Wat heb jij recent aan je Volvo gedaan? met plaatjes!

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2019 20:58 #1453976 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Ik zou me er geen zorgen om
Ik zou me er geen zorgen om maken. Eerst het gewone onderhoud doen en dan zien waar je tegenaan loopt.

Met een oude auto is het moeilijk (lees: onmogelijk) om algemene uitspraken te doen. Volg je eigen gezonde verstand en werk alleen samen met bedrijven/mensen die er echt verstand van hebben. Dat bevalt mij goed.

Ook op dit forum worden soms dingen beweerd, met de beste bedoelingen, die niet juist zijn. Kritisch blijven dus. Sleuteldagen zijn met klem aanbevolen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2019 21:43 #1453977 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat ben ik ook van plan
Dat ben ik ook van plan inderdaad, heb inmiddels een aardig lijstje met klusjes dus ik vermaak me wel voorlopig. Ik ga zeker ook proberen 1 van de volgende sleuteldagen bij te wonen!

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2019 08:19 #1453987 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik vind het op de foto wat
Ik vind het op de foto wat erg vettig, maar misschien is het gasklephuis wel goedbedoeld met Wd40 gesmeerd na schoonmaken. Even kijken hoe vettig het eedere inlaattraject is kan geen kwaad: misschien gooit de carterventilatie wat veel olie het inlaattraject in. Of missschien lekt de turbo wat: met dat laatste apparaat heb ik geen ervaring.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2019 12:26 #1453995 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De mijne was veel smeriger
Mijn 940 met maar 275.000km had wel eens het idee uit te vallen bij gas los en meestal in een bocht bij lage snelheid.
Uiteindelijk kwam ik erachter dat het gasklephuis smerig was, daar zat echt een zwarte koek en was veel vuiler dan die van jou...
Toch leek de auto voor de rest goed onderhouden..

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-04-2019 13:20 #1453996 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Voor wat betreft het
Voor wat betreft het gasklephuis ziet het er naar uit dat het simpelweg aardig wat kilometertjes geleden is geweest sinds deze schoon gemaakt is. Heeft niet gelijk met slecht onderhoud te maken. Als ik het zo ziet is de buitenzijde ook erg smerig, meestal pak je die wel enigszins mee als je de boel schoon maakt.

Van het weekend de nieuwe hendel van de achterklep gemonteerd. Wytze nogmaals bedankt voor de snelle service. Gelukkig had ik niet zo lang geleden de handleiding (ik meen voor Ton) online gezet. Daar kon ik nu dankbaar gebruik van maken. Was wel even priegelen om alle bedienings-stangetjes weer vast te krijgen. Maar als je eenmaal weet hoe en wat de juiste volgorde is, is het ook maar een fluitje van een cent.

Wat me wel op viel, bij zowel de originele als het vervangende handvat, is dat er aardig wat (ik vermoed galvanische) corrosie op treedt aan de bedieningshendel. Ik denk dat het handvat aluminum is, en dat met name de veer oorzaak van de corrosie is. Ook zitten er een aantal rubber hoesjes als demping op het scharnierende deel gemonteerd, daar is helaas ook niet héél veel meer van over.

Met de achterklep helemaal open en bloot de boel maar gelijk extra geïsoleerd. Er zitten tamelijk veel grote oppervlaktes plaatmateriaal zonder enige geluidsdemping. Eigenlijk zit de enige demping in de grote kap welke aan de binnenzijde zit gemonteerd. En dat houdt niet echt over. Dus het plaatwerk ook maar voorzien van de nodige plakschuim en een paar stukje ontdreunings-mat (niet te veel want anders blijft de klep niet open staan, dat spul is zwaar) Gevoelsmatig heeft het een merkbare verbetering opgeleverd, maar de vader is de wens van de gedachte...harde cijfers heb ik niet. Al met al heb ik nu gaandeweg de geluidsoverlast vanuit de achterbak al aardig weten terug te dringen, nu alleen nog wat extra's om de gastank heen en de achterkant is klaar.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2019 16:49 #1454001 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je de achterklep zwaarder
Als je de achterklep zwaarder maakt, groeit waarschijnlijk ook de wens om versterkte klepdempers te monteren: oa Timen verkoopt ze.
Kijk daar wel mee uit! De bevestiging in de D-stijl is niet berekend op grote krachten, en kan uitscheuren wanneer het tonnetje daar iets los begint te lopen. Sowieso een goede controle bij een station om periodiek te kijken of dat niet losgelopen is, en eventueel aandraaien. Of een keertje met loctite bevestigen.

• Anne Pronk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2019 15:16 #1454142 door Anne Pronk
Beantwoord door Anne Pronk in topic Inbouwen?
Niet van plan, maar als ik dit inbouw. Levert mij dat een permanente ban op op dit forum?

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2019 16:01 #1454143 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Heb een subwoofer achterin
Heb een subwoofer achterin gelegd voor wat fijner laag :-)

Klinkt prettig.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2019 18:30 #1454148 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Maar eh,
Wat is "dit" dan, je bent het niet van plan, maar het maakt ons wel nieuwsgierig misschien.
Of heb ik iets gemist?

Groeten,

Ton.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2019 18:37 #1454149 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Geen idee maar mij lukte het
Geen idee maar mij lukte het uploaden van foto’s niet. Misschien lukte het Ik740 ook niet. Inderdaad ook nieuwsgierig :-)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC