Mogelijke achterassen amazon
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-01-2016 23:44 #157453
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Mogelijke achterassen amazon
Hoi Rob,
Het sper zou erin passen echter de splines van de steekas is 10 en de spers hebben iets van 27
Arno
Het sper zou erin passen echter de splines van de steekas is 10 en de spers hebben iets van 27
Arno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-01-2016 19:54 #157625
door Arno Pfennings
Ik ben de achteras aan het opknappen en heb ook de bevestigingsogen voor de dempers gelast aangezien die kleine doorscheurtjes hadden.
Het valt mij op dat de gaten wel behoorlijk groot zijn in verhouding met de draadeindjes die aan de dempers zitten...is daar een reden voor?
Het valt mij op dat de gaten wel behoorlijk groot zijn in verhouding met de draadeindjes die aan de dempers zitten...is daar een reden voor?
23-01-2016 22:02 #157631
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Mogelijke achterassen amazon
Dat gat wordt deels gevuld met rubber. De bevestigingsrubbers vallen daarin. Dit is bijvoorbeeld te zien op het
Schokbreker Achter Koni Classic
plaatje wat ik even heb geleend uit de webshop van Nordicar.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-01-2016 17:36 #157847
door Arno Pfennings
Ik heb nu de boel gemonteerd en de steekassen zitten erin. De Shims zijn zoals ze er oorspronkelijk per kant in zaten.
Aan 1 kant lijkt de axiale speling binnen specificatie, maar aan de andere kant duidelijk veel te groot. Dus, shims aan die kant weg gehaald en natuurlijk is er dan geen verschil aangezien de lagerschaal iets dieper lijkt te vallen maar niet diep genoeg om tegen het lager te drukken zodat er minder speling is.
Ik ben aan het overdenken (en misschien kunnen jullie helpen) hoe de opbouw is mbt speling.
Het lager zit op de as en de lagerschaal drukt hier tegenaan. Als de buitenkant lagerschaal gelijk ligt met de rand van de achterasflens dan zal er aan de buitenkant niets voor kunnen zorgen dat lager en schaal harder in elkaar worden gedrukt....sterker nog, als de schaal iets terug valt dan zal deze bij het rijden zelfs nog meer naar buiten kunnen bewegen en meer speling veroorzaken.
De Shims zorgen er alleen voor dat de ankerplaat iets naar buiten komt en het as-gat van de plaat iets van het lager verwijderd is en er zo speelruimte voor het lager ontstaat (en lager en schaal dus gewoon iets los naar de buitenkant zouden mogen bewegen).
Het shim-verhaal om speling te regulieren zou dus alleen werken als de lagerschaal nog iets buiten de as-flens steekt....en dat is niet zo...
Shims in het diff die de as iets naar buiten duwt?
Wie weet het?
Aan 1 kant lijkt de axiale speling binnen specificatie, maar aan de andere kant duidelijk veel te groot. Dus, shims aan die kant weg gehaald en natuurlijk is er dan geen verschil aangezien de lagerschaal iets dieper lijkt te vallen maar niet diep genoeg om tegen het lager te drukken zodat er minder speling is.
Ik ben aan het overdenken (en misschien kunnen jullie helpen) hoe de opbouw is mbt speling.
Het lager zit op de as en de lagerschaal drukt hier tegenaan. Als de buitenkant lagerschaal gelijk ligt met de rand van de achterasflens dan zal er aan de buitenkant niets voor kunnen zorgen dat lager en schaal harder in elkaar worden gedrukt....sterker nog, als de schaal iets terug valt dan zal deze bij het rijden zelfs nog meer naar buiten kunnen bewegen en meer speling veroorzaken.
De Shims zorgen er alleen voor dat de ankerplaat iets naar buiten komt en het as-gat van de plaat iets van het lager verwijderd is en er zo speelruimte voor het lager ontstaat (en lager en schaal dus gewoon iets los naar de buitenkant zouden mogen bewegen).
Het shim-verhaal om speling te regulieren zou dus alleen werken als de lagerschaal nog iets buiten de as-flens steekt....en dat is niet zo...
Shims in het diff die de as iets naar buiten duwt?
Wie weet het?
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-01-2016 03:50 #157858
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Mogelijke achterassen amazon
Er horen enkel aan de rechterkant shims te zitten, begin daar eerst even mee en dan net zo lang weghalen tot je een axiale speling hebt van uit mijn hoofd 0.05-0.12mm, in praktijk probeer je zo dicht bij 0.00 te zitten daar als het spul zich zet er altijd iets meer speling op komt.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-01-2016 08:42 #157861
door Arno Pfennings
Als je naar de tekening kijkt wordt de lagerschaal niet tegen gehouden door welk deel dan ook aangezien alles een grotere gatdiameter heeft....behalve de ankerplaat die tussen onderdeel 6 en 7 zit. De ankerplaat houdt dus wel de lagerschaal tegen...Echter, als de lagerschaal niet iets voorbij de achterasflens uit steekt dan kan de ankerplaat geen druk uit oefenen op de lagerschaal en zal het plaatsen van shims de afstand tussen lagerschaal en ankerplaat voor nog meer speling gaan zorgen (terwijl die al zonder shims teveel was).
De linker lagerschaal is dus in de achteras geduwd maar duwt nog niet voldoende tegen het lager zodat de as ook zonder shims al teveel kan bewegen.
Is het zo dat het vergroten van de speling aan een kant zorgt voor het verkleinen van de speling aan de andere kant?
Of is het probleem toch te wijten aan shimming in het diff?
De linker lagerschaal is dus in de achteras geduwd maar duwt nog niet voldoende tegen het lager zodat de as ook zonder shims al teveel kan bewegen.
Is het zo dat het vergroten van de speling aan een kant zorgt voor het verkleinen van de speling aan de andere kant?
Of is het probleem toch te wijten aan shimming in het diff?
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
31-01-2016 09:52 #157862
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic Mogelijke achterassen amazon
Het is idd zo dat je maar aan één kant van de as de speling hoeft af te stellen. Ik heb wel eens begrepen dat dat komt doordat de steekassen elkaar in het differentieel raken.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-01-2016 10:29 #157863
door Arno Pfennings
Als de steekassen elkaar raken in het differentieel zou inderdaad een hoop verklaren
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-01-2016 12:42 #157868
door Arno Pfennings
Ze raken elkaar niet....maar er hoort een "Afstandsbus steekas" te zitten:
www.volvo-parts.nl/afstandsbus-steekas.html (zie ik niet in het VOD overigens)
En bij mij lijkt hij gebroken...zal ook wel een verschil maken...
dan gaat een as dieper het diff in en zal de steekas lagerschaal niet klemmen
www.volvo-parts.nl/afstandsbus-steekas.html (zie ik niet in het VOD overigens)
En bij mij lijkt hij gebroken...zal ook wel een verschil maken...
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-01-2016 13:44 #157871
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Mogelijke achterassen amazon
Arno, het lijkt er bijna op alsof deze bus een kwart slag gedraaid is op het asje. Daardoor zou hij nooit tegen de steek assen komen.