Bandendiscussie uit TGTF's winterbeelden draadje

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 23:01 #1346216 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hier wel

geejee schreef : Dan wordt het toch tijd om "4 seizoenen" banden aan te schaffen. Het valt mij op dat daar zo weinig over gediscussieerd word. Lijkt mij een prima oplossing. Zoals ik begrepen/gelezen heb zijn deze nog steeds onderhavig aan verbeteringsprocessen. Ik vrees alleen dat er ook al niet zo veel haast mee is. Dit zou waarschijnlijk ook weer "eigen ruiten ingooien" zijn...

Ik heb 8 winterbanden maar ik ben toch wat kritisch.  Die winterbanden,  eigenlijk zouden ze sneeuwbanden moeten heten, zijn een mooie marketingstunt van de bandenhandel. Het echte verschil wordt gemaakt in de sneeuw en helemaal niet op een gestrooide weg. En al helemaal niet in Nederland.
natuurlijk zullen er wel verschillen zijn tussen zomer en winterbanden, maar de zomerbandenrijders zijn in de normale winterse omstandigheden alleen maar relatief slechter af.
Ik gok dat die 4 seizoenenbanden (volgensmij maakt vredestein goeie) een heel goed compromis zullen zijn in deze tijden.
Totdat er 10 cm sneeuw valt. Dan winnen winterbanden natuurlijk. Met gemak

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 23:07 #1346218 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bandjes
""Je snelheid en rijgedrag aanpassen, als iedereen dat nou es deed.""
Daar stem ik mee in Andre, als ze dat nou eens gingen doen, zich aanpassen aan de weers omstandig heden dan vallen er minder doden en gewonden, er zijn altijd uitzonderingen op de regel, maar ik kan als voorbeeld nemen dat ik met mijn energy banden een brug wel op kwam en mensen met winter banden en allerlei hulp systemen konden dat niet, nou weet ik ook wel dat ik een boerenl*l ben maar ik pas mij wel aan op de omstandig heden,
Maar als je je gedraagd als een aso in de duurste auto met de meest luxe optie's en dan dwars de snelweg afschuift of met je BMW boven op een vangrail schuift tja dan helpen zelfs gouden winter banden niet meer!

Tom.

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 23:10 #1346219 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Ik ben één van die gevaren
die het het hele jaar op winterbanden rijden. Al vele jaren lang. En op basis van mijn toch wel enige uitgebreide rij-ervaringen daag ik iedereen die beweert dat dat gevaarlijk is uit. Wat een onzin.
Ook tijdens warme dagen rijd en rem je echt niet als een dweil over de weg. Verschil met een zomerband is minimaal. Andersom is het verschil wel heel groot, met zomerbanden in de sneeuw en ijs rijden. Daarom is het in Duitsland ook niet verboden om met winterbanden in de zomer te rijden. Dat is niet voor niets.
En met die extra slijtage valt het reuze mee. De Michelin Alpins hebben 100000 km gevreten voordat ze onder de 4 mm kwamen en met een setje Snowtracs van Vredestein is heel goed 60000 km te rijden zomer en winter voordat ze de status van winterband( < 4 mm) hebben verloren.
Maar het zal wel een eeuwige discussie blijven. En uiteindelijk blijft de menselijke factor/ het menselijk gedrag de gevaarlijkste factor in het verkeer. En is je aanpassen aan de weers- en wegomstandigheden vele malen belangrijker voor de veiligheid dan een setje zomerbanden in de winter of setje winterbanden in de zomer.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 23:11 #1346220 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Te hard

TGTF schreef : ... tja dan helpen zelfs gouden winter banden niet meer!

Die zijn ook veel te hard, gouden winterbanden . Voor zover ik wel eens gehoord heb, zit het wintervoordeel van winterbanden in de samenstelling van het rubber: zachter en daardoor betere grip/weerstand bij gladde situaties.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 23:13 #1346222 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 4 seizoenen banden...
Ik geloof er helemaal niks van!
Er bestaat geen universele band! Elke band kent zijn eigen toepassing. Als het 's zomers maanden droog is en warm ben je beter af met afgetrapte banden met profiel 0,0mm. Sliks dus zeg maar. Dan heb je de meeste grip.
Toevallig vandaag een FENDT trekker voorbij zien rijden met zoutstrooien tijdens het werk. Collega's zeiden al: Nou, met zulke banden en 4WD kom je wel weg! Nee dus, dat valt vies tegen. Trekkerbanden hebben inderdaad een flink profiel, maar je moest eens weten hoe vies het tegenvalt in de sneeuw! Die banden zijn prima voor grond maar met een natte asfaltweg of sneeuw presteren ze stukken minder. Het is niets voor niets dat men in Zweden ook sneeuwkettingen gebruikt bij traktoren....
Voor elke situatie een specifieke band. Zo is het nu eenmaal. Waarom bestaan er dan nog rupsbanden?
Doe je voordeel ermee! Ik plaats nóóit meer een stuk over winter of zomerbanden. Het is gewoon een feit. Elke band heeft zijn specifieke toepassing. Klaar! En het zijn de banden die al die pk's zo goed mogelijk op de weg brengen en zo veel mogelijk tractie en sturing proberen te vormen.. rupsbanden, trekkerbanden (in vele types voor elke toepassing...), zomerbanden, winterbanden, spikes, slicks...
Groet,
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 23:25 #1346227 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ach
Tja Banden discussie, eigenlijk was daar dit draadje niet voor bedoeld heren/dames, ik weet dat ik er zelf ook op reageer en mijn standpunt daar in heb maar daar had ik dit draadje niet voor bedoeld.
Heb liever dat er plaatjes geschoten worden en deze in het draadje gezet worden.

Tom.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-01-2012 23:28 #1346228 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Veel mensen zijn gehaast.
Ik ben blij, dat ik op winterbanden rij
Het verschil op SNEEUW is echt gigantisch te noemen!
Mijn 740 16V staat lekker op de winterbandjes.
Onder mijn 760  zitten dan nog wel zomerbanden, maar met dit soort weer rijd ik daar niet in (zonde van de auto, al die pekel)
Rij je wel op zomerbanden, pas je dan aan aan de omstandigheden, dan kan je nog steeds goed doorrijden.
Veel mensen geven veeels te veeel gas bij het optrekken in winterse omstandigheden of remmen veeels te laat en veeeeels te hard.
Goed anticipieren.
Veel mensen zijn te gehaast en zitten te gestrest op de pedalen te stampen en aan het stuur te draaien.

Voor mij eigenlijk geen zomerbanden meer tijdens de winter, ik vind het voormiijzelf veel fijner op winterbanden te rijden.
Groeten,Gerben

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2012 23:57 #1091200 door Mathy van Nisselroy
Bandendiscussie uit TGTF's winterbeelden draadje is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Op verzoek van Tom (TGTF) heb ik de volgende discussie uit <a href="/node/42693" target="_blank">dit draadje</a> geknipt.
groetjes
Mathy
Edit: Helaas zit er een bug in Drupal (er wordt al aan een oplossing gewerkt), waardoor sommige berichten bij sommige instellingen niet in chronologische volgorde getoond worden.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2012 00:21 #1346239 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 4
Hallo Volvisti
Op mijn auto liggen, vanwege het relatief lage aantal kilometers dat ik per jaar prive rijd en de nabijheid van Duitsland al een aantal jaren vierseizoenenbanden.  Van Nokian.  Voldoen ook dit jaar weer prima.  Genoeg grip als je beheers wilt rijden en genoeg slip als je een keer "per ongeluk" wat te hard op het gaspedaal drukt.
Mensen die bij sneeuw op zomerbanden rijden, horen niet op de weg thuis.  "Aanpassen" heet in dit geval gewoon zorgen dat je banden geschikt zijn voor het weertype.  En niet "langzaam rijden en de rest van het verkeer ophouden".
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2012 07:18 #1346262 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic banden, maar meer de bestuurder

Jeroen schreef : Ik gok dat die 4 seizoenenbanden (volgensmij maakt vredestein goeie) een heel goed compromis zullen zijn in deze tijden.

Ik ben zo iemand die het hele jaar op een "slechte" band (4-seizoenband) band rijdt Heb zo'n 55dkm op Vredestein Quatrac 3 gereden, toen waren ze achter &lt;4 mm en voor maar nauwelijks daarboven. Probeer nu Goodyear Vector 4-season, hopelijk gaan die wat langer mee. Bij de Quatracs is de buitenste helft van het loopvlak een zomerband, de binnenste helft heeft een winterprofiel. De Goodyear heeft geloof ik over de hele breedte hetzelfde profiel.
Met een beetje sneeuw doen ze het prima. Met veel sneeuw ook wel, maar vast minder dan echte winterbanden (winterbanden nooit geprobeerd). Overigens hoef je niet veel moeite te doen om dwars te gaan als je dat zou willen. Op ijs/ijzel maakt het denk ik niet zo heel veel uit: Zomer-, winter- of 4 seizoenband. Rijd je daar te hard op en doe je wat stoms dan ga je gewoon.Grootste factor blijft toch de mens. Je moet je aanpassen aan de omstandigheden EN de uitrusting van je auto. Volgens mij gaat het daar het meest mis. Er zijn idioten die denken dat ze met hun winterbanden en sneeuw/gladheid precies zo kunnen rijden als in de zomer en dat ook doen. Zeg maar 2m achter je rijden, terwijl je met een gangetje van 100 over de besneeuwde  linkerhelft rijdt, ruim afstand houdend (meer dan op droge weg) tot je voorganger die ook 100 rijdt.Vroeger (zeg 15-20 jaar terug) werden winterbanden nog niet (zo veel) gebruikt en kwam men er ook, zonder al te veel ongelukken.

Moderators: Jerry Stam