topsnelheid
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2010 15:48 #1080387
door V700 register
topsnelheid is gemaakt door V700 register
in het kader van iets wat ik zelf niet ga testen met het oude landjacht: In hoeverre zijn onze wagens bestand tegen langdurig hoge snelheden rijden? Even los van het feit dat 'langdurig' met name afhangt van de inhoud van de brandstoftank...
Met mijn weilen Opel Senator 3.0i 24v kon ik zonder problemen een tijd boven de 230km/u vertoeven wat betekende dat het toerental op zo'n 80% van het maximum zat. Bij 200km/u schakelde de automatische bak naar de hoogste versnelling en ging dan in Lock-up .Olie en water temperatuur bleven mooi stabiel net als het rijgedrag (auto had variabele demping, en dat in 1990!)
Ik merk dat als ik met de 740 wat harder wil gaan rijden de snelheidna de 150km/u slechts heel langzaam oploopt. Bij de 170 hou ik het maar voor gezien want dan wordt de verhouding comfort,verbruik en geluidsdruk nogal verstoord. Ik moet zeggen dat het weggedrag me niet tegenvalt op hoge snelheid; best stabiel zolang het asfalt een beetje in orde is, op van die lange deinende hobbels wordt het snel minder...
In mijn ogen zijn de volvo's hier eigenlijk niet goed voor ontworpen, in tegenstelling tot bijv. BMW of Mercedes
Wat zijn jullie ervaringen met hogere snelheden in de 700/900?En wat zijn zoal de gehaalde topsnelheden?
Dit is trouwens puur ter informatie, niet dat ik grote plannen heb mbt snelheidsrecords of tijdritten.
Met mijn weilen Opel Senator 3.0i 24v kon ik zonder problemen een tijd boven de 230km/u vertoeven wat betekende dat het toerental op zo'n 80% van het maximum zat. Bij 200km/u schakelde de automatische bak naar de hoogste versnelling en ging dan in Lock-up .Olie en water temperatuur bleven mooi stabiel net als het rijgedrag (auto had variabele demping, en dat in 1990!)
Ik merk dat als ik met de 740 wat harder wil gaan rijden de snelheidna de 150km/u slechts heel langzaam oploopt. Bij de 170 hou ik het maar voor gezien want dan wordt de verhouding comfort,verbruik en geluidsdruk nogal verstoord. Ik moet zeggen dat het weggedrag me niet tegenvalt op hoge snelheid; best stabiel zolang het asfalt een beetje in orde is, op van die lange deinende hobbels wordt het snel minder...
In mijn ogen zijn de volvo's hier eigenlijk niet goed voor ontworpen, in tegenstelling tot bijv. BMW of Mercedes
Wat zijn jullie ervaringen met hogere snelheden in de 700/900?En wat zijn zoal de gehaalde topsnelheden?
Dit is trouwens puur ter informatie, niet dat ik grote plannen heb mbt snelheidsrecords of tijdritten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2010 16:09 #1272558
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben met een 88er 740
Ik ben met een 88er 740 B230F volgas naar Stuttgart gereden, tussen de 170 en 190 km/h. Motor heeft hierna nog nooit zo lekker gelopen -
) Wel een litertje olie bijgevuld na thuiskomst.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2010 16:22 #1272559
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe zit dat eigenlijk met de
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2010 16:49 #1272563
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Paar uurtjes
Nee een paar uurtjes heb ik nooit boven de 200 gereden, maar ik moet zeggen dat ik het instabiele nooit zo heb gevoeld in mijn blauwe Turbo.
ook>200 en met zijn zessen er in
maar nogmaals dat zijn dan alleen piekmomenten van 1-30 minuten.
Ik moet wel nog vermelden dat ik de <a href="/node/31480" target="_blank">760</a> afgelopen week niet boven de 173 km/uur kreeg op de Tomtom. Daarbij gaf ie op de teller bijna 190 aan..
ook>200 en met zijn zessen er in
maar nogmaals dat zijn dan alleen piekmomenten van 1-30 minuten.
Ik moet wel nog vermelden dat ik de <a href="/node/31480" target="_blank">760</a> afgelopen week niet boven de 173 km/uur kreeg op de Tomtom. Daarbij gaf ie op de teller bijna 190 aan..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2010 16:51 #1272562
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien is het toeval,
Misschien is het toeval, maar bij mijn Duitse schade/sloop 940 was de kleine turbo bij 200.000 km al versleten (en vervangen) en het spruitstuk flink gescheurd. Ik denk dat dat toch goed heet is geweest. Gaat dan nog steeds lang mee hoor, maar ik denk dat het allemaal beter mee zou gaan met een dikke uitlaat en wat andere modificaties.
Een B230F/B230E is veel minder snel maar qua warmte etc misschien beter opgewassen tegen lange volgas ritten. Alhoewel ik het nooit goed getest heb. Nooit lang genoeg en vaak genoeg hard gereden ook maar iets in de buurt van een duurtest te komen. Bij mijn 240 loopt de temperatuur toch langzaam op als ie even op topsnelheid rijd (beladen en 30 graden buiten).
Ik heb wel eens gelezen dat Volvo bij de ontwikkeling van de B18/B20 dagen lang de test motoren op volgas liet draaien. De latere motoren zouden dat dus ook moeten kunnen hebben.
Een B230F/B230E is veel minder snel maar qua warmte etc misschien beter opgewassen tegen lange volgas ritten. Alhoewel ik het nooit goed getest heb. Nooit lang genoeg en vaak genoeg hard gereden ook maar iets in de buurt van een duurtest te komen. Bij mijn 240 loopt de temperatuur toch langzaam op als ie even op topsnelheid rijd (beladen en 30 graden buiten).
Ik heb wel eens gelezen dat Volvo bij de ontwikkeling van de B18/B20 dagen lang de test motoren op volgas liet draaien. De latere motoren zouden dat dus ook moeten kunnen hebben.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2010 18:18 #1272568
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij onze volvo's is de
Bij onze volvo's is de koeling zeer ruim bemeten, urenlang volgas is echt geen probleem. Het max toerental haalt hij toch niet, ik geloof nog geen 5000 bij 180.
Groet,
Paul
Groet,
Paul
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2010 19:11 #1272569
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Top
Doordat de redblocks nogal wat geluid maken op hogere snelheden, lijkt het alsof ze er niet tegen kunnen.
De oude B20 in mijn eerste 144 moest elke dag met 140-150 van Den Haag naar Amsterdam en 's avonds vice versa. Op LPG dus.
Ik heb nu al weer enige tijd zo'n 144, maar ik vind nu 130 hard zat, terwijl ik weet dat hij ertegen kan. (En ik rijd nu met een overdrive, vroeger niet!)
Ik rijd af en toe vanaf Oldenzaal de snelweg 31 naar noord duitsland (of Groningen) en doe dat altijd met rond de 180. Wél een B230FK motor waarvan ik weet dat hij in orde is. Geen olieverbruik, ik laat hem wél netjes stationair een tijdje doorlopen voor de turbo. (Oh, ja, ook op LPG)
Of de spruitstukken het uithouden weet ik niet, maar dat merken we dan wel, de auto zelf geeft geen krimp hoor!!
De oude B20 in mijn eerste 144 moest elke dag met 140-150 van Den Haag naar Amsterdam en 's avonds vice versa. Op LPG dus.
Ik heb nu al weer enige tijd zo'n 144, maar ik vind nu 130 hard zat, terwijl ik weet dat hij ertegen kan. (En ik rijd nu met een overdrive, vroeger niet!)
Ik rijd af en toe vanaf Oldenzaal de snelweg 31 naar noord duitsland (of Groningen) en doe dat altijd met rond de 180. Wél een B230FK motor waarvan ik weet dat hij in orde is. Geen olieverbruik, ik laat hem wél netjes stationair een tijdje doorlopen voor de turbo. (Oh, ja, ook op LPG)
Of de spruitstukken het uithouden weet ik niet, maar dat merken we dan wel, de auto zelf geeft geen krimp hoor!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2010 19:38 #1272573
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe zit het met het comfort
Hoe zit het met het comfort bij die snelheden, kun je nog op normale toon een gesprek voeren met degene die naast je zit ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2010 19:45 #1272577
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat
Wat zeg je... ;b
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2010 19:48 #1272578
door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Top.
De laatste 940 estate die ik had, een limited edition uit 1998 daar reed ik regelmatig langere tijd rond de 190 mee op de Duitse Autobahnen. Het verbruik nam dan wel schrikbarende vormen aan: menigmaal was na 300 km de 56 liter gas, die in de duo-tank paste, schoon op. Ik heb de auto nieuw gekocht destijds en er 2 ton mee gereden. Spruitstuk en turbo waren nog in prima staat toen ik de auto in 2002 inruilde voor een s90.
Maar het geluidsniveau en het comfort nemen wel toe resp. af met dit soort snelheden. Daar is de 940 eigenlijk niet voor gebouwd. Hij blijft wel heel, maar vind het niet fijn. Dat in tegenstelling tot de auto's van BMW en Mercedes. Die zijn voor snelheid gebouwd. Mijn toenmalige 200E/w124 die ik privé reed, had ondanks de 15 pk minder en een automaat t.o.v. de 940 aanmerkelijk minder moeite met dit soort snelheden. Zowel verbruik als geluidsniveau waren bij 190 km/u een stuk aangenamer. Maar goed, een Volvo heeft andere kwaliteiten. Maar je merkt dat de 7/940 voor de Amerikaanse en de thuismarkt is gebouwd: niet voor zeer hoge snelheden. Hetzelfde geldt ook voor de 7/960 t.o.v. de 6 cilinder uitvoeringen van BMW en MB. Dat zijn de echte rij-auto's. Totdat het glad wordt. Dan lach ik met mijn s90 iedere BMW en MB uit, ongeacht welke motor daar onder de kap ligt.
Ach, onze bakstenen zijn ook klasse auto's, alleen met andere accenten.
Groeten, Jan.
Maar het geluidsniveau en het comfort nemen wel toe resp. af met dit soort snelheden. Daar is de 940 eigenlijk niet voor gebouwd. Hij blijft wel heel, maar vind het niet fijn. Dat in tegenstelling tot de auto's van BMW en Mercedes. Die zijn voor snelheid gebouwd. Mijn toenmalige 200E/w124 die ik privé reed, had ondanks de 15 pk minder en een automaat t.o.v. de 940 aanmerkelijk minder moeite met dit soort snelheden. Zowel verbruik als geluidsniveau waren bij 190 km/u een stuk aangenamer. Maar goed, een Volvo heeft andere kwaliteiten. Maar je merkt dat de 7/940 voor de Amerikaanse en de thuismarkt is gebouwd: niet voor zeer hoge snelheden. Hetzelfde geldt ook voor de 7/960 t.o.v. de 6 cilinder uitvoeringen van BMW en MB. Dat zijn de echte rij-auto's. Totdat het glad wordt. Dan lach ik met mijn s90 iedere BMW en MB uit, ongeacht welke motor daar onder de kap ligt.
Ach, onze bakstenen zijn ook klasse auto's, alleen met andere accenten.
Groeten, Jan.
Moderators: Jerry Stam