- Berichten: 34
Wat heb jij recent aan je Volvo gedaan? met plaatjes!
- noppen20
- Junior lid
-
Om complete kermis-verlichting te voorkomen moet het 1 en ander nou eenmaal aan banden gelegd worden.
Ergens trek je een grens, en in dit geval is dat nou eenmaal bij 2 remlichten + derde remlicht (die dus bij uitzondering uit 2 remlichten mag bestaan).
Het feit dat er nog auto's met 2 remlichten rondrijden heet nou eenmaal voortschrijdend inzicht.... vanaf bouwjaar xxx?? is het wettelijk verplicht, daarvoor is het zelfs een tijdje verboden geweest, en dáárvoor bestond het nog niet....
Er is ook een reden waarom je niet zomaar je mistachterlicht aan mag zetten, het verblind achteropkomend verkeer. Ga je te pas en te onpas toestaan dat elk willekeurig figuur extra remlichten/discoverlichting mag aanbrengen dan ben je straks bij elk stoplicht eerst 30 seconden nachtblind omdat iemand het nodig vond extra lampen op een uiterst irritante positie te monteren....
De boel moet nou eenmaal in de wet afgebakend zijn omdat er altijd wel figuren zijn die de grenzen van het toelaatbare opzoeken.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Twee keer twee remlichten kan er op een afstandje wel toe leiden dat je denkt dat er meer dan 1 auto rijdt, of een auto met aanhanger oid. Waarschijnlijk is dat de verwarring die de wetgever wil voorkomen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Eigenlijk zegt dat artikel welke lampen je minimaal MOET voeren, en zegt artikel 5.2.57 welke lampen je ook MAG voeren. Er is geen wettekst die zegt welke lampen je NIET mag voeren: dat wordt afgeleid wanneer een specifieke lamp niet in 1 van die twee artikelen genoemd wordt.Voor de liefhebbers van wetgeving, zie:https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2...
en dan in artikel 5.2.51.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
- Berichten: 1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
- Berichten: 1
Het is ook een oude wet en misschien dacht men verblinding tegen te kunnen gaan door paal en perk te stellen aan het aantal remlichten. Wet is wet maar je kan je wel afvragen of die nog waarde heeft in plaats van er alleen maar de oren naar te laten hangen en niet wat verder erover na te denken.
Nu zijn er led lichten en die kunnen vreselijk verblinden. En inderdaad helemaal bij automaten waarbij de bestuurder zijn hoef op de rem moet houden bij een stoplicht.
Aantal lumen zou een betere maatstaf zijn dan het aantal lampies tegenwoordig.
Tijd voor een wetswijziging dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
- Berichten: 34
Ooit heb ik eens iets gezien over hoe goochelaars werken. Toen kwam er iets ter sprake wat ze shape-blindness noemen. Vrij vertaald vorm-blindheid. Als voorbeeld werd toen een aangegeven waarom er relatief zo veel fietsers en vooral motorrijders aangereden werden, en dat mensen dan verklaarden écht gekeken te hebben maar niets gezien hadden. Onbewust ben je op zoek naar een auto, en "zie" je simpelweg een overduidelijk motor of fietser over het hoofd. Zelfde idee gaat een beetje op met een gorilla die overduidelijk ineens dwars door het beeld loopt, vrijwel niemand die hem ziet omdat je hem niet verwacht en op andere dingen concentreert. Onbewust ben je getraind om te reageren op 2 á 3 remlichten... Zie je in de mist ineens 8 felle lampen dan heb je even geen idee waar je naar aan het kijken bent
Elke fractie van een seconden die je er langer over doet om het als remlicht te identificeren betekend extra meters remweg. Volgens Philips kan bv een LED remlicht al de "remafstand" met 6 meter verkorten bij 100km/u. (Elders las ik iets over 3 meter) Niet omdat je harder remt, maar omdat een LED sneller aangaat, en je achterligger eerder op de rem trapt. Elke 10e seconden (0,1 seconden) kom je bij 100km/u bijna 3 meter dichterbij...
Bron:
www.philips.com.au/c-m-au/vision-led
www.sciencedaily.com/releases/2018/01/180105082243.htm
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
- Berichten: 1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Als er plotseling een hoop verlichting aan gaat vóór je, lijkt me dat je brein automatisch zegt: "REMMEN". De mens is niet gemaakt om zich in schriksituaties eerst nog eens af te vragen wat er precies gebeurt, maar om direct te handelen. Dus of er nu 2, 3 of 8 lampen ineens aangaan maakt voor je reactie niet zo veel uit. Net zo min trouwens of er twee auto's of een auto met aanhanger voor je zit. Het gaat om de zichtbaarheid en om de afstand tussen het voertuig voor je (aanhanger, auto, motor, etc.) en jouw voertuig.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.