Bandendiscussie uit TGTF's winterbeelden draadje
- André Struis
- Nieuw lid
-
Een oplosbaar dooimiddel blijft het beste.
Ooit een keer een proef meegemaakt hiermee in Wenen. (stads werk, gemeente Wenen Aus)
S'nachts strooien, overdag opvegen, wassen, s'nachts weer uitstrooien.........
De helft ben je kwijt, een ander deel zit in het riool, het restant wat je moet wassen, kost een vermogen en levert heeeeel veel chemisch afval op......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
De lamellen zijn voor de sneeuw, de sneeuw die ertussen zit valt er uit als het wiel verder draait zodat je eigenlijk steeds met schone banden (zonder sneeuw in het profiel) rijdt. Verder is het volgens mij gewoon een kwestie van wrijving: Fw = Fn * alpha.André Swart schreef : Maar winterbanden hebben toch ook een andere rubbersamenstelling waardoor ze betere grip in de winter zouden hebben? En in ieder geval hebben ze meer lamellen, waardoor de band bij 'niet recht op de banden staan' meer grip houdt dan banden met minder lamellen.
En die zaken werken ook bij sneeuwloze omstandigheden lijkt me, waardoor winterbanden niet per definitie alleen beter zijn bij sneeuw.Of ben ik nou abuis?
Fw is de wrijvingskracht (de grip van de banden, richting is evenwijdig met de weg),Fn de kracht loodrecht op de Fw (het gewicht van de auto, loodrecht op de weg) en alpha is de wrijvingscoëfficent.De enige variabele die hier invloed op is de wrijvingscoëfficient, het gewicht van de auto verandert natuurlijk niet noemenswaardig. Wrijvingscoëfficienten gaan tov 2 materialen: Rubber-droog asfalt, rubber-nat asfalt, rubber-sneeuw of rubber-ijs. De verschillende soorten rubber zullen wel een iets verschillende coefficient heben, maar ik denk dat die bij rubber-ijs allemaal heel erg laag zijn. Ander rubber heeft op ijs geen (veel) betere wrijvingscoëfficient.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een winterband doet op ijs (ijzel) ook niets. Daarvoor heb je of kettingen of spikes nodig.henk 940LPT schreef : ik denk dat die bij rubber-ijs allemaal heel erg laag zijn. Ander rubber heeft op ijs geen (veel) betere wrijvingscoëfficient.