Mogelijke achterassen amazon
- Rudi
-
- Platinum lid
-
met een 4.56 as (kun je controleren door omwentelingen ingaand-uitgaand te vergelijken) zou je, al naar gelang het km-tellertandwieltje in de bak, met die banden bij 120 km/h op de teller in werkelijkheid maar 116,6 km/h rijden. Dus bij echte 120 km/h nog meer toeren. Controleer eerst eens of de kilometerteller de juiste snelheid aangeeft cq bij echte 120 km/h de toeren aflezen. Pas daarna is er wat zinvols te berekenen.
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Rudi
-
- Platinum lid
-
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Ik hou jullie op de hoogte.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
- Ivo Van Antwerpen
-
- Platinum lid
-
Aanpassen in ieder geval. Wat spoor betreft de slechtste keuze... dan beter een 240 as."Arno Pfennings" schreef:
Past een 145 achteras ook onder een amazon? Of zijn er aanpassingen nodig?
- Rudi
-
- Platinum lid
-
De spoorbreedte achter van zowel de 140-, 160- als 240-serie is bij alle uitvoeringen hetzelfde, nl. 135 cm..."Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
Aanpassen in ieder geval. Wat spoor betreft de slechtste keuze... dan beter een 240 as."Arno Pfennings" schreef:
Past een 145 achteras ook onder een amazon? Of zijn er aanpassingen nodig?
Meer info over het monteren van een 140-as onder een Amazon: zie hier .
Meer info over het monteren van een 240-as onder een Amazon: zie hier .
Als het er alleen om gaat dat je achter schijfremmen wilt, dan kun je ook nog kiezen voor de kant-en-klare kit van Huke Basart of 240-remklauwen monteren (even zoeken in dit topic van Jan van Bochove).
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Ik heb :
- J-type overdrive,
- 195/65 R15 banden, waarvan de gemeten buitenomtrek 202,5 cm bedraagt. Gemakshalve zal ik dat, net als Rudi, afronden op 2 meter
De overbrengingsverhouding van mijn differentieel heb ik bij (grove) benadering bepaald door een stuk schilderstape horizontaal op de cardanas te plakken en idem een stuk tape op het achterwiel, en heb vervolgens de cardanas net zo lang rond gedraaid tot het wiel 1x rond gedraaid was.
Dat heb ik in beide richtingen gedaan, met hetzelfde resultaat : ca 3,4
120 km/u = 1000 wielomwentelingen / min x 3,4 x 0,797 = ca 2720 rpm (afgelezen : 2800)
130 km/u = 1083 wielomwentelingen / min x 3,4 x 0,797 = ca 2950 rpm (afgelezen : 3000)
Dus dat klopt als een bus (zo'n Smith's/Volvo toerenteller kan je niet super nauwkeurig aflezen en mijn calibratie van destijds zal ook niet 100% geweest zijn, dus die verschillen berekend vs afgelezen lijken heel acceptabel).
Alleen : hoe kom ik aan een differentieel met zo'n afwijkende overbrengingsverhouding
:Dat mijn Ama niet supersnel is en niet snel in toeren klimt wist ik al lang, maar nu weet ik ook waarom
Op lange snelweg ritten is het lage toerental echter wel prettig .....
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.