APK plicht eraf

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
12-06-2020 17:48 #188841 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic APK plicht eraf
Heb je mijn vraag gelezen Henk wat de consequenties zijn bij vrijwillige APK en dan niet worden goedgekeurd?

Gr Cor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2020 18:07 #188842 door Henk van Uijthoven
Beantwoord door Henk van Uijthoven in topic APK plicht eraf
Als apk keurmeester licht en zwaar in bezit van 2 voortuigen voor 1970 .is mijn ervaring dat eigenaren te veel vertrouwen op hun voertuig .zowel bij licht en zwaar wordt regelmatig afgekeurd op remmen,banden,veerbladen en opbouw.ook mijn eigen wagen pas afgekeurd remverschil a-as 70% merk je niks van.wie gaat straks elke 2 jaar vrijwillig naar de garage? Henk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2020 18:09 #188843 door Henk van Uijthoven
Beantwoord door Henk van Uijthoven in topic APK plicht eraf
Cor. Bij afkeur is rijden op de openbareweg niet toegestaan.parkeren wel 2 maanden. Henk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2020 18:40 #188844 door Henk van Uijthoven
Beantwoord door Henk van Uijthoven in topic APK plicht eraf
Cor. Als er gordels in de wagen gemonteerd zijn moeten ze aan de apk eisen voldoen. Henk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
12-06-2020 19:03 #188846 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic APK plicht eraf
""4.1 Keuren van een niet keuringsplichtig voertuig

U kunt een voertuig ter keuring aangeboden krijgen dat niet keuringsplichtig is. Het is toegestaan deze voertuigen te keuren. Ook deze voertuigen keurt u op basis van de eisen genoemd in de regelgeving APK. ""

Toch merkwaardig Henk; mijn katterug is van 1956. Als ik die 444 op grond van bovenstaand artikel toch apk laat keuren en wordt afgekeurd, bv door een scheurtje in een rubbertje van de fusee, zou ik niet meer mogen rijden.

Echter de auto heeft geen apk plicht dus kan volgens mij nooit strafbaar zijn. Vind dit wel een leuke casus. ???


gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2020 19:29 #188848 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic APK plicht eraf

Cor Kraaijeveld schreef : Echter de auto heeft geen apk plicht dus kan volgens mij nooit strafbaar zijn. Vind dit wel een leuke casus. ???

gr. Cor.

Geen APK plicht wil niet zeggen dat je niet meer hoeft te voldoen aan de eisen van de wegenverkeerswet.
Je hoeft dat alleen niet meer periodiek op deelgebieden door derden te laten nalopen.
Dus als je een APK afkeur punt hebt krijg je inderdaad geen boete voor het niet hebben van een geldige APK, maar kun je wel gewoon een boete krijgen voor het niet voldoen aan de wegenverkeerswet. Daarmee zul je echter minder snel tegen de lamp lopen gok ik, misschien alleen bij een zeer gerichte verkeerscontrole en dan nog hangt het af van het kennisniveau en inzicht van de agent denk ik. Maar daar kun jij dan misschien juist weer wat over zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
12-06-2020 20:59 - 12-06-2020 21:03 #188850 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic APK plicht eraf
Natuurlijk Lars moet de katterug uit 1956 voldoen aan de eisen van de Wegenverkeerswet; dit is niet mijn discussiepunt. Daarom mijn voorbeeld; als er geen bovenmatige speling op de fusee is, voldoet de 444 aan de eisen van de Wegenverkeerswet maar wordt afgekeurd voor de apk, die niet verplicht is. En dan?

Het is een theoretische discussie en wellicht probeer ik het een keer uit.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2020 21:09 #188851 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic APK plicht eraf
Maar de APK toetst toch op basis van de onderliggende wegenverkeerswet op een bepaald aantal punten.
Waarom kan het dan zo zijn dat iets mag binnen de wegenverkeerswet en toch APK afkeur is?
De APK is toch puur een instrument en geen wet of regel. Het lijkt me dat als iets afkeur is, dat er dan ook een wettelijke grond voor is.
Of klopt die veronderstelling niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
13-06-2020 00:11 - 13-06-2020 00:13 #188857 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic APK plicht eraf
Zo zou het moeten zijn Lars'; denk maar aan autogordels. De apk eisen zijn opgesteld toen autogordels verplicht werden, hoe kan je een amazon afkeuren als er een ruw plekje op de gordel zit? er hoeft geen gordel in te zitten laat staan dat die gordel aan eisen moet voldoen.
M.i mag het alleen een adviespunt zijn.
Af fabriek zitten de puntlassen op onze oldtimers vaak meer dan 2 cm uit elkaar: ik krijg afkeur als de proplassen niet maximaal 2cm uit elkaar zitten. En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.

Maar ik begrijp de RDW wel; de Wegenverkeerswet geeft de kaders aan en om de keurmeesters een handvat te geven heeft men onderwerpen een preciese uitleg gegeven. We moeten het ermee doen.

Maar; ik heb al verschillende keren de keurmeester 50 euro overhandigd om een herkeuring bij de RDW aan te vragen en als de voorschriften er dan bij werden gehaald, eindigde de discussie met een goedkeuring. Ik wil maar zeggen, ken je rechten en de wetgeving! Vaak ging dit over de berekening van roestvorming. Enkele jaren terug slaagde ongeveer 50% van de apk keurmeesters de eerste keer voor het examen(Bron RDW), dus ook voor de apk keurmeesters is de stof niet gemakkelijk.

Maar ik ben natuurlijk een beetje beroeps gedeformeerd....ook al ben ik nu ambteloos burger.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-06-2020 08:01 #188860 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic APK plicht eraf
Maar de APK toetst toch op basis van de onderliggende wegenverkeerswet op een bepaald aantal punten.
Waarom kan het dan zo zijn dat iets mag binnen de wegenverkeerswet en toch APK afkeur is?
De APK is toch puur een instrument en geen wet of regel. Het lijkt me dat als iets afkeur is, dat er dan ook een wettelijke grond voor is.
Of klopt die veronderstelling niet?

Beste Lars, hebben wij niet eens zo'n discussie gehad over led koplampen, jij had de orgineel goed gekeurde voor Nederland en ik zal maar zeggen de Aliexpres lampen.
APK voor mij goed, volgens verkeers wet niet, het was iets in die trent.

groetjes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.