Soort van gewetensvraagje; van 945 naar 965?

  • bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2009 08:43 #1229622 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Als je liefhebber bent van de oude neus..., hier staan er drie
Voor de liefhebbers van de station 960 met oude neus, hier staan er drie. Wel even zelf opzoeken in de okesie lijst.

www.kortmannautos.nl/
Allemaal met niet gek veel kilometers en allemaal voor E 3000,00

Verder wou ik nog wat toevoegen aan het overwegingenlijstje 940/960. Storingszoeken. Zoals ik het zie is de 940 een uitontwikkelde versie met de amazon,144,244, etc. Een concept wat jaren heeft kunnen evolueren en uiteindelijk een oerdegelijk werkpaard is geworden. De techniek is vrij basic, maar in de loop van de tijd zijn er wat toeters en bellen aangehangen, maar als je een storing hebt zijn deze over het algemeen vrij makkelijk te vinden.
De 960 is echt een andere auto. De Elektronica in deze auto's is al veel meer op mekaar geintergreerd en communiceert ook veel meer met elkaar. Verder zijn nog niet alle storingen door het diagnose systeem gedekt. Zo kan bijvoorbeeld een slechtwerkende startonderbreker de oorzaak zijn dat de automaat uit z'n vier gaat floepen en gaat bokken. Is niet door het diagnose systeem afgedekt, en zie dat maar eens te vinden. Zo zijn er meer voorbeelden dat het storingszoeken bij deze auto's echt ingewikkelder is dan bij de 940, met name door de uitgebreidere elektronica. 
Ik denk dat de 960 op zich heel erg prima en fijne reisauto's zijn die ook met gemak 5 ton kunnen draaien, mits ze goed onderhouden zijn, maar als je hardnekkige storingen hebt kan het wel eens zo zijn dat je leegloopt op de diagnosekosten en ook dat je in sommige gevallen eerder afhankelijk bent van de dealer omdat die toch wel gespecialiseerde apperatuur heeft. (E77.00 ex btw p/u) Oftewel eerst 400 euro uit moeten geven aan onderzoek om er achter te komen dat je een onderdeeltje van 5 tientjes moet vervangen. Ik heb het idee dat je bij de 940 maar E 100 uitgeeft om er achter te komen. (hoewel zich ook hier hardnekkige storingen kunnen voordoen.)
Dit is voor mij wel een overweging om met mijn dieseltje te blijven rijden. Super betrouwbaar, eenvoudige techniek en als er wat is heb ik het meestal snel gevonden en is het voor niet al te veel geld op te lossen. Verder is het een beest als het op trekken aankomt. Gisteren een brug van 1000 kg opgehaald met de tandemasser. Alsof je in een vrachtwagen rijdt Helemaal geweldig.
Groetjes Bouke 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2009 18:33 #1229687 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 3000 euro?
Kun je daar een goede 960 voor kopen?
Heeft iemand uberhaupt ervaring met dit bedrijf met enkel een virtuele showroom, Kortmann auto 's?
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2009 20:37 #1229696 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Trekauto?
Bouke,wil jij beweren dat de 940 turbo diesel een betere trekauto is dan de 960 3liter of de 940 lpt?Als dat echt zo is dan ga ik toch eens een keer een proefrit maken metzo,n diesel.Ik hou wel van simpel en rijd zelf altijd rustig maar af en toe hangt er een kar of een caravan achter mijn gas gestookte lpt.En met de duurdere gasprijs in frankrijk en het vakere tanken is een diesel ook fijn voor mij.Maar dan moet hij wel met een knappe caravan de hellingen op kunnen in het buitenland .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2009 07:59 #1229732 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nou

Jerry schreef : Bouke,wil jij beweren dat de 940 turbo diesel een betere trekauto is dan de 960 3liter of de 940 lpt?

Dat beweert hij niet, al zou ik niet graag een wedstrijdje met hem willen doen op een lange Franse berg met een dubbelassige Tabbert erachter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2009 10:07 #1229744 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook ik
Ik vind ook dat als je veel kiliometers maakt dat de 940 betrouwbaarder is!
Heb zelf een 850 gehad en dat is ook zo'n vergelijking:het rijdt geweldig maar al die kleine dingen waar je financieel op leeeg kan lopen in vergelijking met de 940.
De 960 in mijn ogen een geweldige rijders auto met hoog limo gehalte maar als werkpaard zie ik teveel problemen met die auto's,hoe mooi ze ook zijn.
Je bent ook teveel afhankelijk van een dealer....
Natuurlijk zijn de liefhebbers alleen maar vol lof...
Maar das mijn mening.

Groet  Chris 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2009 16:38 #1229780 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic financien
Zelf ook lang bezig geweest met de vraag of ik nu een 940 of een 960 wilde hebben.
Een 960 is comfortabeler en een 6-pitter wint het qua laufkultur altijd van een 4-cylinder. Bovendien vind ik ze ook iets mooier dan een 940.
 
De reden waarom ik toch een 940 heb gekocht? Zoals al gezegd goedkoper in onderhoud, vooral wat de elektronica en wielophanging end betreft. De redblocks hebben een onverwoestbare reputatie en zijn met relatief kleine ingrepen zelfs iets sneller te maken dan de 6-cylinders van Volvo.
 
Ik denk dat het aankomt op de financien. Wil je echt de comfortabelste en fijnste auto, neem dan de 960, maar houd in je achterhoofd dat het onderhoud een stuk(je) duurder zal zijn dan van een 940.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2009 02:22 #1229961 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 960 voor weinig ?

William schreef : € 3.000,- Kun je daar een goede 960 voor kopen? Heeft iemand überhaupt ervaring met dit bedrijf met enkel een virtuele showroom, Kortmann auto's?

Ik meen dat je voor € 3.000,-- géén tip-top 960 kunt kopen en zéker niet van de serie I, die Kortmann aanbiedt.
Ik ben bij hem begin januari wezen kijken.
Hij heeft (woont in bij?) een keurige moderne Bosch Carservice vlak bij de Bavaria brouwerij.
Kortmann lijkt wel een liefhebber. Hij past niet naadloos in de autobranche. Zou jurist of socioloog kunnen zijn.
Behalve 245's en 945's staan er enkele uit Duitsland geïmporteerde 960's
in uiteenlopende staat van onttakeling; nog niets aan gedaan.
Mij staat bij dat hij er toen een paar duizend euro's méér voor vroeg, uiteraard onder het motto: dit is de auto nú,
zeg mij wat u wilt en voor deze prijs gaan we de auto geheel naar wens, intact, in orde, glimmend enz. maken.
Kort en goed:
voor € 3.000,-- koop je nu bij Kortmann en elders een 960 I waar vast nog héél veel aan moet gebeuren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2009 09:44 #1229977 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic 940 gekocht,
Ik heb twee maanden geleden met een vriend een 940 bij hem gekocht. Mooie auto, niet te gek veel kilometers, maar met een paar dingetjes. Ik ben daar prima te woord gestaan en de man is inderdaad geen typische Arie Sigarie (autohandelaar). Ik heb ook goed met hem kunnen onderhandelen over de prijs van de auto. We hadden het geld al bij ons en konden de auto meteen meenemen, dit maakt onderhandelingen ook een stuk vlotter.
Ik heb daar een stuk of 4 960's zien staan waar wel een paar dingen mee moesten gebeuren, maar wat ik zo uit mijn ooghoek heb gezien was de basis niet slecht. Ik heb even voor de duidelijkheid geen volledige aankoopkeuring gedaan!
Maar als je een auto gaat kopen onder de drie a vier duizend euro kom je toch altijd een beetje terecht in cowboyland. Garantie en Service zijn meestal niet van toepassing, of heel erg minimaal. Zorg er voor dat je goed voorbereid bent (checklist site) en zorg ervoor dat als het ff kan je iemand meeneemt die kennis van zaken heeft. Ook dit bied natuurlijk geen 100% zeperd, maar het verkleind de kans hierop wel.

Groetjes Bouke 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2009 10:09 #1229980 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Koe met...
Hallo discusianten,
ondanks dat het hier uiteraard over smaak gaat, waar niet over valt te twisten, tenminste het kán wel maar wordt een gebed zonder end, kan ik het toch niet laten om me er even in te mengen.
Nogmaals dit is maar een mening en geen statement!
Ik vind een Volvo vooral een werkpaard, gemaakt om te werken, welliswaar misschien het beste paard van stal, maar het blijft een paard.
Dit zie ik het meest terug in de 740 serie, de Estate's wel te verstaan, daarnaast en iets 'luxere' uitvoering, zeker motorisch, de 940 serie.....
De 960 heb ik zelf nooit helemaal begrepen, mooie auto hoor, maar toch een soort van koe met gouden hoorns, maar nog steeds een koe!? De simpelheid die de 740 en 940 zo siert is weg en heeft plaats gemaakt voor een hoop ingewikkelde dingen... die veel geld kosten (de 960 was toch bijna 1/3 duurder dan de 940) en niet of nauwelijks iets toevoegen aan 'betrouwbaarheid' of het werkpaard imago. Ik zie het verschil, aan de buitenkant, alleen aan het logootje achterop...
Let wel dat dit vooral, of eigenlijk, in mijn ogen alleen voor de Estate's geldt, de Sedan is weer een ander verhaal, misschien zelfs wel het tegenovergestelde? Maar het is maar een mening.....
 
Succes met je keuze en uiteraard een Gulle Groet,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2009 10:31 #1229982 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic En nog een mening over de werkpaarden
Hallo allemaal,
Het volgende even n.a.v. het trekautoverhaal .
Als ik onze volvo's met elkaar ga vergelijken geloof ik niet zo in beter/slechter, maar meer in wat bij je past en aan welke verwachtingen de auto moet voldoen. Kijk, de diesel heeft 122 pk en 240 nm koppel en het 3.0 blok in de 960, 204 pk en 267 nm koppel. Maar........, de diesel geeft zijn max. koppel al bij 2500 tpm en de 3.0 bij 4300 tpm. Vorig jaar met mijn dieseltje de franse alpen in geweest en daar nogal wat pasjes gedraaid. Aan het begin van de vakantie kwamen we na een rustige autobaan rit (120/130 kmh) aan bij de voet van de Calibier pas. Omhoog kijkend vanaf de autobaan ziet zo'n bergmassief er indrukwekkend uit. Ik had er zin in. Eens kijken hoe mijn dieseltje zich zou houden als ie het echte werk moest gaan doen. Hellingen tot 12%, haarspeld bochten, plotselinge afdalingen en beladen tot z'n max. De autobaan af eerst nog even door een dorpje heen kriebelen om bij de voet van de berg te komen en dan ja hoor, daar gaan we. De oude diesel gooit z'n toerental omhoog naar de 3000/3500 toeren om de 40 a 50 kmh te bereiken die je maximaal op zo'n pas kan rijden. De eerste haarspeld bocht komt eraan. Tikkie terug naar z'n 2 en halverwege e bocht gas erop zodat je als je de bocht uitkomt weer in z'n turbo bereik van boven de 2500 toeren zit. Hoppekee, daar gaat ie weer. Het blokje begint nu echt lekker op temperatuur te komen en ja hoor de viscofan gaat meeblazen. Mijn vriendin kijkt me aan en ziet de glimlach op mijn gezicht verschijnen. Haar opmerking op dat moment: "Volgens mij ben je nu motor aan het rijden!" Ik knik en voel de versnelling na de derde haarspeldbocht. Het geluid van een fluitende turbo, een blazende viscofan en het brullen van de 6 cylinder diesel in het algemeen maakt het rijden met deze auto op bergpassen tot een belevenis. Wandelaars zie ik, als ik een bocht uitkom, wachten en kijken wat voor een monster er nu naar boven komt. Ja hoor, een ouwe volvo met 430.000 km op de teller. Ik draai, stuur, schakel, maar bovenal ik geniet van het rijden. Boven aangekomen zien we meteen het uitzicht over de alpen en kijken we tegen het Massif des Ecrins aan. Prachtig. Ik laat het dieseltje nog even nadraaien om de olie wat af te laten koelen en de motor staan meteen weer prachtig te tokkelen. Als ik uitstap loopt een man die met z'n BMW Z5 ofzo ook door de alpen aan het trekken is, naar me toe. "Volgens mij heb jij net zo genoten van deze pas als ik met m'n sportwagen", is het eerste wat hij tegen me zegt. Ik denk dat ie gelijk heeft gehad! Kijk dit gevoel heb ik nu ook een beetje als ik met een zware aanhanger onderweg ben. Misschien is de 960 of de lpt wel beter, maar ik denk dat ze zeker tot de 50 a 60 kmh moeite zullen moeten doen om de oude diesel bij te benen (max snelheid wat je op passen kan rijden). Daarboven gaan ze er echt wel overheen, maar de dieselbelevenis past bij me. Dit gecombineerd met een verbruik wat eigenlijk nooit onder de 1 op 10 komt (zonder aanhanger) en alle tijd die ik al in de auto heb gestoken om hem in orde en betrouwbaar te maken maakt  dat ik af en toe wel met de 960 flirt, maar als puntje bij paaltje komt ik trouw aan mijn dieseltje blijf I rest my Case Bouke
p.s. Bovenstaande is een volledig subjectief verhaal .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD