Soort van gewetensvraagje; van 945 naar 965?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 16:12 #1072755 door V700 register
Soort van gewetensvraagje; van 945 naar 965? is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
Het klinkt misschien vreemd in deze tijden van crisis maar ik heb wat centen over (gespaard/zuinig geleefd) en zit te denken om nog eens iets moois/geks te doen.
Ik zit te denken aan een 960 ....!
Niet de V90 koest maar die daarvoor dus.
Moet ik gaan voor de 2.5 liter of de 3 liter?
En bij welke kmstand moet ik oppassen voor de grootste problemen zeg maar?
Enige nadeel is dat ik mijn superfijne 945 LPT ervoor moet inruilen .........
Kortom: is dit slim of niet??

En ook in dit kader; welke motor ligt er in een 1988 760GLE (die grijze bij schmidt in gemert)
Groeten,

William 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 16:52 #1229350 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic William schreef: Ik zit te

William schreef : Ik zit te denken aan een 960 ....!
Niet de V90 koest maar die daarvoor dus.

Ach als je toch geld over hebt... waarom niet

William schreef : Moet ik gaan voor de 2.5 liter of de 3 liter?

de 3 liter. Maar met de 2.5 is weinig mis.

William schreef : En bij welke kmstand moet ik oppassen voor de grootste problemen zeg maar?

vanaf een ton of... 5  Het ligt iets genuanceerder natuurlijk . als het onderhoud goed is gedaan gaan ze heel lang mee. maar als dat niet zo is: reparaties zijn prijziger dan bij een redblock.

William schreef : Enige nadeel is dat ik mijn superfijne 945 LPT ervoor moet inruilen .........
Kortom: is dit slim of niet??

Tiens... wat is slim? 

William schreef : En ook in dit kader; welke motor ligt er in een 1988 760GLE (die grijze bij schmidt in gemert)

een B280F das een douvrin blok zoals ook in Renaults ,Peugeots en Lancia's ligt en in de deLorean en de Alpine

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 17:27 #1229353 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeg Jeroen...
...vertel mij eens in welke Lancia's ik een PRV kan vinden?
Nevermind: De Thema. Alleen de 3 liter was een "vercomfortabeld" Alfa blok. 

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 17:31 #1229355 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Welke precies?

William schreef : Ik zit te denken aan een 960 ....! Niet de V90 koets maar die daarvoor dus. Moet ik gaan voor de 2.5 liter of de 3 liter?

Hoi William,
Ik zou zeggen: rijdt er eens in en ervaar het verschil. De 960 is een heerlijke auto.
Bedoel je met de 'koets ervoor' dat je een 960 met de 940 neus wilt? Deze zijn van de modeljaren 1991-1994, en alleen met 3.0 liter automaat gebouwd. In 1995 kwam de nieuwe neus met naar keuze de 3.0 of 2,5 liter (de laatste ook met handbak leverbaar).
De 960 type 1 heeft de door Volvo zelf ontwikkelde 6-in-lijn motor (3 liter, 214 PK), een erg fijn stukje techniek, en ook de basis voor de vijf-cylinder 850 motoren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 17:40 #1229357 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voorloper
De '88 760 is een echte voorloper van de 960 en verschilt meer van de classic 760 dan de 960.
Zo heeft de auto:
- Onderbodem gegalvaniseerd.
- Dezelfde multilink achteras.
- Hetzelfde dasboard.
- ABS.
Je krijgt als het ware een 960, maar met een klassic C stijl en de door Volvo verbeterde PVR V6 met 170 PK.
(de 760 kan echter ook de Turbo of de Diesel voorin hebben)
Ik persoonlijk vind de klassic C stijl en achterzijde mooier, de V6 draait iets minder rustiger (naar horen zeggen) dan de 6 lijn en verbruikt ietsje meer, je krijgt helaas ook 34 PK minder.
Daarvoor kun je zelf de kleppen stellen en heb je geen riem om zorgen over te maken of een dure Kat.
'k heb der zelf ook een ....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 17:55 #1229360 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en de s80

Eric Bakker schreef : De 960 type 1 heeft de door Volvo zelf ontwikkelde 6-in-lijn motor (3 liter, 214 PK), een erg fijn stukje techniek, en ook de basis voor de vijf-cylinder 850 motoren.

Maar deze motor wordt vandaag nog steeds verkocht in de S80 2.9 liter (hoewel, Volvo probeert ze te verkopen, of het lukt....)
De 6-in-lijn blokken zijn mooie, maar gevoelige motoren. Er zijn best veel auto's op leeftijd met een motorwissel, ook met minder dasn 5 ton. Heb ik zelf ook gehad, na nog geen 2 ton was de kop en het onderblok niet meer te redden. De motoren zijn  niet dik gezaaid en shoppen is dus lastig (en duur).
Ik heb zelf het risico genomen een 960 zonder volledige historie te kopen. Hij heeft waarschijnlijk ooit zonder water of olie gelopen. Dan ben je natuurlijk met elke motor het haasje, maar bij een B6xx4 kost het wat meer. Overigens is een complete historie geen garantie teegn dit soort verborgen gebreken.
Op de site staat een lijstje met aankoopadviezen, lees deze goed door. Daar staan een paar ware beweringen in over de 960.
Verder is het een geweldige auto en ik wil de mijne voorlopig niet kwijt (tenzij je een goed bod doet natuurlijk

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 18:48 #1229367 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic slim?
Hallo William,
of het slim is weet ik niet. De 940 is een karaktervolle auto met zijn redblock. Het comfort daarentegen is veel en veel beter in een 960 of s/v90. Ik zou beslist voor de 3 liter gaan en dan de 204 pk met automaat. En met de 3 liters uit de vroege serie willen nog wel eens problemen zijn met cavitatie van het motorblok. Met als resultaat dat je het hele motorblok moet vervangen. Ik weet net weer iemand met een 965 uit 1995 die dit probleem aan de hand heeft.  Kennelijk was het gietwerk toen nog niet zo goed. Bij de motoren uit de laatste serie komen deze problemen niet voor. Voor de rest moet je de aankooptips die hier staan ( en gedeeltelijk van mijn hand komen) goed ter harte nemen. Want ze zijn vaak verwaarloosd vanwege de pittige onderdelenprijzen. Koop je een goeie dan heb je tot in lengte van jaren een geweldige auto.
Succes, Jan. Lidnr.145

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 18:53 #1229368 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uhhhh Bart....
..... de 2.9 wordt al heel wat jaartjes niet meer geleverd in de S80. De huidige 3.2 en 3.0T6. Hebben<u> niets</u> van doen met de 2.9 en de "oude" T6.
De 3.2 is nu niet meer leverbaar in Nederland, echter wel op de meeste andere markten. Zelfde verhaal voor de S80 V8.
&#160;
Enfin, niet heel belangrijk, maar toch!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 19:41 #1229378 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic William schreef:Enige nadeel

William schreef : Enige nadeel is dat ik mijn superfijne 945 LPT ervoor moet inruilen .........

Als je al een superfijne LPT, met leuke opties, hebt zou ik heel goed nadenken voordat je m inruilt. Het rijdt ook erg lekker, en als je met het onderhoud bij bent vallen de jaarlijkse kosten mee. Je weet wat je er aan hebt. Als je een 960 koopt, heb je kans dat je dat allemaal weer moet in gaan halen. Ik heb er zelf ook wel aan gedacht, mijn LPT inruilen op een 940. Maar heb eigeniljk besloten dat niet te doen.... Ben bang dat ik spijt zou krijgen, of er best veel geld achteraan zou moeten steken :) Heb met mezelf afgesproken dat ik het alleen doe als het echt is wat ik wil. Zou je ook kunnen doen. Dus alleen als je eentje vindt met de goede kleur, het juiste blok, de juiste bak, juiste lpg installatie, lage km stand en met volledig en gedocumenteerd onderhoud wat door de laatste eigenaar als liefhebber is uit laten voeren. Maar dan zou ik m denk ik weer te duur vinden :)
In ieder geval: Denk goed na over wat je hebt en wat je kunt krijgen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 21:05 #1229394 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 960
Ja klopt Henk.
Je komt gauw in de verleiding om een andere te kopen als je zo aan het zoeken en kijken bent.
Het lijkt me echter ideaal om zo'n slee als de onze met automaat voort te stuwen.
En als je dan toch een automaat wil waarom dan geen 960, (of 240 classic, vind ik ook prachtig) snap je....
Komt bij dat ik nu wat probleempjes heb met de 945.
natte mat
abs sensoren die maar blijven oplichten
distributie vervangen.
achterste demper moet vervangen worden. apk staat voor de deur
 Afijn, ik kom er wel uit.
Groet,
William
&#160;

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC