Ik word mijn 965 nu wel een beetje beu!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2011 17:27 #1090498 door V700 register
Ik word mijn 965 nu wel een beetje beu! is gemaakt door V700 register
Ik word mijn 965 nu wel een beetje beu! Het is een zorgenkindje... Heb alle mechaniek (incl. motor dus) al van voor tot en met de achteras al moeten vervangen. Behalve de automaat. En nog veel meer.
Gisteren tijdens starten een ENORME backfire. Niet normaal. Wat een knal was dat. Er kwam rook onder de motorkap vandaan. De backfire was zo heftig dat het inlaatspruitstuk van de kop was losgekomen. Heeeeele klus om dat weer terug te zetten. De zes rubbers zaten vastgeklemd met "slangeklemmen" van het eenmalig type dat je samenknijpt. Ik had gelukkig 11 echte slangenklemmen liggen van de juiste maat (1 te weinig dus) en het werkte. Alleen bleken twee versuivers benzine te lekken uit de brandstofrails. Die rails wordt vastgezet met drie bouten en één ervan bleek rot. Wat een ellende heb ik daar mee gehad om dat "goed" te krijgen... Vandaag naar Maastricht geweest naar een vriend en tijdens starten om weer naar huis te gaan spoot de benzine er weer uit. Potverdikke! $#@!%$! Daar sta je dan! Ik heb er maar een "overmaatste" zelftapper ingezet. Gelukkig is hij handig en heeft wat voorraad (rijdt ook twee landbouwtrekkers dus het sleutelen was geen probleem). Maart wat een ellendekindje is die B6304F zeg. Elke keer wel weer wat. En soms heel rare kleine zaken maar die wel een uitwerking hebben zoals slecht lopen, stationair rammelig, met name connectoren, slechte contacten, kabelisolatie enz enz... Wat een klote kwailiteit!! Ben dat helemaal niet gewend. Ik verlang terug naar mijn 760's V6's en 760 TD's!! Daar had ik nooit wat aan.
Die backfire bevreemd mij, ik rij wel een G2, dat wel, maar de verdamper is gloednieuw. Ik heb heel af en toe een kleine backfire, maar nog nooit zo'n grote tijdens starten....  Door de backfire is de verdamper ook niet helemaal jofel meer. De motor loopt nu stationair haperig. Over twee weken maar een nieuwe bestellen, zolang op benzine rijden. Ik heb nog een complete LPI installatie liggen, het plan is om die eens te laten inbouwen. Kost wel een hoop geld en ik wil zuinig zijn omdat ik net weer een baan heb gevonden.
Maar wat heb ik een werk aan die B6304F... Elke keer wel weer wat. Nu zo'n lullige brandstofrails waarvan door een vorige eigenaar of garage de tap in het cilinderblok rot was gedraaid. Moet ik een nieuwe tap inzetten maar je kunt er, zoals overal eigenlijk bij die blokken, niet gemakkelijk bij met tappen... Het zit nu voorlopig. Maar als ik morgen naar mijn werk vertrek neem ik wel gereedschap mee....
Ik heb al zitten rekenen: In België was jaren geleden (zo'n 14 jaar) de wegenbelasting op diesel enorm verhoogd. Ik reed toen een 760TD. Gruwelijk duur was het geworden. Echt niet normaal. Dus ik besloot om LPG te gaan rijden. Daar kreeg je ook een premie voor van de staat. Die extra wegenbelasting op diesel is inmiddels verdwenen en je betaalt nu gruwelijk veel wegenbelasting voor LPG..... Ik heb het sommetje gemaakt: Als ik overstap naar een volgens de staat vervuilende diesel (760TD bijvoorbeeld) betaal ik netto evenveel aan diesel en wegentaks als mijn schonere B6304F op LPG. Nou ja??? Ik ga diesel bijna overwegen vanwege de betrouwbaarheid van die motoren en belasting en brandstof technisch opgeteld betaal ik dan per jaar evenveel. Als er een 765 TD te koop wordt aangeboden kom ik in de verleiding; geen gesleutel meer en het zijn fijne motoren.
Ik moest het even kwijt. Weer veel gesleutel en nu maar afwachten wat het volgende wordt... PS: Met mijn '77-er 244 B21A automaat LPG had ik ook nooit problemen. Alleen deze 965 is echt een zorgenkind.
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2011 17:37 #1340717 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPI
Wat een rampenbak...
(Tot nu toe) heb ik maar een keer een backfire gehad, en dat was in mijn 142. Niet zo'n megadreun, maar wel even schrikken. Ik weet ook niet of je met een LPI minder problemen zult hebben maar als ik dat zo begrijp is de auto door de vorige eigenaars goed mishandeld.
Sterkte!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2011 17:52 #1340720 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jammer....voor die 960
Ik weet het.!
Je koopt een 760 GLE TD en gaat weer genieten van de "pot met spiekers (spijkers) )
Al die techniek van tegenwoordig....Back to the 80,s !!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2011 17:58 #1340718 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weet ik niet!
Dat probleem met de brandstofrails is een nieuw probleem van de nieuwe motor die ik er in heb gezet.... Lijkt me sterk dat dat ook een afgetrapt exemplaar is, of je moet wel veel pech hebben. Het is altijd wel weer wat... Ik had al de pech dat ik een B6304F trof met gietfouten in het aluminium blok met olielekkage op gegeven moment tot gevolg. Ik hoop dat deze ruilmotor OK is. Dan een defecte nieuwe dynamo... (wel in garantietijd, maar toch....). Hoe kun je nu twee dynamo's moeten vervangen in 1 jaar? En het is geen leuke klus bij die motoren. Als dit mijn eerste Volvo was geweest was dat wel de laatste.
Ik mis mijn 760TD!!!
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2011 18:02 #1340722 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kennis opgedaan
Ik zou de opgedane sleutelkennis toch wel blijven gebruiken om deze auto te kunnen rijden.

Ergens vind ik het weer zonde om een auto weg te doen na alle ingestoken energie en materialen.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2011 18:04 #1340723 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Blok wissel?
Is wisselen voor een diesel een idee?

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2011 18:13 #1340725 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas.
Als dat mocht in België had ik dat gedaan. Ik heb namelijk nog een gereviseerd D24T met ZF automaat staan.
Het mag niet. Zou mooi geweest zijn.
Robert

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2011 18:15 #1340727 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Export route?

robertm schreef : Als dat mocht in België had ik dat gedaan. Ik heb namelijk nog een gereviseerd D24T met ZF automaat staan.

Er wordt veel gebruik gemaakt van export routes... even naar Nederland met vers blok en dan terug?

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2011 18:23 #1340731 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic ik blijf mij verwonderen
dat iedereen altijd zo roemt over de kwaliteit van Volvo...
Hier in de buurt hebben(na mij) een hele hoop mensen hun 960 opgeruimt na heel veel ellende.Lpi is er 1 van maar ook wie er voorheen aan heeft gesleuteld is erg belangrijk.Hoe je met een 960 nog met een verdamper kunt(lees: durft) te rijden en verbaast bent over backfires is mij volstrekt onduidelijk. Dat is nl. hetzelfde als je je af zou vragen waarom je in de sneeuw geen heuveltje op kunt rijden op zomerbanden......
Ik heb mijn 960 (3.0 '95) weggedaan vanwege de vaste lasten + het Lpi gebeuren wat je karren met geld kost in geval van problemen. Voor de rest heb ik er redelijk wat geluk mee gehad en heb ik niet de problemen gehad die een hoop anderen wel hadden. Heb er ook nog iedere dag schik van dat ik em toen heb omgebouwd naar 760/960 interieur en techniek. Ik heb alle luxe van een 960+schuifkanteldak en heb een betrouwbaar 4 cylindertje onder de kap wat niet zo fagiel is(in verhouding) als een white block.
Succes Robert!!

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-12-2011 18:29 #1340733 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Kan wel.

robertm schreef : Als dat mocht in België had ik dat gedaan. Ik heb namelijk nog een gereviseerd D24T met ZF automaat staan.
Robert

Exporteren naar NL, Diesel blok erin leggen, RDW keuren en weer invoeren in Belgie.
Is compleet legaal en dan kan je 960 TD rijden in Belgie.
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam