Dat is een beetje overdreven. 50K is al veel. Waar ik op doelde was dat als de APK plicht komt te vervallen men voor een net APK vrije auto gaan. Er vervolgens geen reet aan onderhoud aan plegen maar wel deelnemen aan het verkeer omdat het zo goedkoop rijd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
- Elite lid
- Berichten: 188
APK-vrijstelling bij 50 jaar eindelijk goedgekeurd door het parlement
De Eerste Kamer heeft op 19 mei jl. een wijziging van de Wegenverkeerswet goedgekeurd om alle tractoren te gaan voorzien van een kenteken. Daarnaast werd voor snelle tractoren een APK verplicht en gelijk met die nieuwe APK-categorie werd besloten om alle voertuigen ouder dan 50 jaar vrijstelling te verlenen van de APK.
Inlossen van een oude toezegging
Met die vrijstelling wordt een ruim vijf jaar oude toezegging van de overheid eindelijk ingelost. Nu is de RDW aan zet om de vrijstelling ook daadwerkelijk in te gaan voeren. Dus nog even een paar maanden geduld voordat alle voertuigen uit de ‘sixties’ en daarvoor nooit meer op bezoek hoeven bij de APK-keurmeester. De FEHAC heeft zich al heel lang ingezet - en dat is nu eindelijk met succes bekroond! - om dit resultaat te bereiken.
Goed onderhouden voertuigen met weinig gereden kilometers
De Algemene Periodieke Keuring APK voor personenauto’s en bestelwagens is in 1985 ingevoerd. Op 1-1-2008 werden uitzonderingen voor oldtimers van kracht. 30 jaar en ouder hoefde nog maar eens in de twee jaar naar de keuring. Alle historische voertuigen met een Datum Eerste Toelating DET voor 1-1-1960 werden helemaal vrijgesteld van een APK. De voornaamste reden voor de APK-vrijstelling was dat historische voertuigen toen ook al liefhebbersvoertuigen waren, die uitstekend werden onderhouden en waar maar weinig mee werd gereden. Bovendien ontbrak het de APK-keurmeesters doorgaans aan gedegen kennis over de hele oude voertuigen. Die redenen voor vrijstelling staan nu in 2020 nog recht overeind.
APK-vrijstelling voor 50+ voertuigen rechtzetten van vergissing in het verleden
De wetgever heeft destijds per abuis het jaartal 1960 als vaste datum in de APK-regelgeving opgenomen. Sinds de invoering van de vrijstelling in 2008 is de APK-vrij-grens steeds verder in het verleden komen te liggen, waardoor nu een voertuig pas bij 60 jaar oud APK-vrij is. Wat er straks gaat gebeuren met de APK-vrijstelling bij 50 jaar, is gewoon het herstel van een in het verleden gemaakte vergissing.
Goed onderhoud en weinig afkeuringen
De RDW houdt van de APK-keuringen bij welke problemen en gebreken er spelen. Daarbij blijkt steeds dat mobiel erfgoed goed wordt onderhouden en verreweg het minste aantal afkeuringen kent. In deze categorie zijn er wel relatief veel onterechte afkeuringen en opmerkingen. De keuring van het mobiel erfgoed blijkt geen wezenlijke bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid. Omdat de meeste eigenaren hun mobiel erfgoed al een lange reeks van jaren hebben, is onderhoud en restauratie eigenlijk geen kostenpost maar veel meer een verantwoorde investering in deze voertuigen. Afschaffen van de APK-plicht zal in de praktijk niet of nauwelijks tot minder onderhoud leiden. Goed onderhoud is en blijft altijd noodzakelijk. Wie twijfelt kan natuurlijk altijd vrijwillig zijn historisch voertuig APK laten keuren.
Hoe verder
De FEHAC komt weer met een nieuwsbrief zodra we de ingangsdatum weten van de APK-vrijstelling voor voertuigen van 50 jaar en ouder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
- Berichten: 637
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Funcke
- Elite lid
- Berichten: 282
Bij voorkeur bij een monteur die waarde hecht aan Klassiekers.
Heb zelf de ervaring dat ondanks mijn remleidingen in koper zijn uitgevoerd dat er toch putjes in zaten.
Dit had ik nooit verwacht maar dank zij een ervaren monteur kwam dit toch aan het licht.
Gr. Rob Funcke
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 684
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.