Wegenbelasting

Lees meer
20-05-2013 11:52 #127626 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting

"Rob Vijgenboom" schreef:
Blijft echter een feit dat een een auto op LPG-G1 veel minder milieu-onvriendelijk is dan op diesel (en ook benzine, zeker als je CO meeneemt in de vergelijking), en dat het uitbouwen van LPG - terug naar benzine - om 'milieu redenen' krankzinnig is .....

Heb je het interview met Weekers in TROS autoshow geluisterd een aantal weken terug?
Het antwoord wat hij daar gaf vond ik eerlijk gezegd wel hout snijden en sindsdien denk ik dat Weekers het vooral heel slim gespeeld heeft.
In de grafieken die je laat zien, is te zien dat een Euro1 auto (globaal vanaf 1992 en dus met G2 LPG) veel meer NOx uitstoot dan benzine en bijna net zo veel PM10 fijnstof als benzine (lastig af te lezen doordat diesel de schaal ontwricht).
De CO2 uitstoot van LPG is wel lager dan benzine.
Maar goed, als dan kijkt naar de trend in die grafieken zegt dat denk ik genoeg over de uitstoot van een oldtimer met G1 installatie. Technisch bepalen wat nu schoner is, is een kwestie van appels met peren vergelijken. Is meer NOx en minder CO/CO2 (dus LPG) nu schoner dan minder NOx en meer CO/CO2 (dus benzine) of niet?
Puur technisch bekeken lijkt het inderdaad gek, maar Weekers haalt in dat interview een belangrijk aspect aan, namelijk menselijk gedrag.
In welke auto zou jij meer rijden? (aangenomen dat ze identiek zijn en beide tot je beschikking staan)
a) Een (belastingvrije) hobby oldtimer die je als tweede auto hebt op LPG?
b) Een (belastingvrije) hobby oldtimer die je als tweede auto hebt op benzine?
Met de huidige brandstofprijzen denk ik dat veel mensen kiezen voor optie a.
Met andere woorden, als je als dagelijks vervoer een moderne (vaak zuinigere en schonere) auto hebt, dan zul je in een auto die je ernaast hebt minder gaan rijden als je deze moet terugbouwen van LPG naar benzine.

Weekers schakelt dan ook heel slim tussen zijn financiële doelstellingen en milieudoelstellingen.
Als mensen zeggen, je haalt je beoogde inkomsten niet want mensen gaan schorsen zegt ie: "ah, dat is toch goed voor het milieu". Bovendien heeft hij eerst zelf in een debat gezegd dat het ontzien van de hobby bezitters circa 20 - 24 miljoen mocht kosten. Vervolgens spreekt de kamer hem ter plekke niet tegen en geeft niet aan dat dat wellicht meer mag zijn omdat hij die 153 toch niet haalt. En uiteindelijk zegt hij " van de kamer heb ik het kader meegekregen dat het 20 - 24 miljoen mag kosten".

Tot slot denk ik ook niet dat LPG buiten de overgangsregeling gehouden wordt vanwege het milieu, maar omdat het zich nu eenmaal leent voor veel goedkope kilometers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2013 12:12 #127629 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wegenbelasting
Dat is de discussie ook niet denk ik: we zijn het er toch over eens dat het veelrijden de pest is? Er waren echter andere maatregelen mogelijk geweest.
Onder ons hier, de oldtimer-bezitters, is het allemaal dragelijk, maar onder de enthousisasten van Mercedes, Volvo en andere youngtimers en bijna oldtimers is de stemming begrijpelijk heel anders. In de V700 vereniging willen veel mensen dat de club zijn lidmaatschap van de FEHAC opzegt omdat men ze in de steek heeft gelaten en daar is op zijn minst wel iets voor te zeggen.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-05-2013 13:45 #127643 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Wegenbelasting
@Lars,

Zeker, je ziet echter één ding over het hoofd :

- er is ook nog een categorie mensen die helemaal geen moderne auto voor dagelijks gebruik heeft ..... en voor wie de oldtimer inderdaad hobby is, maar ook het enige vervoersmiddel ..... (en die nog weinig kilometers rijden ook - bestaat echt !)

Ik behoor tot die laatste categorie ;) (maar de mijne is > 40 jaar oud, dus zal het me voorlopig toch worst zijn - totdat Den Haag weer geld nodig heeft ....)

Het ging er echter om dat diesel en LPG niet over een kam te scheren zijn, en dat de vergelijking LPG - benzine ook onjuist gepresenteerd werd. Op dit forum - maar bijv ook op jouw blogspot - werd LPG-G1/2 wel heel erg makkelijk in een negatief daglicht gesteld door alleen de hogere NOx waarde te noemen en gemakshalve de lagere fijnstof en CO waarden niet, hetgeen een onvolledige en onjuiste voorstelling van zaken is.

Als je een oldtimer wel als 2e (hobby) oldtimer hebt dan rijdt je erin, ongeacht of die oldtimer nu op LPG of op benzine loopt - anders heeft de hobby geen zin meer en kan je hem beter afschaffen (OK - er zijn mensen die er als hobby alleen naar kijken en nauwelijks in rijden, maar die belasten het milieu sowieso nauwelijks).

Als je dus het complete beeld schetst - en niet selectief alleen NOx belicht - is er onder de echte oldtimer liefhebbers dus absoluut geen milieu voordeel te halen bij het converteren van LPG naar benzine, hooguit het tegendeel.

Dhr Weekers had gewoon moeten zeggen dat hij het geld nodig heeft en dus de categorie veelrijders met LPG- en diesel- auto's aan wil pakken (terecht!), en dat daarbij helaas de echte oldtimer liefhebber niet ontzien kan worden omdat dit qua handhaving veel te complex en te duur zou worden. Daar had ik geen probleem mee gehad. Dat had tenminste eerlijk en minder huichelachtig geweest. Dat is helaas een eigenschap waar politiek Den Haag in het algemeen problemen mee heeft, en dhr Weekers in het bijzonder (te oordelen naar alle discussie rond zijn persoon).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-05-2013 13:30 #127722 door geul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-05-2013 14:36 #127725 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Wegenbelasting
Mooie verzameling klassiekers, gaaf!!!!

Zit er nou ook een p1800 cabrio tussen :o ?????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-05-2013 15:37 #127727 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wegenbelasting
Ja, maar ik zie wel erg veel "aangepaste" klassiekers. Die auto's mogen in Duitsland de milieuzones niet in omdat ze niet orgineel zijn.
Verder geeft het niet het beeld van de oldtimer-liefhebber, meer van de "cut and chop" fanaat, al zag ik ook wel echt mooie klassiekers.....
Wat is dat trouwens met al die verlaagde (en oer-lelijke-) busjes? Ik zie ze hier in Frankrijk ook alleen maar verlaagd!.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-05-2013 16:08 #127730 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Wegenbelasting

Meeting tegen de MRB af te schaffen voor oldtimers/klassiekers.

"tegen de MRB af te schaffen" oftewel vòòr MRB ???

vreemde actie van Good vibrations... :roll:

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-05-2013 16:12 #127732 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Wegenbelasting

"Tom Steverink" schreef:
Ja, maar ik zie wel erg veel "aangepaste" klassiekers. Die auto's mogen in Duitsland de milieuzones niet in omdat ze niet orgineel zijn.
Verder geeft het niet het beeld van de oldtimer-liefhebber, meer van de "cut and chop" fanaat, al zag ik ook wel echt mooie klassiekers.....
Wat is dat trouwens met al die verlaagde (en oer-lelijke-) busjes? Ik zie ze hier in Frankrijk ook alleen maar verlaagd!.


Ik wist niet dat je alleen liefhebber kunt zijn als je de boel origineel laat...... en volgens mij gaat het hier om nederland.

Maar goed over smaak valt niet te twisten, raar idd dat al die busjes verlaagd worden (zal dit toch iets met smaak te maken hebben?? ;) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-05-2013 16:22 #127733 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Wegenbelasting

"Tom Steverink" schreef:
Ja, maar ik zie wel erg veel "aangepaste" klassiekers. Die auto's mogen in Duitsland de milieuzones niet in omdat ze niet orgineel zijn.
Verder geeft het niet het beeld van de oldtimer-liefhebber, meer van de "cut and chop" fanaat, al zag ik ook wel echt mooie klassiekers.....
Wat is dat trouwens met al die verlaagde (en oer-lelijke-) busjes? Ik zie ze hier in Frankrijk ook alleen maar verlaagd!.


Wel eens prijzen gezien van een VW T1 Samba 21-window? Het is kiezen tussen 1 koopwoning of twee van die busjes!
Dus ze lelijk noemen mag niet ;)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-05-2013 17:47 #127736 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wegenbelasting
Lekker Jeroen, dat zeg ik toch niet? Cut and chop liefhebbers zijn ook liefhebbers, maar het ging toch om het bewaren van het erfgoed? Dat was toch wat steeds werd uitgedragen?
Oh, en ik ken veel heeeeeel dure auto's die ik erg lelijk vind. Dus de prijs zegt niets?
En die opmerking over Nederland zie ik helemaal niet, ik zit hier en zie dus die busjes ook hier. Daar hoef je niet meteen NEDERLAND BOVEN van te maken hoor.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.