Ik word mijn 965 nu wel een beetje beu!

• A. Remy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2011 22:34 #1340996 door A. Remy
Beantwoord door A. Remy in topic gas

volvo-henk schreef : IK ZEG GAS IS OM OP TE KOKEN, BENZINE EN DIESEL OM MEE TE RIJDEN!!!!

Wij koken op elektriciteit .
Wolwo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2011 22:39 #1340984 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Laat ik even wat opnoemen...

André Swart schreef :

volvotje schreef : ...Let wel deze auto,s vragen wel wat onderhoud...maar als je dat doet of laat doen, dan heb je een machtige auto...

Volgens mij is hierboven door de berichten van topicstarter Robert bewezen dat dat helaas niet altijds het geval is. Een iets te gemakkelijke conclusie dus vind ik, beetje kort door de bocht, beetje jammer.

Inderdaad, dat zijn ook mijn bevindingen. Laat ik een paar zaken opnoemen die niets van doen hebben met een "afgetrapt" exemplaar of een geval van achterstallig onderhoud maar gewoon technisch niet "mogen" of niet in orde zijn van die motoren die ik en andere hebben ondervonden.
- Gietfouten in het alluminium blok met als gevolg olie en soms waterlekkage naar de buitenkant toe. Een uiterst kwalijke zaak kwa kwaliteit van het productieproces of ontwerp. En het komt nog voor bij mj '97 en S80's heb ik begrepen.
- Connectoren die op gegeven moment afbrokkelen door de hitte van het blok (liggen te dicht tegen het blok aan of van inferieure kwaliteit). Ernstig! Geldt ook voor de bekabeling en stekkers van de automaat.
- Bedrading die veroudert en waarvan de isolatie afbrokkelt door hitte van het blok en automaat. Ook zeer kwalijk te noemen.
- Olie lekkage uit bovenste gedeelte van de cilinderkop langs de vele bouten (ook een bekend euvel bij de 5 cilinder uit de 850 en V70). Soms staan bougies in een badje olie (960, S90 en 850/V70).
- Relais van ventilator die het begeeft met als gevolg een kokende motor.
- Plots doorscheuren van een brandstofslang van de brandstofrails. Gevaar voor brand! Een bekend probleem dat zich eens voordoet aldus de Volvo garage. De slangen lagen op voorraad.
- Dynamo die vaak defect raakt (ben niet de enige).
- Koelwatertemperatuurmeter die veel te laat een oververhitte motor aangeeft. Gevolg is dat je het blok moet omruilen.
Allemaal zaken die in mijn ogen de duurzaamheid sterk (lees: sterk) benadelen. Er mogen geen gietfouten in het blok voorkomen. Er mogen geen connectoren op gegeven moment verkruimelen of uiteen vallen. De bedrading mag niet afbrokkelen. Als dat gebeurt kun je je helemaal lam zoeken en het is zeer slordig dat dit soort zaken zich al voordoen na 20 jaar. Als dat nu na 40 jaar is vind ik het nog OK. Het heeft niets met het mechaniek te maken maar bezorgt je wel kopzorgen. Al die electronische zaken hebben op gegeven moment impact op de loop en het gedrag van de motor. Die hele motor loopt soepel dankzij de electronica er omheen. En bovengenoemde zaken hebben niets met een afgetrapte motor te maken of achterstallig onderhoud. Niemand vervangt bijvoorbeeld preventief na 5 jaar de gehele kabelboom in de motorruimte. Of het motorhuis ter voorkomen van lekkage door gietfouten...
En ja ik weet dat G2, een ringverdamper, gevoelig is voor backfires met die motoren. Maar dit staat buiten de vele problemen die ik heb ondevonden met mijn 965.
Ik weet zeker dat als de 960's 30 jaar en ouder worden, dat men heel wat moeite heeft moeten ondernemen om hem rijdend te houden. Die motoren gaan ons een hoop ellende geven, dat geef ik u op een briefje! Een B30 uit een 164 niet. En ook niet de B280E/F.
Robert

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-12-2011 22:39 #1340999 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic oef!

wolwo schreef :

volvo-henk schreef : IK ZEG GAS IS OM OP TE KOKEN, BENZINE EN DIESEL OM MEE TE RIJDEN!!!!

Wij koken op elektriciteit .
Wolwo

Daar kan je nou juist beter weer op gaan rijden!!
Groeten,Gerben

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
20-12-2011 22:41 #1341000 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic andere techniek

robertm schreef : Ik weet zeker dat als de 960's 30 jaar en ouder worden, dat men heel wat moeite heeft moeten ondernemen om hem rijdend te houden. Die motoren gaan ons een hoop ellende geven, dat geef ik u op een briefje! Een B30 uit een 164 niet.

ook bij de B280 zie je veel problemen, dus is niet iets van alleen de 960's
zo was de B28 een zorge kindje de b280 was dan ook verbetert.
ook bij een b280 valt de isolatie van de kabels en zelfs bij de redbloks zie je dat wel, is dus niet speciaal 960 probleem
ook is een B30 niet te vergelijken met een 960 blok qua techniek en emissie eisen.
ook andere merken hebben last van stekkers die uiteenvallen alleen valt dat daar niet op omdat de auto eromheen dat ook doet
en het lekken van olie in de bougie ruimtes is ook een typische ford probleem.
en de 16 kleppers kunnen er ook wel wat van.
en dat de 960 en 850 dezelfdeproblemen hebben is ook enigsinds te verklaren het is dezelfe motor maar dan 5 cilinders.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-12-2011 22:44 #1341001 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 16V ook.
en de kabelboom van de Diesels (D24) rotten ook weg waar je bij staat.
Groeten,Gerben

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2011 22:56 #1341007 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic da`s niet niks...
Dit allemaal lezende..., daar word ik niet vrolijker van. Ik rij onze s90 nu ruim 10 jaar, van 97.000 naar 182.000 km. Tot heden helemaal niks nie kapoet. (behoudens de dynamo waar door een "foutje" van een prutser met controleren/bijvullen atf olie was ingelopen.)
Iedere gereden km. is een genot! En..., het is al vaak gezegd; goed onderhoud, preventieve aandacht en er "normaal" (zuinig) mee omgaan. Danwel: "koesteren".  Overbodig te zeggen dat ik absoluut geen voorstander ben van "gasbommen" achterin...  . Die "Truttebol" gaat er ook nooit uit!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2011 23:04 #1341005 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk!
André,
Ik moest glimlachen om je posting. Je bent heel goed op de hoogte van de zaken. Er zitten wel meer kabels en electronica rond de B6304. Dat gaat ons tegenvallen.
Als ik het dus zo mag formuleren na jouw posting: Onze autos, de boddy dus, gaan nog steeds te lang mee .... Oplossing: sleutelen. Desnoods een nieuwe motor er in hangen als het moet.

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2011 23:05 #1341008 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Probleem bij alle moderne auto's
Robert,
niet alleen Volvo heeft dit probleem. Bij de Mercedes T124/E3.6 AMG die ik korte tijd gehad heb, moest ook de kabelboom a 800 euro worden vervangen. Door de grote hitte onder de motorkap was de isolatie ook op diverse plaatsen slecht waardoor er brandgevaar kon ontstaan. De auto's vanaf de midden jaren 90 zit al veel electronica. En helaas niet met een ringleiding ( zgn. 2 draads systeem) maar met grote bossen bedrading, kilometers lang.Kijk maar eens wat voor een bos draad er langs de drempel van een 960 loopt als je de kunststofbeplating weghaalt om bv. een deurrubber te wisselen.
En dat is op termijn de achilleshiel van elke auto die uit die tijd stamt. De s80 die ik had uit 2004 en ook mijn C-ééntje hebben een veel eenvoudiger computergestuurd electrisch systeem met een fractie aan bekabeling t.o.v. de jaren 90 auto's.
De 960 is nu al een auto die de nodige moeite kost om hem tot in detail in orde te houden. En je vergeet nog de gammele middenconsole met bekerhouders en de inferieure ribbelende deurpanelen ( beiden zijn bij mij al vervangen). Maar ook bv.  een Mercedes vergt de nodige moeite en geld om hem netjes en gaaf naar de half miljoen of meer te rijden. En dat geldt denk ik voor iedere auto. Echt afrijden lukt meestal maar beperkt of je moet bereid zijn om de laatste periode in een hoestbui op wielen te rijden.
Maar het blijft zuur dat jij wel bijna alle rampspoed die je kunt verzinnen hebt gekregen in één auto. En betrouwbaarheid is voor mij ook belangrijk. Als mijn s90 mij structureel niet meer betrouwbaar dient ondanks goed onderhoud dan is het echt einde oefening. Hoe zeer ik ook aan mijn auto verknocht ben. Maar wat ouderdomsverschijnselen vergeef ik hem voorlopig maar en besteedt er maar weer wat schaarse tijd en geld aan om hem goed te houden. Zelf krijg ik langzamerhand als 50+er ook wel eens een piepje, kraakje en pijntje. We worden samen oud.......... (hoop ik). En zo niet, dan hoop ik toch dat de Volvo het eerste sneuvelt als jullie het niet erg vinden.
@ Geejee, ik ken s90's die met een gasbom gekoesterd en wel al meer dan 6 ton hebben gelopen, dus dat valt nog wel mee, hoor

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2011 00:28 #1341015 door V700 register
Nu ik dit allemaal van jullie lees: iemand misschien geïnteresseerd in een 960 3.0 (dec. '96) met net 122.000 kilometer op de teller?
Oh ja; auto heeft geen gastank.

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2011 00:52 #1341017 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic Pilletje.
Hey Dick...,
Wat is dit nu...? Ben je je pilletje vergeten in te nemen...?  Je laat me toch niet steunen hoop ik...? Positief blijven man! Bij jou zijn het rondom de "rubbers met alle toebehoren". Neem het advies van Ton L. en Jan S. ter harte. (Of ben je er al geweest?) Komt goed, geloof me maar.

Moderators: Jerry Stam