- Berichten: 2
Soort van gewetensvraagje; van 945 naar 965?
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Groeten, Jan. Lidnr.145
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit gaat niet op, het verschil in verbruik is minimaal te noemen. Immers beide auto's moeten het zelfde gewicht vervoeren,de 2.5 moet daar zelfs iets harder voor werken!Sjaap schreef : De 3.0 automaat is wel een stukkie minder zuinig dan de 2.5. Maar als je toch gespaard heb
Het is trouwens wel opvallend dat sommige forum leden geen kans onbenut laten om volvo 960 onderdelen toe/aan te passen zodat deze in een 940 passen, de meest voor de hand liggende keuze lijkt mij dan toch een 960 te kopen
groet,
Mischa
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik vind de 7 serie nog steeds het meest karaktervol. de 940 lpt was veel stiller als de 940 b230k . de 965 turbo was stil vlot maar verbruik was wel 1 op 8 a 9 .
de 960 is nog stiller stuurde beduidend beter (nieuwe serie met aangepaste voorwiel ophanging en onafhanklijke vering achter). dat veren vond ik voor duidelijk beter dan achter.
het prettigst in mijn ogen is eigenlijk een 965 3.0 eerste serie oude neus en normale achter as (geen bladveer).daarbij valt onderhoud op lange termijn wel mee
die bussen van de multilink achter zijn echt rotwerk om te vervangen, nieuwe kunstof gespoten bumpers krassen makkelijk en alle modellen 94> krullen de deurpanelen ook van de 960.
Daarbij kan ik nog toevoegen dat ik nu een V70 D aut '00 heb en ik verlang naar mijn 960 ondanks het verbruik van in mijn geval 1 op 9.8 (altijd nog minder dan de turbo aut.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Overigens: wellicht om die reden je vraag over de 760 maar mocht je toch voor de PRV gaan (die mij uitstekend beviel in de 780), zou ik op zoek gaan naar een <'86 ivm het belastingvoordeel.
Oja, puntje van kritiek dan: wat ik nog nooit bij een 940 gezien heb, en wel bij een 960/V90 is dat stompzinnige doorzakken achter door die kunstof bladveer die kennelijk niet gemaakt is voor langer dan 10 jaar gebruik. Het onderstel lijkt wat gevoeliger te zijn maar daarin spreek ik niet uit eigen ervaring (behalve dan dat mijn V90 nogal snel uit balans is als het gaat om trillen met en zonder remmen).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Na een jaar een XC70 gehad te hebben, heb ik deze kortgeleden zelfs weer verkocht. Het was het eenvoudigweg niet. Maar we hadden de 965 nog, en daar rijden we nu weer vrolijk in rond.
Maar terug naar het forumonderwerp van William: ik kan me nog goed het fantastische gevoel herinneren bij de overgang van 945 naar 965. Een wereld van verschil in luxe, comfort, vermogen en de algehele belevenis.
En dan maakt het echt niet uit of een uitlaat iets duurder is, is onbelangrijk bij het goede gevoel dat het rijden in deze auto geeft, iedere dag weer.
Na de aankoop is hij van 302.000 naar 412.000 km gegaan, en heb er nul problemen mee gehad (OK, LPG-pomp, maar da's geen Volvo-ding). Natuurlijk was en wordt er nog steeds goed voor gezorgd...
Maak eens een proefrit om je eigen beeld te vormen!
Groeten,
Arthur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Precies!Vaan schreef : van 945 naar 965. Een wereld van verschil in luxe, comfort, vermogen en de algehele belevenis. (...) Maak eens een proefrit om je eigen beeld te vormen!
Op zoek naar weer een baksteen heb ik vorige maand nog in een V90 proefgereden.
Een geweldige rijmachine ! En wat een weelde om me heen. Maar toch...
ik voelde me er na mijn twee 245's, drie 745's en een 945 gewoon niet in thuis.....het is mijn auto niet.
Het werd dus een recht voor z'n raap turboloze <a href="/node/23966">945 '93</a> maar wel met automaat,
ongeveer de enige luxe die ik zelf belangrijk vind in een 7/900.
Wat de 960 betreft zou het voor mij alleen een serie I zijn ('91-'94), uiterlijk veel meer de 900 die ik graag zie.
Het is dus geen gewetenskwestie en het gaat ook niet om slim, William, maar om een zaak van smaak.
En daarover kunnen wij een heel forum vol schrijven, maar dat is niet wat er uiteindelijk toe doet.
Maak dus inderdaad eens een proefrit, laat je gevoel eerlijk spreken en de rest (+ wat anderen denken)
is bijzaak...mits het geld het toelaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je 940 LPT bevalt, je breed-bekend bent met wat er was- en wat er gaat komen, heb je in elk geval overzicht.
Een overweging over te stappen is dan strikt emotioneel zou ik zeggen.
Verder ( en dan sluit ik me 100 % aan bij menigeen die reageerde én bij diverse Volvo-mensen ) zou ik het nooit doen.
Ik hoor niets anders dan duurder onderhoud en dat breed te zien : aparte gevoeligheden, nooit helemaal bekend bij de nw. eigenaar, dus...er zal 1-meerdere verrassingen komen..verbruiksverhaal, duurdere onderdelen enzovoort.
Handig vind ik dan een soort T-balkje te tekenen en links 940-punten en rechts 960-punten te noteren.
Dat visualiseert de lijst argumenten en schept duidelijkheid dus. Vaak blijkt dan dat er een fiks financieel gat gaapt en subjectieve argumenten overblijven. Dan is het aan de kiezer.
Ikzelf ga voor karakter v.e. Volvo i.c.m. betrouwbaarheid en souplesse....werkhok-sleutelverplichting...nou nee.
Ergo : als het je raag is dan luidt mijn antwoord ; NEEN !!!!
sterkte met de afweging
( als je naar Wijk bij Duurstede rijdt naar Ruud Mulder... www.volvospecialstmulder.nl .. ga je ws. bezwijken voor een 940 1998 met alle opties..ik niet Het is tvs. een prima adres voor je onderhoudspunten die ik las.
groet
zappa.1
Martin
want mijn 940 LPT 1995 noop niet tot een keuze, haha )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In reactie op vorig bericht van Martin: overstappen -> JA!
Ga eens rijden in een knappe 960 en je bent verkocht. Qua onderdelenprijzen is het inderdaad duurder maar er zijn natuurlijk alternatieven (imitatie) voor orginele Volvo onderdelen mocht dit een probleem zijn. Bovendien komen er naarmate de tijd voorschrijdt meer en meer slooponderdelen beschikbaar. Ja, een 960 is in onderhoud duurder dan een 940 maar het is goed te doen en je loopt er ook weer niet op leeg. Bovendien schrijf je dat je gespaart hebt en het is echt niet zo dat er om de week een stuk uitlaat of iets dergelijks onderuit valt!
Succes met je beslissing!
Groet,
Jan-Willem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
 Vaan schreef : Na een jaar een XC70 gehad te hebben, heb ik deze kortgeleden zelfs weer verkocht. Het was het eenvoudigweg niet. Maar we hadden de 965 nog, en daar rijden we nu weer vrolijk in rond.
Groeten,
Arthur
Zelf ben ik ook een beetje aan het tobben.
Ik heb zelf nu een Volvo 760 V6 uit 1988, worden (voorlopig) niet belastingvrij(gunstiger) en daar had ik toch wel een beetje op gehoopt.
(misschien nog even 2012 afwachten, maar door de 'crisis' zal dat ook wel opgeschoven worden)
 
Aan onderhoud heb ik het laatste jaar bijna niets gehad, maar ik maak ook weinig km, zo'n 12 tankbeurtjes per jaar.
Als er dan toch zo veel aan WB betaald moet worden, waarom niet overstappen op een 960, evt met G3.
Maar, op waarschijnlijk een iets beter exemplaar, iets zuiniger, sterkere motor en een moderner uiterlijk heb je de voordelen al snel gehad.
Daarom zat ik al een beetje te kijken naar een XC70 (de XC90 vind ik 4x niets), maar Arthur wat was daar mis mee?
Maar als ik het zo allemaal lees, de mijne ziet er aan de onderkant als nieuw uit heeft nieuwe schokbrekers rondom en als aankomend jaar goed gaat, dan is ie bijna niet duurder geweest dan de 440 die ik twee jaar gereden heb.
Daarnaast heb ik ook nog een '85 740 op LPG, das over een jaartje dikke pret ....
Effen wachten nog .................
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





