Wegenbelasting

Lees meer
27-11-2013 15:43 #134377 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Wegenbelasting
Wetten veranderen nu eenmaal, soms heb je voordeel, dan weer nadeel, zo gaat dat met bij de overheid.
Ik heb 25 jaar moeten wachten tot mijn amazon oud genoeg was om belasting vrij te rijden, maar daar ging het mij niet om. Ik vond het leuk om in een klassieker te rijden, als ik nu weer belasting zou moeten betalen zou ik de auto niet weg doen.
Het is een keus niet waar !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2013 16:23 #134378 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Wegenbelasting
Maar als de spelregels gedurende het spel continu veranderd worden is dit niet leuk.
De overheid is wat dat betreft een onbetrouwbare partner en niet alleen bij de wegenbelasting

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2013 16:52 #134380 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wegenbelasting
Nee, onbetrouwbaar kun je het wel noemen....ik heb ook nog een leuk huis in de verkoop staan....dat gaat ook zo goed! :lol:
Allemaal bij de volgende verkiezingen op redelijke en weldenkende mensen stemmen. (al kan ik me niet voorstellen dat die nog zin hebben om de politiek in te gaan :o )
Maar goed, je kunt kiezen om je hobby niet weg te doen. De handel heeft in ieder geval een flinke knauw gekregen en de auto's van bijvoorbeeld mijn vrienden bij de V700 vereniging zijn weinig meer waard en sommigen hebben er een aantal. Er zijn een groot aantal zeer enthousiaste diesel-fans onder en veel 240 en 700 types staan op LPG... :cry: .......

En Ron: je zult het wel goed bedoelen, maar opmerkingen als "gas is om op te koken" oid slaan echt nergens op. Ik rijdt LPG vanf 1979 en weet echt wel waar ik het over heb. In mijn 940 is de turbodruk verhoogd en op benzine pingelt hij als een gek..op LPG door het hogere octaangetal nergens last van en door het computergestuurde LPG injectie-systeem ook nog eens net zoveel vermogen en koppel als op benzine.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2013 21:36 #134398 door RON MARCUS
Beantwoord door RON MARCUS in topic Wegenbelasting

"Ronald Damme" schreef:
@ ron een 240 van 1974 op gas van zo'n 1000kg kost met de nieuwe regeling 120 per maand!
Gas kan je dan uitbouwen, maar als diezelfde 240er een diesel was zit je met een grote extra kostenpost.

Met benzinerijders heb ik geen meelij, de meeste hebben een duurder telefoon abbonement.

Maar voor diesel liefhebbers is het echt vervelend, denk maar aan die volkswagen busjes.
Ook daar komt geen coulance regeling voor zoals voor de benzinerijders.

Als ik kijk naar mijn huidige situatie, dan zou ik hem weg moeten doen als ik een diesel had.



Ja ik begrijp je punt.
Maar het probleem is imo , dat het verpest is door diesel (lpg rijders in mindere mate) die en goedkoop wilde rijden en ,
geen wegen belasting willen betalen.
Dat veel toe leveranciers en handelaren nu met inkomsten verlies te maken hebben bevestigd mijn vermoeden.
En laten we wel wezen als ik zo,n vies mercedesje 200 diesel zie rijden , begrijp ik voor een gedeelte de maatregel wel.

En voor mijzelf , ik zou echt niet elke dag met een van mijn auto,s willen rijden zonde. :o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
27-11-2013 23:16 #134404 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Wegenbelasting

"RON MARCUS" schreef:

Ja ik begrijp je punt.
Maar het probleem is imo , dat het verpest is door diesel (lpg rijders in mindere mate) die en goedkoop wilde rijden en ,
geen wegen belasting willen betalen.
Dat veel toe leveranciers en handelaren nu met inkomsten verlies te maken hebben bevestigd mijn vermoeden.
En laten we wel wezen als ik zo,n vies mercedesje 200 diesel zie rijden , begrijp ik voor een gedeelte de maatregel wel.

En voor mijzelf , ik zou echt niet elke dag met een van mijn auto,s willen rijden zonde. :o



Jammer dat de dieselrijders voor het gemak ook even als oorzaak aangewezen worden( niet alleen door Ron trouwens), ik heb 8 jaar met veel plezier de diesel gehad die ik als jochie van 12 jaar zo prachtig vond; mijn oom reed een (toendertijd) splinternieuwe 240 diesel, ik stond eens naast de auto toen deze gestart werd en dacht "als ik het ooit kan betalen wil ik er ook een".Wat een karakter zo'n 240 met dieselblok.
Dat betalen is dus uiteindelijk gelukt en ik gebruik de auto puur voor de hobby, jaar in jaar uit 5000KM.
Nu wordt ik straks aangeslagen voor 1500,- / jaar en komt er dus op iedere KM 30 cent aan belasting om de hoek kijken.

Maar ik ga niet bij de pakken neer zitten, ik heb 8 mooie en belastingvrije jaren beleeft met de 6-cilinder diesel en ik ruim de auto op als e.e.a. definitief wordt.

Sommigen kunnen meerdere auto's bezitten stallen en zelfs rijden, dat is niet voor ieder weggelegd helaas.Ik prijs mezelf gelukkig dat ik in elk geval een amazon combi heb kunnen aanschaffen, als ik naar die auto kijk wordt ik toch weer blij en kan ik het afscheid van de diesel wel een plek geven.

Met dit verhaal is "de schuld van de diesels" niet ontkracht maar het laat hopelijk zien dat er ook heus liefhebbers zijn van deze knikkerbakken.Denk niet dat het alleen financieel gewin is, reparaties aan zo'n motor zijn doorgaans complexer / duurder dan benzinemodellen.Maar doordat ik geen MRB hoefde betalen kon ik het onderhoud wel netjes uitvoeren zonder leeg te lopen op die onderhoudskosten.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-11-2013 08:51 #134412 door RON MARCUS
Beantwoord door RON MARCUS in topic Wegenbelasting
Uitzonderingen daar gelaten , maar je begrijpt echt wel wat ik bedoel.(hoop ik )
De vlucht van oude diesels is enorm toegenomen.

Zwitserland was er blij mee.

Ik herinner me ook dat bij bedrijfsbusjes het grijs kenteken voor particulier rijders werd opgeheven.
Toen wilde iedereen er ook meteen vanaf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
28-11-2013 18:15 #134421 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Wegenbelasting
Ja joh, wrijf het er nog maar eens in. :lol:

Jij begrijpt best dat ik dat bovenstaande stukje schreef om juist ook zo'n positieve diesel-uitzondering eens aan het licht te brengen. Bovendien zijn we hier bij de Volvo Klassieker Vereniging, aangezien de 240 de eerste diesel was in zijn klasse destijds past zo'n auto qua historie best in deze vereniging.

Heel iets meer meeleven met andere mensen (die niet "al hun klassiekers uit Californië" kunnen laten komen) zou je wel sieren.
Maar eigenlijk is dat verwachten van meeleven ook niet voor de hand liggend bij jou gezien je opmerkingen in andere draadjes.
Het is in elk geval prettig dat jij het met jezelf en je auto's getroffen hebt............

deze kon ik niet laten staan $

Ik heb gewoon waardering voor ieder die op geheel eigen wijze een auto koestert.Voor de een is het al een hele prestatie om een koplamp te vervangen terwijl de ander zijn hand net als jij niet omdraait voor een perfecte restauratie. Want dat je perfect werk aflevert staat voor mij wel vast, die 1800 ziet er werkelijk prachtig uit.

Laten we elkaar en de auto's gewoon een beetje in hun waarde laten, t'is toch een gezamelijke hobby, we zijn hopelijk niet elkaars concurenten.

En omdat je dieselen een warm hart toedraagt voor jou nog even mijn dieseltje op de foto........


Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2013 12:13 #134466 door Jos Iske
Beantwoord door Jos Iske in topic Wegenbelasting
Ik ben van mening dat 80% in een oude diesel of lpg auto is gaan rijden om goedkoop te kunnen autorijden. De basis van deze belastingvrije auto's heeft niks te maken met liefhebberij. Maar met verkeerde zuinigheid. Het op de weg houden en onderhouden van deze auto's is duurder dan die mrb. En daar gaat het nu dus om. Natuurlijk is het vervelend dat er MRB betaald moet worden. Vroeger had je een 60 dagenkaart. Dat was pas afzien. Ik ben van mening dat als je een echte liefhebber bent, je de oldtimer als hobby voor erbij hebt en niet als dagelijks gebruik. Is je auto nog geen 40 jaar dan ga je 120€ per jaar maximaal betalen. Vervelend, maar niet onoverkomelijk. Heb je lpg, dan gewoon die tank eruit. Ben je gek op een bepaald model waar je nu een diesel van hebt, ga op zoek naar een benzine uitvoering, je bent tenslotte een liefhebber!

Al die verhalen over het feit dat men nu mrb moet betalen....deze wetsverandering heeft vele grotere gevolgen voor de arbeidsmarkt, en de bedrijven die zich de afgelopen jaren in dit soort auto's hebben gespecialiseerd. Daar hoor ik niemand over. Je baan kwijt raken kost iets meer dan die stomme mrb. De grootste klagers zijn diegene die de regeling gebruiken waar hij niet voor in de wereld is geroepen....dagelijks vervoer in een 25 jaar en oudere auto op lpg of diesel!

Ik heb een Volvo 122s die mij in aanschaf en ombouw tot rallyauto al meer heeft gekost dan de mrb zou zijn voor de komende 10 jaar, mijn Porsche 911 van 1984 gaat ook weer mrb kosten. Ik wou dat ik de afgelopen 6 jaar alleen mrb voor had moeten betalen :mrgreen: ik laat mijn hobby er niet door verpesten!

Mijn mening!

Afic financiele diensten. Klassieker verzekeringen en auto financieringen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-12-2013 11:47 #134501 door Jos Iske
Beantwoord door Jos Iske in topic Wegenbelasting
Even voor alle duidelijkheid, ik wil niemand voor de borst stoten. En ja, ik heb de mazzel dat ik niet op een euro hoef te kijken, dat is ook anders geweest, en heb heel mijn leven al oldtimers gehad. Echter buiten dat is het ook nog eens mijn vak en mag ik iedere dag met mensen omgaan die auto's als liefhebberij hebben, van Ferrari tot oude golfjes!

Waar ik mij aan irriteer is dat iedereen het maar over de mrb heeft, niemand heeft het over de gevolgen die het heeft voor diegene die handel drijven in de oldtimerbranche. Ik zie genoeg klanten om mij heen die het heel zwaar hebben en hun bedrijf ter ziele zien gaan. Nog maar niet te spreken van alle mensen die het hun baan kost! Die gevolgen zijn veel groter dan het betalen van MRB. Zoals gezegd is de oldtimer regeling nooit in de wereld geroepen om dagelijks zonder mrb in een oude auto te rijden. Maar om ons erfgoed rijdend te houden! Af en toe een leuke toertocht te rijden, een treffen te bezoeken of op een mooie zomerdag eens heerlijk te gaan toeren. Niet voor woon werk, niet voor dagelijks gebruik.

Diegene die een oldtimer/ klassieker dagelijks gebruikt, perfect onderhoud, in goede conditie houd zowel technisch als optisch is veel geld kwijt om dit te realiseren. Natuurlijk ben je dan op jaarbasis meer geld kwijt met mrb. Maar op het moment dat die 10€ per maand voor een benzine te veel wordt voor je dan wil ik de staat van onderhoud van die zogenaamde klassieker wel eens zien!.

Let wel. Ik vind het ook belachelijk dat men de huidige regeling overboord gooit. Maar enkel klagen over je eigen situatie en de MRB is kort door de bocht en kortzichtig!

Ik heb meer compassie met diegene die de branche in zijn geheel steunen.

En dat heeft niks te maken met " Jan met de pet" . In onze hobby vind je mensen in alle rangen en standen. Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen mannier, en heeft er een budget voor over naar eigen kunnen.

Wederom mijn mening, maar helaas ook de praktijk. Een klassieker rijden omdat hij belasting vrij is in mijn ogen geen liefhebberij maar in mijn ogen een kwestie van slecht rekenwerk en verkeerde zuinigheid, en ja, daar heeft onze overheid ook aan meegewerkt!

Afic financiele diensten. Klassieker verzekeringen en auto financieringen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-12-2013 13:09 #134504 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wegenbelasting
Beste, ik schreef op pagina twee van dit draadje al: "De handel heeft in ieder geval een flinke knauw gekregen en de auto's van bijvoorbeeld mijn vrienden bij de V700 vereniging zijn weinig meer waard en sommigen hebben er een aantal"
Dus niemand, is overdreven. Ik neem het de FEHAC wel kwalijk dat ze de belangen van de mensen en handelaren in nieuwere oldtimers volledig in de kou hebben laten staan. In de V700 vereniging wordt dan ook door veel leden voorgesteld om het lidmaatschap aan die organisatie op te zeggen...en dan zwijgen we maar over BOVAG en KNAC. De BOVAG zou toch moeten opkomen voor de handelaren en garages dacht ik.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.