3 Oktober Geldermalsen. Alles op een rijtje.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 10:02 #1248750 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Te veel
Dat zou dus betekenen dat mijn 186 pk te veel is. Toch?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 10:11 #1248751 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic uitleg?
Beste 'racers',

ik heb een vraag.
Kan iemand mij uitleggen waarom er bij een PK meting naar de krukas-pk's wordt gekeken en niet bij wat er werkelijk aan pk's op de wielen staat, wat dus daadwerkelijk de straat op gaat?
Ik bedoel, dit klinkt een beetje alsof je het wattage van een lampje gaat meten in de energie centrale en er vervolgens allerlei formules op los laat om het te berekenen, terwijl je toch ook het lampje kan meten...
Deze vraag is gesteld uit onwetendheid maar hopelijk wel logisch redeneren, maar verbeter me als het niet klopt wat ik zeg. Ik ben nieuwsgierig!

GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 10:27 #1248752 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Folder
Miquel,
ik denk dat dat is omdat in de folder ook het aantal krukas pk's vermeld staat.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 10:45 #1248754 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic heuh?

Michael Oud schreef : Miquel,
ik denk dat dat is omdat in de folder ook het aantal krukas pk's vermeld staat.

Ok, dus dan weet je of de folder klopt of niet?
Je wil toch weten hoeveel pk's je op de weg zet?? Of zie ik het nu echt heel verkeerd?

GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 10:52 #1248755 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Appels en peren
Je wilt appels met appels vergelijken toch?

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 11:23 #1248757 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic verschillende factoren

Michael Oud schreef : Je wilt appels met appels vergelijken toch?

Nou, dat ook, maar ik zou willen weten hoeveel pk's er de weg op gaan, anders krijg je natuurlijk wel een heel vertekend beeld.
Er zijn na de meeting nog zoveel variabele factoren die meespelen (versnellingsbak, cardanas, lagers en wielen) dat je nauwlijks kunt spreken van 'een goed beeld'  van wat er nu daadwerkelijk aan pk's de weg op gaat, toch?
Dan wordt het een beetje als dat lampje meten wat ik schreef.
Ik bedoel, ik kan dus wel 200 pk op mijn krukas hebben maar zou uiteindelijk meer of minder kunnen overhouden dan iemand anders die ook 200 pk op zijn krukas heeft. Er valt dus eigenlijk helemaal niets te vergelijken?
En wat heb je dan aan een meting als je die niet naast een andere kan leggen?
Ik bedoel dit niet lullig hoor, ik vraag het me alleen af....

GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 11:27 #1248758 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onduidelijk

flip_21 schreef :

Aaldert-Jan schreef : 300 Nm is een eitje voor een fatsoenlijk turbo blok.

Ik heb slechts één kanttekening bij de hoge Nm waarden, los van het feit dat het veel was...
De koppeling zit toch eigenlijk over, of misschien net op, de grens van het koppel dat deze aankan.. Ik kreeg het idee dat die correctiefactor ook voor het koppel gebruikt is wat misschien dan wat te veel was. 35% was zowieso al veel...
Groet,
Philip

Philip, het is me niet echt duidelijk waarop je de mening baseert dat de grens van wat de koppeling aankan bereikt zou zijn. Mijn 780 draait 420 Newton (rollenbank gemeten) zonder problemen van koppeling of versnellingsbak. Wel is het zo dat ik niet aan stoplichtsprintjes doe. Ik heb een paar keer mijn sprinttijd getest en dan -inderdaad- stonk de koppeling behoorlijk. Maar gewoon bij ''normaal'' gebruik heb ik nergens last van.
Groet,
Wart Volvo 780 204GT (60.000 km-"91), Volvo 760 TIC, (15.000 km-"86) Volvo 760 V6 (36.000km-"85), Volvo 960 estate (150,000 m-"96), Volvo 240 GLT (78.000 m-"90)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 12:23 #1248760 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic keuze

Miquelangelo1969 schreef :

Nou, dat ook, maar ik zou willen weten hoeveel pk's er de weg op gaan, anders krijg je natuurlijk wel een heel vertekend beeld.
Er zijn na de meeting nog zoveel variabele factoren die meespelen (versnellingsbak, cardanas, lagers en wielen) dat je nauwlijks kunt spreken van 'een goed beeld'  van wat er nu daadwerkelijk aan pk's de weg op gaat, toch?
Ik bedoel, ik kan dus wel 200 pk op mijn krukas hebben maar zou uiteindelijk meer of minder kunnen overhouden dan iemand anders die ook 200 pk op zijn krukas heeft. Er valt dus eigenlijk helemaal niets te vergelijken?

GG,

Tja, de keuze is waar je het naast wilt leggen. Leg je het naast fabriekopgaves, of naast opgaves van mensen die wel wiel-pk's hebben laten meten. Ik weet niet zeker wat gewoonlijk is om te laten meten, maar als bij elke uitdraai de krukas pk's gemeten worden, zou het raar zijn om nu ineens wiel-pk's te laten meten. Krukas pk's meten is natuurlijk een goede maatstaaf om het resultaat van tuning te kunnen beoordelen als niet voor het tunen gerold is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 13:12 #1248763 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onderwerp

wart schreef : Philip, het is me niet echt duidelijk waarop je de mening baseert dat de grens van wat de koppeling aankan bereikt zou zijn. Mijn 780 draait 420 Newton (rollenbank gemeten) zonder problemen van koppeling of versnellingsbak. Wel is het zo dat ik niet aan stoplichtsprintjes doe. Ik heb een paar keer mijn sprinttijd getest en dan -inderdaad- stonk de koppeling behoorlijk. Maar gewoon bij ''normaal'' gebruik heb ik nergens last van.
Groet,
Wart                           

de koppeling bij Philips auto slipt nu, die koppeling is niet echt oud (25.000 km). met standaard vermogen slipte ie niet, maar nu de ontsteking/injectie wat anders is afgesteld etc heeft ie een bak meer koppel ende koppeling houd het echt niet. misschien dat er wel wat olie op is gekomen, weweten het niet. de koppeling kan nog wel genoeg overbrengen voor ongeveer 2/3 gas denk ik, je bent er nog steeds flink snel mee als je net tegen de grens van de koppeling aan gaat zitten. 

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2009 15:38 #1248770 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic dasdanookwelweerzo..

Michael Oud schreef :

Miquelangelo1969 schreef :

GG,

Tja, de keuze is waar je het naast wilt leggen. Leg je het naast fabriekopgaves, of naast opgaves van mensen die wel wiel-pk's hebben laten meten. Ik weet niet zeker wat gewoonlijk is om te laten meten, maar als bij elke uitdraai de krukas pk's gemeten worden, zou het raar zijn om nu ineens wiel-pk's te laten meten. Krukas pk's meten is natuurlijk een goede maatstaaf om het resultaat van tuning te kunnen beoordelen als niet voor het tunen gerold is.

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Misschien is het dan wel vreemd dat er altijd de krukas pk's worden gemeten...
Ik zou willen weten wat er de weg op gaat, juist omdat er zoveel verschillende factoren mee spelen... en omdat de verschillen per auto natuurlijk best groot kunnen zijn.
Maar je krijgt natuurlijk ook een vertekend beeld als je in principe altijd de krukas pk's meet en dan ineens de wiel pk's, hoewel je dan wel kan uitzoeken waar het 'verlies' of de 'winst' hem in zit!

GG,

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC