3 Oktober Geldermalsen. Alles op een rijtje.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn auto een 780 2,3 T HPT+ zonder katalysator met een MBC op ca. 0.8 bar welke bij vol gasgeven terugvalt naar 0,65bar, ik verdenk de turbo+ kit hiervan. liep toch redelijk goed naar een 190 pk. Door de automaat moet er een dikke duim factor toegepast worden, bij mijn auto een verlies van 15%.
Aantal opvallende zaken, mijn turbo werd netjes feloranje en de auto met een 3"downpipe hadden dat in het geheel niet.
Mijn auto, oorspronkelijk amerikaans, bleek een soort snelheids begrenzer te hebben, frapante was ook dat hij niet opschakelde naar de 4de versnelling. Na wat spitten op internet is het zeer waarschijnlijk dat bij volgas+kickdown de amerikaanse auto niet doorschakelen naar de 4de versnelling, op Turbobricks stelt met om de gas iets los te laten of een andere OD relais te plaatsen.
In het algemeen vond ik het zeer opvallend dat de meeste auto's niet een optimaal lucht brandstof verhouding hadden, met of zonder een nieuwe chip.
Ik ga eerst maar eens op zoek naar een europese OD relais en kijken wattie doet
groet
Anno
Micheal hartelijk dank voor deze dag.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je schrijft dat jouw turbo fel oranje werd en de turbo's met een 3'' downpipe niet. Is dat goed of niet goed?
Die 3'' downpipe, is dat een onderdeel van de uitlaat? ("Effe woordjes leren", bij mij)
Groet, Lieme Huib
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

Ik vind het jammer dat ik niet aanwezig kon zijn met de GK, ik was wel benieuwd naar de 'before' en 'after' meeting, maar helaas.
Ik lees dat veel auto's te arm of te rijk zijn afgesteld, dat was het punt waar ik even op vast liep, vandaar mijn vraag.
Onze bolides gebruiken toch het lambda signaal om de mengverhouding te regelen? Hoe kan het dan zijn dat ze te arm of te rijk staan afgesteld?
En wat is hier zelf aan af te stellen? Misschien dat iemand hier een lichtje op kan laten schijnen??

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is de 1e pijp in de uitlaat, vanaf de turbo naar de 1e demper.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor een turboblok is het het meest gunstig om bij volgas ergens rond de 12,5:1 te zitten met je air/fuel-ratio. Armer is minder power en veel te arm is kans op vretende zuigers. Te rijk(bv 10:1) is minder erg, daar gaat niks van kapot. Maar ook dan verlies je vermogen en verbruikt je meer brandstof dan nodig. De kathalysator vindt 'te rijk' ook niet prettig over langere periodes (ook die kan dan rood gaan gloeien!) Als je te rijk draait kan je dat compenseren met meer boost. Maar als je 12:1 of 11,5 op een draait zou ik er persoonlijk niks aan doen, wanneer rij je nu km's lang vol gas? Bijna nooit.
Het probleem met dat volgas rijden (en dat is wat je doet op zo'n vermogensbank) is dat de lambda-regellus op dat moment niet gesloten is, de motor draait op dat moment op een vaste 'mapping' die opgeslagen zit in de chip van de LH-ECU. Hij gebruikt op dat moment geen input van de lambda-sensor. m.a.w. als er op dat moment te weinig lucht in de motor komt wordt toch die volgas-mapping gebruikt. Resultaat: aan de rijke kant of te rijk.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn downpipe is dat ook, maar dat is dus 2,75'' en niet 2,5''... ik heb 71,5mm gemeten (uitwendig) en komt overeen met +/- 2,75''Johan Vlagsma schreef : Lieme Huib, de B204xT heeft er standaard al een 2.5" (69 mm uitwendig) downpipe onder zitten (vanochtend nog mee over straat gelopen
Het is de 1e pijp in de uitlaat, vanaf de turbo naar de 1e demper.
Groet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
Philip, hoeveel kwam er nu uit jou motor? Ben ik best wel benieuwd naar.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Niet geprobeerd, de koppeling slipt bij flink gas geven... loopt verder goed, maar weet dus geen vermogen/koppel. Ik hou onze T5 bij, of ben ietsje sneller.JanV schreef : nog beter dus!
Philip, hoeveel kwam er nu uit jou motor? Ben ik best wel benieuwd naar.
Ben bezig met een oplossing voor het plaatsen van de M90 (juiste koppeling kopen, icm vliegwiel). We moeten nog eens een mini-meet houden, kun je eens in de 760 rijden.
Groet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die oplossing kennen we inmiddelsflip_21 schreef : Ben bezig met een oplossing voor het plaatsen van de M90 (juiste koppeling kopen, icm vliegwiel). We moeten nog eens een mini-meet houden, kun je eens in de 760 rijden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik wil echter een 850 drukgroep (240mm plaat) en moet daarvoor een vlak vliegwiel hebben. Ik neem een sachs racing drukgroep (goed voor 540Nm).
Ik heb geen zin het er ooit weer af te halen en dus nu in een keer alles sterk genoeg voor de toekomst.
Hoe bevalt het? een M90 in een 780?
Groet,
Philip