Soort van gewetensvraagje; van 945 naar 965?
- V700 register
- Nieuw lid
-
De 3.0 automaat is wel een stukkie minder zuinig dan de 2.5. Maar als je toch gespaard heb

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Lag het niet aan (doorgezeten) stoelen, die rugpijn ? Verstelmogelijkheden (oa hoogte) zijn in de 9 serie natuurlijk wel een stuk beter.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De 945 rijdt veel comfortabeler maar (ik durf het bijna niet te zeggen) de 240 vind ik mooier. Hoge taillelijn ed.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zou zelf in elk geval voor een 2.5 handbak gaan! (heb ik ook gedaan). Maar dat is persoonlijk natuurlijk, ben zelf nog lang niet toe aan een automaat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
komtie:Michael Oud schreef : ...vertel mij eens in welke Lancia's ik een PRV kan vinden?
Nevermind: De Thema. Alleen de 3 liter was een "vercomfortabeld" Alfa blok.
en.wikipedia.org/wiki/Lancia_Thema
dat was echt het zelfde PRV blok
anders hier
en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine
en anders hier...
pictures.autotrader.nl/servlet/media?id=40020314
www.autotrader.nl/auto/kopen/Lancia/THEMA/98563756/algemeen.htm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb 5 jaar met een 949 D gereden en ben toen overgeschakeld naar een S90 3L automaat : een hemelsbreed verschil wat comfort en vermogen betreft in het voordeel van de S90 !
De vering van de 940 was net een vrachtwagen!
Nu heb ik een 960 2,5 L handgeschakeld van 1995 en heb de indruk dat het verschil in vermogen met de 3 L verwaarloosbaar is.Maar mijn automaat mis ik wel , dat was het neusje
van de zalm.
Voor mij gaat er niets boven de S90 , maar een 960 zit er niet zo ver af
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik corrigeerde mezelf toch al?Jeroen schreef :
komtie:Michael Oud schreef : ...vertel mij eens in welke Lancia's ik een PRV kan vinden?
Nevermind: De Thema. Alleen de 3 liter was een "vercomfortabeld" Alfa blok.
en.wikipedia.org/wiki/Lancia_Thema
dat was echt het zelfde PRV blok
anders hier
en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine
en anders hier...
pictures.autotrader.nl/servlet/media?id=40020314
www.autotrader.nl/auto/kopen/Lancia/THEMA/98563756/algemeen.htm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Excuses, ik moet me ook niet uitlaten over de nieuwe Volvo's! er staat hier in de wijk een S80 2., maar die is inderdaad al weer wat jaartjes oud!marnix schreef : ..... de 2.9 wordt al heel wat jaartjes niet meer geleverd in de S80. De huidige 3.2 en 3.0T6. Hebben<u> niets</u> van doen met de 2.9 en de "oude" T6.
De 3.2 is nu niet meer leverbaar in Nederland, echter wel op de meeste andere markten. Zelfde verhaal voor de S80 V8.
Enfin, niet heel belangrijk, maar toch!
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Als je met cavitatie doelt op de poreuze motorblokkken, dan mag je opnieuw denken. Deze kwaal komt (incidenteel) bij de B6xx4 blokken uit alle bouwjaren voor! Los van het punt dat ik een 1995 niet echt meer een vroeg blok kan noemen, zag ik laatst een geval waarbij een S80 van 2001 het haasje was, en dat blok is jonger dan welk blok ook dat in onze auto's is geleverd...jsnijder schreef : En met de 3 liters uit de vroege serie willen nog wel eens problemen zijn met cavitatie van het motorblok. Met als resultaat dat je het hele motorblok moet vervangen. Ik weet net weer iemand met een 965 uit 1995 die dit probleem aan de hand heeft. Kennelijk was het gietwerk toen nog niet zo goed. Bij de motoren uit de laatste serie komen deze problemen niet voor.
Bij de echt vroege series van de zescilinders moet je wel rekening houden met een erg korte levensduur van de distributieriem. De eerste jaren meen ik 40.000 km, daarna is in twee fases de levensduur opgerekt tot 80.000 km. Wil je die sores helemaal niet: de 760 die je noemde heeft een blok met kettingen, die normaliter gemakkelijk 250.000 km meegaan, en soms rijdt zo'n auto zelfs na 5 ton nog met de originele distributieset rond. Ook die 760 zal een heel ander comfort bieden dan je van de 940 gewend bent...