Soort van gewetensvraagje; van 945 naar 965?

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2009 19:11 #1229469 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic welke is beter?
Ik heb 7 jaar in 2 verschillende 940 estates gereden en rijd nu ruim 6 jaar s90. De eerste 940 uit 1992 was een ramp. Als dat mijn eerste Volvo was geweest dan was het gegarandeerd ook de laatste geweest. De 2de 940 was nieuw als limited edition. Geen slechte auto, maar ook niet zonder fouten. De eerste s90 heeft 3 jaar en 110000 km. zonder enig probleem en kosten buiten het normale onderhoud dienst gedaan. Mijn huidige s90 kocht ik in de wetenschap dat er technisch het nodige aan gedaan moest worden. Niet goedkoop inderdaad maar nu inmiddels in prima staat en doet zonder problemen dienst. Dus mijn ervaring onderschrijft niet de jouwe, maar alles in dit opzicht is subjectief. Je vormt je een beeld op basis van de eigen ervaringen. En kennelijk zijn die van jou anders dan die van mij. Maar de 940 is ook een hele fijne auto. Ik zou wat betreft rij-eigenschappen en comfort niet meer terug willen naar de 4 cilinder. Maar ook dat is subjectief en persoonlijk. En gelukkig zijn er velen die de 4 cilinders koesteren. Want alleen 6 pitters in de club zou ook een saaie boel worden.
Groeten, Jan. Lidnr.145

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2009 20:11 #1229472 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fabel

Sjaap schreef : De 3.0 automaat is wel een stukkie minder zuinig dan de 2.5. Maar als je toch gespaard heb ;)

Dit gaat niet op, het verschil in verbruik is minimaal te noemen. Immers beide auto's moeten het zelfde gewicht vervoeren,de 2.5 moet daar zelfs iets harder voor werken!
Het is trouwens wel opvallend dat sommige forum leden geen kans onbenut laten om volvo 960 onderdelen toe/aan te passen zodat deze in een 940 passen, de meest voor de hand liggende keuze lijkt mij dan toch een 960 te kopen
groet,
Mischa

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2009 20:24 #1229479 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ervaring
mijn ervaring na 745aut  en 940 940 lpt 765 turbo aut en 960 3.0
ik vind de 7 serie nog steeds het meest karaktervol. de 940 lpt was veel stiller als de 940 b230k . de 965 turbo was stil vlot maar verbruik was wel 1 op 8 a 9 .
de 960 is nog stiller stuurde beduidend beter (nieuwe serie met aangepaste voorwiel ophanging en onafhanklijke vering achter). dat veren vond ik voor duidelijk beter dan achter.

het prettigst in mijn ogen is eigenlijk een 965 3.0 eerste serie oude neus en normale achter as (geen bladveer).daarbij valt onderhoud op lange termijn wel mee
die bussen van de multilink achter zijn echt rotwerk om te vervangen, nieuwe kunstof gespoten bumpers krassen makkelijk en alle modellen 94> krullen de deurpanelen ook van de 960.
Daarbij kan ik nog toevoegen dat ik nu een V70 D aut '00 heb en ik verlang naar mijn 960 ondanks het verbruik van in mijn geval 1 op 9.8 (altijd nog minder dan de turbo aut.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2009 20:26 #1229478 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pruttel
't is het brommende tevreden geluidje van de 6-pitter hè....
Overigens: wellicht om die reden je vraag over de 760 maar mocht je toch voor de PRV gaan (die mij uitstekend beviel in de 780), zou ik op zoek gaan naar een <'86 ivm het belastingvoordeel.
Oja, puntje van kritiek dan: wat ik nog nooit bij een 940 gezien heb, en wel bij een 960/V90 is dat stompzinnige doorzakken achter door die kunstof bladveer die kennelijk niet gemaakt is voor langer dan 10 jaar gebruik. Het onderstel lijkt wat gevoeliger te zijn maar daarin spreek ik niet uit eigen ervaring (behalve dan dat mijn V90 nogal snel uit balans is als het gaat om trillen met en zonder remmen).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2009 23:33 #1229498 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Daar haak ik graag op in, pvdbogaard
Daar haak ik graag op in, pvdbogaard!
Na een jaar een XC70 gehad te hebben, heb ik deze kortgeleden zelfs weer verkocht. Het was het eenvoudigweg niet. Maar we hadden de 965 nog, en daar rijden we nu weer vrolijk in rond.
Maar terug naar het forumonderwerp van William: ik kan me nog goed het fantastische gevoel herinneren bij de overgang van 945 naar 965. Een wereld van verschil in luxe, comfort, vermogen en de algehele belevenis.
En dan maakt het echt niet uit of een uitlaat iets duurder is, is onbelangrijk bij het goede gevoel dat het rijden in deze auto geeft, iedere dag weer.
Na de aankoop is hij van 302.000 naar 412.000 km gegaan, en heb er nul problemen mee gehad (OK, LPG-pomp, maar da's geen Volvo-ding). Natuurlijk was en wordt er nog steeds goed voor gezorgd...
Maak eens een proefrit om je eigen beeld te vormen!

Groeten,

Arthur 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2009 02:08 #1229505 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic over smaak...

Vaan schreef : van 945 naar 965. Een wereld van verschil in luxe, comfort, vermogen en de algehele belevenis. (...) Maak eens een proefrit om je eigen beeld te vormen!

Precies!
Op zoek naar weer een baksteen heb ik vorige maand nog in een V90 proefgereden.
Een geweldige rijmachine ! En wat een weelde om me heen. Maar toch...
ik voelde me er na mijn twee 245's, drie 745's en een 945 gewoon niet in thuis.....het is mijn auto niet.
Het werd dus een recht voor z'n raap turboloze <a href="/node/23966">945 '93</a> maar wel met automaat, 
ongeveer de enige luxe die ik zelf belangrijk vind in een 7/900.
Wat de 960 betreft zou het voor mij alleen een serie I zijn ('91-'94), uiterlijk veel meer de 900 die ik graag zie.
Het is dus geen gewetenskwestie en het gaat ook niet om slim, William, maar om een zaak van smaak.
En daarover kunnen wij een heel forum vol schrijven, maar dat is niet wat er uiteindelijk toe doet.
Maak dus inderdaad eens een proefrit, laat je gevoel eerlijk spreken en de rest (+ wat anderen denken)
is bijzaak...mits het geld het toelaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2009 09:29 #1229518 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic overstap ?
Hoi,
Als je 940 LPT bevalt, je breed-bekend bent met wat er was- en wat er gaat komen, heb je in elk geval overzicht.
Een overweging over te stappen is dan strikt emotioneel zou ik zeggen.
Verder ( en dan sluit ik me 100 % aan bij menigeen die reageerde én bij diverse Volvo-mensen ) zou ik het nooit doen.
Ik hoor niets anders dan duurder onderhoud en dat breed te zien : aparte gevoeligheden, nooit helemaal bekend bij de nw. eigenaar, dus...er zal 1-meerdere verrassingen komen..verbruiksverhaal, duurdere onderdelen enzovoort.
Handig vind ik dan een soort T-balkje te tekenen en links 940-punten en rechts 960-punten te noteren.
Dat visualiseert de lijst argumenten en schept duidelijkheid dus. Vaak blijkt dan dat er een fiks financieel gat gaapt en subjectieve argumenten overblijven. Dan is het aan de kiezer.
Ikzelf ga voor karakter v.e. Volvo i.c.m. betrouwbaarheid en souplesse....werkhok-sleutelverplichting...nou nee.
Ergo : als het je raag is dan luidt mijn antwoord ; NEEN !!!!
sterkte met de afweging
( als je naar Wijk bij Duurstede rijdt naar Ruud Mulder... www.volvospecialstmulder.nl .. ga je ws. bezwijken voor een 940 1998 met alle opties..ik niet Het is tvs. een prima adres voor je onderhoudspunten die ik las.
groet
zappa.1
Martin
  want mijn 940 LPT 1995 noop niet tot een keuze, haha )

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2009 09:38 #1229522 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overstap!
&#160;
In reactie op vorig bericht van Martin: overstappen -&gt; JA!
Ga eens rijden in een knappe 960 en je bent verkocht. Qua onderdelenprijzen is het inderdaad duurder maar er zijn natuurlijk alternatieven (imitatie) voor orginele Volvo onderdelen mocht dit een probleem zijn. Bovendien komen er naarmate de tijd voorschrijdt meer en meer slooponderdelen beschikbaar. Ja, een 960 is in onderhoud duurder dan een 940 maar het is goed te doen en je loopt er ook weer niet op leeg. Bovendien schrijf je dat je gespaart hebt en het is echt niet zo dat er om de week een stuk uitlaat of iets dergelijks onderuit valt!
Succes met je beslissing!
Groet,
Jan-Willem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2009 09:49 #1229523 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic T

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2009 10:12 #1229526 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja, 760, 960, S90 of XC70

Vaan schreef : Na een jaar een XC70 gehad te hebben, heb ik deze kortgeleden zelfs weer verkocht. Het was het eenvoudigweg niet. Maar we hadden de 965 nog, en daar rijden we nu weer vrolijk in rond.
Groeten,
Arthur 

&#160;
Zelf ben ik ook een beetje aan het tobben.
Ik heb zelf nu een Volvo 760 V6 uit 1988, worden (voorlopig) niet belastingvrij(gunstiger) en daar had ik toch wel een beetje op gehoopt.
(misschien nog even 2012 afwachten, maar door de 'crisis' zal dat ook wel opgeschoven worden)
&#160;
Aan onderhoud heb ik het laatste jaar bijna niets gehad, maar ik maak ook weinig km, zo'n 12 tankbeurtjes per jaar.
Als er dan toch zo veel aan WB betaald moet worden, waarom niet overstappen op een 960, evt met G3.
Maar, op waarschijnlijk een iets beter exemplaar, iets zuiniger, sterkere motor en een moderner uiterlijk heb je de voordelen al snel gehad.
Daarom zat ik al een beetje te kijken naar een XC70 (de XC90 vind ik 4x niets), maar Arthur wat was daar mis mee?
Maar als ik het zo allemaal lees, de mijne ziet er aan de onderkant als nieuw uit heeft nieuwe schokbrekers rondom en als aankomend jaar goed gaat, dan is ie bijna niet duurder geweest dan de 440 die ik twee jaar gereden heb.
Daarnaast heb ik ook nog een  '85 740 op LPG, das over een jaartje dikke pret ....
Effen wachten nog .................

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC