- Berichten: 29
Wegenbelasting
- geul
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
08-04-2013 14:55 #125859
door geul
Beantwoord door geul in topic Wegenbelasting
automobielmanagement.nl
Fehac: belastingvrijstelling diesels vanaf 35 jaar
De leeftijdsgrens voor belastingvrijstelling diesels kan omhoog naar 35 jaar en ouder. Dat heeft voorzitter Bert Pronk van de federatie van oldtimerclubs (Fehac) gezegd op BNR.
De Fehac doet daarmee opnieuw een concessie. Begin februari liet Pronk al weten dat de leeftijdsgrens van oldtimers wat hem betreft niet heilig is en gelijk naar dertig jaar kan. "En laten we nu serieus kijken naar de optie om diesels langer wegenbelasting te laten betalen. 35 jaar voor diesels, dat kan ik wel verdedigen", zegt hij.
Al maanden onderhandelt de Fehac,samen met andere brancheorganisaties, over de plannen van staatssecretaris Weekers (Financiën). De bewindsman gaat de MRB-vrijstelling op oldtimers afschaffen, maar de Tweede Kamer heeft hem wel de opdracht gegeven om de hobbyist daarbij te ontzien.
Aanstaande woensdag zal weekers zijn plannen aan de betrokkenen partijen presenteren.
Gr Morpheus
www.oldtimerautosite.nl
Fehac: belastingvrijstelling diesels vanaf 35 jaar
De leeftijdsgrens voor belastingvrijstelling diesels kan omhoog naar 35 jaar en ouder. Dat heeft voorzitter Bert Pronk van de federatie van oldtimerclubs (Fehac) gezegd op BNR.
De Fehac doet daarmee opnieuw een concessie. Begin februari liet Pronk al weten dat de leeftijdsgrens van oldtimers wat hem betreft niet heilig is en gelijk naar dertig jaar kan. "En laten we nu serieus kijken naar de optie om diesels langer wegenbelasting te laten betalen. 35 jaar voor diesels, dat kan ik wel verdedigen", zegt hij.
Al maanden onderhandelt de Fehac,samen met andere brancheorganisaties, over de plannen van staatssecretaris Weekers (Financiën). De bewindsman gaat de MRB-vrijstelling op oldtimers afschaffen, maar de Tweede Kamer heeft hem wel de opdracht gegeven om de hobbyist daarbij te ontzien.
Aanstaande woensdag zal weekers zijn plannen aan de betrokkenen partijen presenteren.
Gr Morpheus
www.oldtimerautosite.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08-04-2013 16:52 #125861
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting
Dat van de diesels naar 35 jaar was op zich al wel informeel bekend.
Zie halverwege mijn blogpost van 20 november Uitslag stemmingen moties belasting oldtimers positief
Overigens heb ik niet het idee dat de FEHAC nou actief aan tafel zit voor het creëren van een voorstel, noch hebben ze pro-actief het perfecte voorstel gemaakt en op een presenteerblaadje aangeboden.
Nu wachten ze volledig blanco af wat er woensdag gaat komen.
Zie ook mijn blogpost naar aanleiding van BNR Autoshow: BNR autoshow en brandbrief FIVA
Zie halverwege mijn blogpost van 20 november Uitslag stemmingen moties belasting oldtimers positief
Overigens heb ik niet het idee dat de FEHAC nou actief aan tafel zit voor het creëren van een voorstel, noch hebben ze pro-actief het perfecte voorstel gemaakt en op een presenteerblaadje aangeboden.
Nu wachten ze volledig blanco af wat er woensdag gaat komen.
Zie ook mijn blogpost naar aanleiding van BNR Autoshow: BNR autoshow en brandbrief FIVA
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08-04-2013 18:12 #125866
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wegenbelasting
Ik ben het met je eens Lars, ze maken tot nu toe in dit gebeuren absoluut geen sterke indruk!
Ik begrijp er niets van, ze vertegenwoordigen zo' n beetje de hele oldtimerwereld in Nederland. Het betekent m.i. dat de aangesloten clubs ook niet erg hard drukken richting de FEHAC?
Ik begrijp er niets van, ze vertegenwoordigen zo' n beetje de hele oldtimerwereld in Nederland. Het betekent m.i. dat de aangesloten clubs ook niet erg hard drukken richting de FEHAC?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alex Janssen
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 61
08-04-2013 19:51 #125870
door Alex Janssen
Beantwoord door Alex Janssen in topic Wegenbelasting
Is het mogelijk om lidmaatschap geld te betalen zonder de bijdrage voor de Fehac, want het nu wel duidelijk dat dez\e club allen maar concessies doet naar de overheid als het moeilijk wordt, dus deze club is voor ons van weinig betekenis en verdient dan ook geen ondersteuning.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
08-04-2013 21:24 #125874
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Wegenbelasting
Ik lees net dat de stichting oldtimerbranche nederland bekend heeft gemaakt dat vanaf het moment aankondiging vervallen wegenbelastingvrijstelling oldtimers ondertussen 20% van de oldtimerbedrijven failliet is.
nog eens 20% van de bedrijven staat op het punt van een faillisement.
Als rede wordt genoemd dat de consument nog nauwelijks bereid is om een oldtimer aan te schaffen.
hopelijk weten we woensdag meer.
nog eens 20% van de bedrijven staat op het punt van een faillisement.
Als rede wordt genoemd dat de consument nog nauwelijks bereid is om een oldtimer aan te schaffen.
hopelijk weten we woensdag meer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10-04-2013 21:14 #125951
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting
Voor wie het nog niet mee heeft gekregen, er kwam nog geen voorstel naar buiten omdat de overlegpartners er nog niet uit zijn gekomen. Als je het mij vraagt is dat geen goed nieuws .
Dan konden de meningen wel eens vrij ver uit elkaar liggen (en van die van KNAC en FEHAC) weten we het een beetje, dus dan zal het wel minder rooskleurig zijn dan dat.
Zie ook mijn blogpost Nog geen duidelijkheid wegenbelasting – maandag vervolg
Dan konden de meningen wel eens vrij ver uit elkaar liggen (en van die van KNAC en FEHAC) weten we het een beetje, dus dan zal het wel minder rooskleurig zijn dan dat.
Zie ook mijn blogpost Nog geen duidelijkheid wegenbelasting – maandag vervolg
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11-04-2013 10:57 #125967
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Wegenbelasting
Politiek is altijd geven en nemen, we krijgen nu eenmaal niet alle oldtimereigenaren op een lijn.
Geeft mij ook geen goed gevoel dat kennelijk de standpunten nogal uit elkaar liggen
Ik wil hier aandacht voor vragen, de FEHAC behartigt al jaren 'onze' belangen en gaat voor inhoud.
De FEHAC zorgt er ook voor dat er een goede uitwerking wordt gegeven aan het ' milieu ' item, dit gaat over fijnstof en betekent dat voertuigenen die een grote uitstoot hebben hiervoor belast gaan worden.
Met ons bedoel ik de eigenaren van wagens die hobbymatig worden gebruikt, dus max 5000 kilometer rijden.
De belastingvrijstelling is nooit bedoeld om mensen een goedkoop woon-werk mobiel te verschaffen.
De enige manco welke ik zie is de LPG rijders, natuurlijk zijn er mensen die een LPG tank hebben, dus erg schoon rijden en die maximaal 5000 - 7500 km rijden en die verdienen het voordeel van de twijfel.
Zelf zou ik er niet over denken om een LPG tank in mijn 1800 of Amazon te zetten, wel heb ik jarenlang 945 gereden op LPG,
Dat deze wagens zo zwaar belast worden is merkwaardig, wederom geredeneerd vanuit het milieu oogpunt.
Daarom denk ik dat de echte klassiekereigenaren weinig te vrezen hebben, en ben voor een dieseltax en verminderen van de LPG belasting.
Geeft mij ook geen goed gevoel dat kennelijk de standpunten nogal uit elkaar liggen
Ik wil hier aandacht voor vragen, de FEHAC behartigt al jaren 'onze' belangen en gaat voor inhoud.
De FEHAC zorgt er ook voor dat er een goede uitwerking wordt gegeven aan het ' milieu ' item, dit gaat over fijnstof en betekent dat voertuigenen die een grote uitstoot hebben hiervoor belast gaan worden.
Met ons bedoel ik de eigenaren van wagens die hobbymatig worden gebruikt, dus max 5000 kilometer rijden.
De belastingvrijstelling is nooit bedoeld om mensen een goedkoop woon-werk mobiel te verschaffen.
De enige manco welke ik zie is de LPG rijders, natuurlijk zijn er mensen die een LPG tank hebben, dus erg schoon rijden en die maximaal 5000 - 7500 km rijden en die verdienen het voordeel van de twijfel.
Zelf zou ik er niet over denken om een LPG tank in mijn 1800 of Amazon te zetten, wel heb ik jarenlang 945 gereden op LPG,
Dat deze wagens zo zwaar belast worden is merkwaardig, wederom geredeneerd vanuit het milieu oogpunt.
Daarom denk ik dat de echte klassiekereigenaren weinig te vrezen hebben, en ben voor een dieseltax en verminderen van de LPG belasting.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Jonges (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 142
15-04-2013 16:18 #126095
door Marcel Jonges (GAST)
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Beantwoord door Marcel Jonges (GAST) in topic Wegenbelasting
Overleg MRB-vrijstelling oldtimers mislukt
Het overleg tussen de alliantie van ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA, KNAC en RAI Vereniging en staatssecretaris Weekers (Financiën) over de MRB-vrijstelling voor oldtimers is mislukt. Het voorstel van de alliantie om de leeftijdsgrens voor benzineauto’s per 1 januari 2014 te verhogen naar 30 jaar en die voor diesel- en LPG-auto’s naar 40 jaar is door Weekers afgewezen.
Lees verder »
Het overleg tussen de alliantie van ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA, KNAC en RAI Vereniging en staatssecretaris Weekers (Financiën) over de MRB-vrijstelling voor oldtimers is mislukt. Het voorstel van de alliantie om de leeftijdsgrens voor benzineauto’s per 1 januari 2014 te verhogen naar 30 jaar en die voor diesel- en LPG-auto’s naar 40 jaar is door Weekers afgewezen.
Lees verder »
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15-04-2013 16:23 #126097
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wegenbelasting
Inderdaad slecht nieuws
Zie Voorstel oldtimer regeling wegenbelasting bekend
Overleg mislukt ondanks behoorlijke toenadering van alliantie zet Weekers behoorlijk scherp voorstel door.
Zie Voorstel oldtimer regeling wegenbelasting bekend
Overleg mislukt ondanks behoorlijke toenadering van alliantie zet Weekers behoorlijk scherp voorstel door.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15-04-2013 16:33 #126098
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wegenbelasting
Ik vrees dat Nederland de laatste tijd vooral wordt geregeerd door mensen die het zelf ook héél bijzonder vinden dat ze iets konden uitdenken. En dan moet het natuurlijk absoluut worden ingevoerd, al zijn alle specialisten op het betreffende gebied er falikant tegen.....huizenmarkt, gezondheidszorg, klassiekerwereld, monetaire ellende.... De "besparingen" wegen niet op tegen de economische schade, maar dan zou je moeten kunnen rekenen en tegelijk ook nog kunnen nadenken.....
Maar misschien zie ik het verkeerd en kan iemand het tegendeel laten zien?
Edit: zie inmiddels ook de homepage VKV en de reactie van de FEHAC.....
Maar misschien zie ik het verkeerd en kan iemand het tegendeel laten zien?
Edit: zie inmiddels ook de homepage VKV en de reactie van de FEHAC.....
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.