km heffing
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Luistert een politicus eens naar het volk, dan is het niet goed. Wordt er een enquete gehouden, een soort volksraadpleging, dan is dat niet goed. Terwijl we toch allemaal het referendum willen!? Als straks deze hype over is, gaan we dan weer terug naar: "De politiek luistert niet naar ons"?Ghia schreef : Nu willen die gasten ook nog eens hun werk niet meer doen en laten het over aan de ANWB!!
We hebben het toch over volksvertegenwoordigers? Dan moeten ze niet zaniken als onze mening, die ze zeggen te vertegenwoordigen, bepalend wordt genoemd door een van hen.
groetjes
Mathy
PS als het regent is het te nat, schijnt de zon dan is het te droog (en/of te warm) en als het koud is is het niet warm genoeg. Consequent zijn we alleen in het feit dat we het nooit eens zijn met wat er gebeurd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
ik leg 90% van mijn zakelijke kilometers, die voornamelijk ritten van max. 2 uur inhouden en voornamelijk in NL, België en het duitse Ruhrgebied, af in een Citroën C1. Alleen als ik voor zaken naar Zuid Duitsland of Zwitserland ga, neem ik de Volvo mee. Want 1000 km op één dag in een C1, daar knap je niet van op. Daar is ie niet voor gemaakt. Maar normaal zitik er alleen in en voor de kortere ritten is het een prima autootje.
Hoewel ik mezelf beslist niet als een moraalridder of milieufreak zie, vind ik wel dat je allemaal naar mogelijkheden je bijdrage kunt leveren om alles een beetje leefbaar te houden. En als geboren en getogen Rotterdammer ( van de boerenzijde, Zuid voor de mensen die dat niet weten) ben ik iemand van: geen woorden maar daden ofwel van: niet l*llen maar poetsen.
Echter wat de km.heffing heb je me niet overtuigd, maar goed, zoveel mensen, zoveel ideeën.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik wil best verhuizen naar dichterbij mijn werk zodat ik het per fiets af kan in plaats van elke dag de auto te moeten nemen, zelfs met of zonder reiskostenvergoeding. Openbaar vervoer kan ook maar dat kost mij 4 uur per dag in deze regio.... Echter, de Belgische overheid heeft iets verzonnen op een verhuizing: Hiervoor moet je belasting betalen op de koop van een woning en wel 12%. Ik heb het nog niet eens over de kosten van de notariele akte. Dit zijn alleen de directe belastingen.Ghia schreef : Simpele oplossing is de benzineaccijns verder verhogen, maar ook bv een accijns om je huis te kunnen verwarmen en waarom krijgen mensen nog steeds reiskostenvergoeding??
Reken even mee: De prijs van een woning is inmiddels ongeveer 200.000 Euro en de belastingdienst vangt dus keihard 24.000 Euro zonder met hun ogen te knipperen omdat ik dichterbij mijn werk ga wonen. LPG kost mij 43 cent de liter en de wagen rijdt 1 op 6,5. Hiermee kan ik dus 56.000liter LPG aanschaffen of 362000km afleggen.. Woonwerkverkeer is nu 54km per dag. Het duurt dus 6718 ritten eer ik die verhuizing heb terug verdiend!! Een jaar heeft gemiddeld 221 werkdagen dus na pas 30 jaar heb ik de verhuizing terugverdiend. De overheid stimuleert mij helemaal niet om dichter bij het werk te komen wonen. Zucht!! Zo is het wel! Die 30 jaar is in de praktijk minder vanwege inflatie en het duurder worden van de brandstof maar het is absoluut onaantrekkelijk om dichter bij het werk te gaan wonen financieel gezien. Laat die 30 jaar op 20 jaar uitkomen. Komt nog bij dat je tegenwoordig niet meer 20 jaar vooruit kan kijken op je huidige baan.
Wat kunnen ze rekenen bij de overheid he? Het geld moet gewoon binnenkomen.
Robert
- John Blummel
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
De invoering van het nieuwe zorgstelsel, het verbaasde me werkelijk dat er zo goed als geen protesten kwamen uit de samenleving over de verandering in het systeem. Ik heb destijds met collega's gesproken die er niet eens van op de hoogte waren. Dan werk ik toch op een afdeling waar men academisch geschoold is. Ziekenfonds was toen een paar tientjes per maand en via het salaris werd een percentage afgedragen aan de overheid. Blijft gestaag stijgen, afgelopen jaar no-claim afgeschaft zonder premie verlaging.... allemaal zeer betrouwbaar.
Heeft er al eens iemand gekeken naar de formules die gebruikt zijn in het wetsvoorstel van kilometerheffing. Op het moment dat de CO2 uitstoot niet geregistreerd staat bij de RDW dan ben je overgeleverd aan een vergelijking waarin een jaartalfactor staat. Die per jaar aangepast kan worden door de minister. Hiervoor is geen enkele wetenschappelijke relatie met de werkelijke uitstoot meer. In mijn geval.... ook ik ben tegen. Niet tegen de 'vervuiler' betaald, doe ik door de heffingen op brandstof.
De vergelijking is gebaseerd op gewicht, Volvo 940 2.3 HPT + LPG G3 1536 kg.... (uitstoot volgens amerikaanse registratie gemiddeld 244 gr. CO2/km op benzine). Hier gaat het al helemaal fout. Rij zo goed als altijd op LPG. zou dus een lagere CO2 uitstoot moeten gelden... Dat scheelt natuurlijk inkomsten. Is niet zo moeilijk uit te rekenen. Voor LPG geld 1665 gr. CO2/liter, benzine 2392 gr CO2/liter. Als het gemiddelde 244 gr CO2 op benzine is dan kom ik uit op 206 gr CO2/km met inachtneming verbruik LPG/benzine. Als ik even van een jaartalfactor uit ga zodat ik op een uitstoot van 244 gr/km uitkom dan is dat 1.18. Voor 2008 wordt 1 genomen. Dan wordt het basis tarief 5.8 eurocent en LPG G3 toeslag 1.51 eurocent, totaal 6.60 eurocent bij invoering kilometerheffing in eerste jaar exclusief enige spitsheffing. Met 30000km per jaar (woonwerk verkeer plus gezinsauto, hier geld verhuizen geen optie), kost me dat alleen aan kilometerheffing 1980 euro per jaar toename van 780 euro. en dat is exclusief provinciale opcenten die dan door de prvincies direct geheven gaan worden. kan je er van uit gaan dat ik in 2012 het dubbele moet gaan betalen om mobiel te zijn. Openbaar vervoer is geen optie ivm met reistijd. en in 2018 zou het tarief van gemiddeld 3 cent (2012) naar 6.7 cent gestegen moeten zijn. Als dat betekend dat er weer een verdubbeling optreed tot tegen de 4000 euro per jaar... dan is het toch niet leuk meer. Dan kan je zeggen koop een goedkopere kleinere auto.... dat is te makkelijk het is niet mogelijk om bij iedereen in z'n portemonnee te kijken. Al wordt dat met kosten van 4000 euro per jaar natuurlijk wel afgedwongen.
Mocht het tegen die tijd zo zijn dat de kilometerheffing doorgaat, dan komt er een andere auto bij. De 940 wordt dan niet belast bij bezit, dus een belasting vrije op LPG of diesel zal dan zeker intrede doen. De basisprijs voor een auto is vrij laag in NL vanwege BPM, denkt men werkelijk dat als de BPM afgeschaft is dat de OEM de basisprijs niet gelijktrekt met de ons omringende landen. De marges moeten wel gehaald worden en zijn mijns insziens vrij laag.
Even mijn idee en ervaring mbt kilometerheffing....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Duitsland doet het bij monde van Angela Merkel expliciet niet. Zou dat misschien kunnen komen omdat men daar in voormalig Oost-Duitsland iets minder laconiek over denkt?Kakes010 schreef : En laat je niet gek maken met indianenverhalen over misbruik. Door wie? Door de Russen als die komen? Nou, die komen echt niet. En zou een vreemde bezettingsmacht ons overheersen (mannetjes van Mars misschien?) dan sodemieteren we allemaal die kastjes toch uit onze auto.
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar wat ik overal bespeur, en niet in de minste plaats hier ook, is het geneuzel in de trant van "de zakkenvullers in den haag" en alles wat de overheid fout zou doen, om het feit dat het niet exact is wat de meute wil.
Dat ben ik eigenlijk nog meer beu dan of het nou wel of niet rekening rijden wordt of niet.
Voor mij kan er best nog wat worden verbeterd hier en daar, maar weet wel dat de overheid hier behoorlijk funtioneert. De straten zijn onderhouden, de lantaarns branden, het vuilnis wordt opgehaald, zieken worden verzorgd, het aantal daklozen valt mee, criminelen worden gestraft als ze worden veroordeeld in een werkend rechtssysteem en we mogen onze vertegenwoordigers kiezen in diverse beslissingsorganen.
Is het optimaal?
Nee natuurlijk niet, maar in plaats van het eeuwige geschreeuw van een bepaald politiek deel van onze bevolking dat er niks deugt zou je ook eens kunnen nadenken over waar je kunt verbeteren
Kijk eens naar de landen om ons heen, dichtbij,(België?) en kijk ook eens wat verder weg. (3de wereld, USA?) en vraag je dan nog eens af hoe slecht het hier is.
En hou het verder on topic. rekening rijden ja of nee.
Ik weet het niet, want ik weet niet wat het mij gaat kosten in beide situaties, dus hoe kan ik er iets van zeggen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die KM-tax is het probleem eigenlijk niet. Een groter probleem is de manier waarop dit moet gebeuren. De overheid heeft een bijzonder slechte staat van dienst als het gaat om:
- it-projecten
- omgaan met persoonlijke gegevens
- zaken boeven-proof maken
Victor
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben ook niet zo blij met die stellingname tegen 'die boeven in Den Haag die het op ons geld hebben voorzien'. Ga ik verder niet over uitwijden, want dat is hier al voldoende gedaan.
Ik maak me wel zorgen over de uitvoering van een omvangrijk technisch project als dit en de mogelijke inbreuk die de nu geplande methode op onze privacy maakt.
Dus betalen naar gebruik: OK.
Huidig voorstel: niet OK.
Back to the drawing board, als ik het voor het zeggen had.