3 Oktober Geldermalsen. Alles op een rijtje.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jerry,Jerry schreef : Zeg hoe komen jullie nu aan die hoge koppels
.Ps ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar het brandstof verbruik bij normaal gebruik.
als ik even google op koppen en vermogen, vind ik deze formule: koppel = vermogen * 7000 / toerental
Die vind ik op Extreme Machines, een forum waar tuning de normaalste zaak van de wereld is. Als ik mijn uitdraai er bij pak, blijkt het te kloppen.
Mijn verbruik bij een niet heel rustige rijstijl? 1 op 9.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb slechts één kanttekening bij de hoge Nm waarden, los van het feit dat het veel was...Aaldert-Jan schreef : 300 Nm is een eitje voor een fatsoenlijk turbo blok.
De koppeling zit toch eigenlijk over, of misschien net op, de grens van het koppel dat deze aankan.. Ik kreeg het idee dat die correctiefactor ook voor het koppel gebruikt is wat misschien dan wat te veel was. 35% was zowieso al veel...
Groet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
Sowieso is met een S.flip_21 schreef :
Ik heb slechts één kanttekening bij de hoge Nm waarden, los van het feit dat het veel was...Aaldert-Jan schreef : 300 Nm is een eitje voor een fatsoenlijk turbo blok.
De koppeling zit toch eigenlijk over, of misschien net op, de grens van het koppel dat deze aankan.. Ik kreeg het idee dat die correctiefactor ook voor het koppel gebruikt is wat misschien dan wat te veel was. 35% was zowieso al veel...
Groet,
Philip
Anyway, wat zou de correctiefactor dan wel moeten zijn?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je dan op Lpi rijd komt daar in mijn geval al 13 Nm bij. Michael heeft een B200FT en die heeft een iets andere motor karakteristiek en de 13C turbo past beter bij dat blok dan bij de B230FT/FK die is dan net aan de kleine kant (volume vulling van de cilinders). Bij gebruik van een origineel uitlaat systeem krijg je een vloeiender vermogens opbouw omdat de turbo meer weerstand krijgt waardoor er meer kracht (dus meer uitlaat gassen = hoger toerental) voor nodig is en dan komt de trekkracht op een hoger toerental te liggen.
In mijn geval is het zo dat ik een 3" downpipe heb met 100 CPI racecat en 2,5"free flow uitlaat (normale cat is 800 CPI kun je niet door heen kijken en die van mij wel). Een kleine turbo met veel minder weerstand spoelt heeeéééel snel op (bij 1800 toeren al 250 Nm koppel). Wat heel duidelijk te zien is op de uitdraaien is dat de auto vanaf 2600 toeren veel te rijk gaat lopen dus verlies van efficiency.
Als Michael en ik en de andere gechipte auto's dat nog weten te optimaliseren dan is daar denk ik nog wel een pk of 10 - 20 te winnen.
Wat betreft de weerstand van het uitlaat systeem, turbo's van sommige werden roodgloeiend die van mij niet:)
(Michael heb jij nog ideeen over dat te rijk lopen?)
Mvg A-J
(Ik hoop dat je het interessant vond Jerry)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Meer boost!Aaldert-Jan schreef : (Michael heb jij nog ideeen over dat te rijk lopen?)
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jerry mijn auto is met deze uitlaat setup ruimschoots door de APK gekomen. En een 100 CPI cat is de best doorlatende cat die ik heb kunnen vinden.
Michael kunnen we dat ook bereiken door een betere inlaat stroming te verkrijgen door 3" AMM etc?

Mvg A-J
- V700 register
- Nieuw lid
-
KAn het verhaal van Aaldert Jan onderstrepen.
Heb dezelfde 3inch pijp met 100 cpi racekat.
Het trekt bijna letterlijk de klinkers uit de grond!!
Groet chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ze meten wiel pk's en doen dat x1,35 lijkt mij dus dan zou een gecorrigeerde 200 krukas pk's overeenkomen met iets van 150 wiel pk's.
Dus 70 pk verlies in de aandrijflijn (of iets van 50), wat denk ik bij een handbak veel te veel is. Waar gaat die 40kW naartoe? Daarbij lijkt me 50 pk al meer in de richting, maar kan er niet echt over oordelen. Nogmaals die correctiefactor is moeilijk te bepalen, en daarom is het beste vergelijk wiel pk's.
Ik had graag meegedaan, krijg het idee dat mijn blok het wel aardig gedaan had...
Over het gezeur van dat mengsel: iedereen die hogere vermogens wil, zou er beter op moeten letten. Reden dat ik een wideband lambdasonde in mijn downpipe heb en display in interieur. (heb ik al eerder gepost, maar zal het maar even herhalen) Als mijn blok te rijk dan wel te arm loopt zet ik niet door. Vooral te arm is niet aan te raden.
En geen kat. is nog beter
Groet,
Philip