Umweltzones in Duitsland

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2008 13:21 #1192380 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dubbel

Adrian schreef : Met mijn netjes afgestelde d24, die met gemak 1 op 16 rijdt, dreig ik in 2009 niet meer thuis te mogen komen. Het gaat toch om de CO2 productie, wanneer ik de specificaties van nieuwe auto´s lees. De 940 met een verbuik van 1 op 8 in de stad mag rustig door pruttelen en benzine walmen rondblazen na een koude start. CO2 productie lijkt me ook een stuk hoger van de benzinestook.

hoewel ik het principieel met je eens ben, wil ik toch niet onvermeld laten dat bij mij de luchtsluizen dichtgaan als ik achter zo'n D24 diesel (en dus ook een VW-busje) rijd - hoe zuinig ook. Wat een lucht zeg. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2008 11:10 #1192601 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @#$% :-( Geen sticker met K6
Helaas vandaag de mededeling gekregen van Dekra dat mijn Amerigo  niet in aanmerking komt voor een sticker aangezien ik geen U9 kat heb maar een K6! Ook al rijdt ik op LPG het maakt niets uit.
Balen! Met name voor de "Amsterdam ban" houdt ik nu mijn hart vast. Want ook al heeft de Fehac eengoed woordje gedaan voor benzine autos op LPG met kat van voor 1992 vrees ik dat ik toch weer net tussen wal en schip val... :-( 

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2008 20:12 #1192646 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Tüv- Nord.
Ik ga morgen met mijn "wagenparkje" (tenminste de kopiën van de kentekenbewijzen) maar eens naar Vaassen bij de Tüv Nord kijken. Eens zien voor welke auto's ik de felbegeerde groene stickers kan bemachtigen. Ben benieuwd of de Mercedes 260e van mijn vader uit 1989 ook voor een sticker in aanmerking komt.
Alleen mijn MB 280se uit 1974 staat gelukkig boven de partijen: ouder dan 30 jaar, blauwe kentekenplaten dus vrijgesteld van de plakette. Ben vooral benieuwd welke kleur sticker ik krijg voor mijn s80 D5 uit 2004 met retro roetfilter en de 760 GLE met katalysator uit 1983. 
Ik houd jullie op de hoogte.

Grtx, Jan. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2008 16:20 #1192729 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verschil in katten
wat is het verschil tussen voornoemde katalysators?

Peter,
Lobbes, 1990 B230F LPG 

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2008 17:39 #1192733 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic GROEN.
Zo, mijn missie zit erop om de felbegeerde plakettes te bemachtigen. Prima lui, daar in Vaassen, vriendelijk, mooie wachtruimte met lekker bankstel, goede koffie.
Zoals verwacht kreeg mijn oude 200dieseltje geen plakette uitgereikt. Zelfs de rode niet. Nou ja, over 4 jaar is ie dertig jaar en tuf ik zonder beperkingen alle duitse steden in.
De 260e uit 1989 van mijn vader kreeg ( met code U9) zowaar de groene plakette uitgereikt. Die kan dus ook de komende jaren onbezorgd toeren bij de oosterburen.
De s80 D5 met retro roetfilter en de s90 hebben ( natuurlijk) de groene plakette gekregen. Maar wat schetst mijn verbazing: mijn 760 GLE uit 1983, wel met geregelde katalysator, heeft ook de GROENE plakette gekregen, evenals de MB 230CE uit 1983. Dus op het dieseltje na kan ik de komende jaren bij onze oosterburen lekker overal rondtoeren. Germany, here we come.....................

Het verschil in katalysatoren zit er volgens mij in dat je de ongeregelde kat hebt en de geregelde kat met verwarmde lambda-sonde. En dat zal het verschil uitmaken tussen wel of geen (groene) plakette. 

Groeten, Jan. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2008 23:26 #1192767 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic groene afplakkers

jsnijder schreef : Maar wat schetst mijn verbazing: mijn 760 GLE uit 1983, wel met geregelde katalysator, heeft ook de GROENE plakette gekregen, evenals de MB 230CE uit 1983. Dus op het dieseltje na kan ik de komende jaren bij onze oosterburen lekker overal rondtoeren. Germany, here we come.....................Het verschil in katalysatoren zit er volgens mij in dat je de ongeregelde kat hebt en de geregelde kat met verwarmde lambda-sonde. En dat zal het verschil uitmaken tussen wel of geen (groene) plakette.Groeten, Jan.

Wow he wat leuk Jan, hopelijk kan binnenkort iemand mij vertellen hoe ik van mijn K6 een officiele U9 kan maken. Ik heb gezien dat mijn lambdasonde VOOR de kat zit en dat ie bij sommige andere Volvos IN de kat zit...
Iemand een idee hoe ik er nu achter kom hoe ik dit aan moet pakken? Toch RDW bellen?  O ja Jan even voor de duidelijkheid, je 760 heeft dus ook als code U9 en geen K6?

.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2008 23:36 #1192769 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic katten
Mijn lambdasonde zit voor de Kat,

maar dan nog, hoe kan ik het verschil in Kat herkennen?

Peter, Lobbes 

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2008 23:49 #1192772 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Moet lukken.
Mijn 760 heeft geen code K6 en ook niet U9. In 1997 heeft de Duitse eigenaar vanwege belastingvoordeel er een geregelde katalysator opgezet met verwarmde lambda sonde. Daarmee kreeg de auto in Duitsland het predikaat Schadstofarm volgens de Euro-2 norm. Gelukkig alles degelijk gedocumenteerd in de Fahrzeugbrief en ook de rekening van DM. 2800,= zat er nog bij als bewijs.
Een 940 uit pakweg 1991 to 1993 krijgt met de 2.3 motor zonder low pressure turbo ook een groene plakette. Dus steek je licht eens op over een geregelde katalysator à la 940 . Daar is gebruikt wel aan te komen en moet volgens mij passen. Wellicht moet je ECU dan ook veranderd worden maar die zijn gebruikt ook nog schappelijk te koop. Kortom met wat gepuzzel en het toepassenvan gebruikte delen moet amerigo toch "Umweltfreundlich" te krijgen zijn tegen kosten die nog te overzien zijn.
Wellicht een idee om dat met Carlo eens te bespreken op de komende sleuteldag of heeft één van de vele handige en technische leden hierover goede ideeën. 
Grtx, Jan. 

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2008 10:02 #1192786 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic De Dieseltjes
Heeft iemand een idee hoe het zit voor een 940 D24tic, met kat en EGR? Ik kan hier op internet niks over terug vinden. Ik lees alleen maar dingen over diesels zonder kat en EGR, maar de modellen van (volgens mij) na 94 hebben die aanpassingen wel.

Gr. Bouke 

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2008 10:57 #1192788 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic lucht

mbroeren schreef :

Adrian schreef : Met mijn netjes afgestelde d24, die met gemak 1 op 16 rijdt, dreig ik in 2009 niet meer thuis te mogen komen. Het gaat toch om de CO2 productie, wanneer ik de specificaties van nieuwe auto´s lees. De 940 met een verbuik van 1 op 8 in de stad mag rustig door pruttelen en benzine walmen rondblazen na een koude start. CO2 productie lijkt me ook een stuk hoger van de benzinestook.

hoewel ik het principieel met je eens ben, wil ik toch niet onvermeld laten dat bij mij de luchtsluizen dichtgaan als ik achter zo'n D24 diesel (en dus ook een VW-busje) rijd - hoe zuinig ook. Wat een lucht zeg.

Dat moet je zeker doen op het tijdstip dat ik mijn uitlaat uitklop vlak voor de apk.  De achterligger nam zelfs afstand toen ik in 3 de Coentunnel uittrok om de 4950 toeren te bereiken.
Roetmeting was ok. Dat rijdt weer voor een jaar. 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC