topsnelheid
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een tijd een 240 estate gereden en die was heel wat listiger, zeker als er geen belading in lag. Linda heeft die auto een keer machtig mooi een rotonde overgedrift (per abuis) terwijl ik ernaast zat; er stonden fietsers te wachten en hun ogen vielen zowat uit de kassen toen we voorbijgleden met die bak
In de oude testverslagen van autobladen lees je ook dat de 700/900 goed/veilig reden en lang neutraal bleven in snelle bochten. Ook lees je dat ze overhellen, zelfs als je stuurt terwijl de auto stilstaat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je dat met jouw huidige auto niet lukt, ben ik toch bang dat je daar het verschil in trekkracht ziet tussen B230f en FB/FK.alexvanbemmel schreef : Ik heb een tijd een 240 estate gereden en die was heel wat listiger, zeker als er geen belading in lag. Linda heeft die auto een keer machtig mooi een rotonde overgedrift (per abuis) terwijl ik ernaast zat; er stonden fietsers te wachten en hun ogen vielen zowat uit de kassen toen we voorbijgleden met die bak
Ik hoef er nauwelijks moeite voor te doen, om de achterkant van de auto een ruimere bocht te laten maken dan de voorwielen, op die mooie nieuwe glad-betonnen rotondes.......slimme zet, die dingen. Met mijn Sedan had ik er iets meer, maar nog steeds niet heel veel moeite mee.
Per ongeluk natuurlijk, want driften op de openbare weg, is een Artikel 5 notering en je kunt lopend verder, maar dit even terzijde.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vergeleken met die auto's niet nee haha (halen die überhaupt de 180 wel), is idd een mooie aflevering.alexvanbemmel schreef :
mbroeren schreef : hoe zou het van 100 naar 0 gesteld zijn in meters?
<a href="" title="filmpje">niet al te slecht
Remtest start op 4m10s
Rondom schijven doet veel, ik vind hem goed remmen maar je moet aardig stampen als t hard gaat
- John Blummel
- Nieuw lid
-

av JB

- V700 register
- Nieuw lid
-
Da's klets John, ik rij er vrijwel nooit onder de 140 overheen en ik heb nog nooit een prent gehad.john b schreef : brug bij Zaltbommel, welke barst van het technisch vernuft teneinde met name wegpiraten te vereeuwigen. Ik denk dat de post uit Leeuwarden, CJIB, sneller zal zijn...
Wel de rest van de A2, voorbij Utrecht, als trajectcontrole.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je kunt ze wél heel lang houden! Eén keer een 245 gekocht met Marshall banden erop, en toen was het niet te geloven! Ik ben nadat ik de auto had opgehaald meteen doorgereden naar m'n bandenman! 2 opritten en 2 afritten op de snelweg en dus toch even 3x driften!
De 940 was met z'n nieuwe Dunlop D3 winterbanden ook in de sneeuw alleen na flink provoceren aan het uitbreken te krijgen.
- John Blummel
- Nieuw lid
-
En daar reken ik ook het respecteren van de maximum toegestane snelheid bij. Wil je racen, huur dan het circuit af, of ga naar de Autobahn, voorzover het daar (nog) is toegestaan.
av JB
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nee, daar doe ik niet aan mee.john b schreef : bovendien dienen ook en zeker Volvo-rijders hun status op het gebied van hang en drang naar veiligheid, ook letterlijk in de praktijk te brengen. Safetyy First, is het niet?
Ik ben Volvo rijder, en geen moraalridder. Ik hoef mijn 'status' niet tentoon te spreiden omdat ik toevallig in een Volvo zit.... of in een Mini of noem maar op.
Wie bepaalt dat dan , dat vooral Volvo rijders zich op een bepaalde manier zouden moeten gedragen ?

- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Maar of harder dan 120 rijden ten koste van de veiligheid gaat is natuurlijk een heel ander verhaal. Is het mooi droog weer, weinig verkeer en zoals ter plekke in Zaltbommel op de A2 er 3 rijbanen ter beschikking staan, dan ben ik de mening toegedaan dat je niet per definitie onveilig bezig bent. Voorop gesteld natuurlijk dat je auto goed onderhouden is, er goede banden onder liggen die op de juiste spanning staan. Dat de politiek in NL heeft vastgesteld dat 120 een veilige snelheid is, dat is ook een aanname. Er zijn zat omstandigheden dat 120 zeer onverstandig, onverantwoord en veel te hard is.
Ik heb heel veel in Duitsland gereden, vooral op de snelle Autobahnen richting Basel, Nürnberg en dergelijke. Daar heb ik met snelheden gereden ( en doe dat nog regelmatig) die in NL hoogst illegaal zijn en mij gegarandeerd mijn rijbewijs hadden gekost. Maar nooit onder slechte omstandigheden. Na 1,2 miljoen schadevrije kilometers reed ik in 2005 mijn 940 total loss met een eigen snelheid van hooguit 20 km/u in de bebouwde kom van Werkendam. Ik heb voor de rijkunst van de gemiddelde Duitser meer waardering dan voor de rijkunst van de gemiddelde Nederlander.
En over de status van de huidige gemiddelde Volvo rijder ( vooral die van de nieuwe typen) heb ik allang geen hoge pet meer op. Velen zouden zo uit een BMW, Audi of Mercedes gestapt kunnen zijn. Leerzaam moment is als je je in een kleine auto, zoals ik dagelijks doe, in het verkeer begeeft. Dan zijn er vele lieden die menen dat een auto van 2 maal het gewicht van mijn rugzakje een heel nieuwe perceptie van het begrip voorrang en gedrag in het verkeer toelaten. Tot je in extreme gevallen bij een stoplicht uit de auto komt en ze face to face confronteert met de situatie dat de rollen dan vaak omgedraaid zijn. ( mijn formaat tegenover hun formaat ) En de gemiddelde Volvo (lease??)-rijder maakt daar geen uitzondering op.
Anticiperen, vooruitkijken, je materiaal in goede conditie hebben en vooral je aanpassen aan de omstandigheden zijn de factoren die bepalen of je goed, veilig en gewetensvol bezig bent.
DRIVE SAFELY!
Groeten, Jan.