Even voorstellen: maarten.ellen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2023 10:31 #1472538 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Enige wat ik me afvraag is of
<blockquote>
Enige wat ik me afvraag is of ik dan nu minder vlot ga kunnen optrekken, omdat (voor de bescherming van de turbo) er een soort fuel cut gebeurt, op een later moment dan de wastgate zou ingrijpen.
</blockquote>

De druk in het inlaatspruitstuk (de turbodruk) duwt tegen de veer van de wastegate. Als die groot genoeg is, dan drukt die tegen de veer in de wastegate bij ca. 0.65 bar overdruk open, zodat de turbodruk niet verder kan oplopen. Waarschijnlijk werkt het zo dat met regelklep 2 het turbo+ systeem bij volgas wat lucht laat ontsnappen richting luchtfilter, waardoor er minder druk wordt opgebouwd naar de veer van de wastegate. Die gaat daardoor later open, pas bij 0.9 bar overdruk. De luchtmassameter meet meer lucht naar de motor en er wordt meer brandstof ingespoten.
Als er lucht tussen spruitstuk en wastegate actuator weglekt doot een lekke slang, dan wordt er minder druk opgebouwd. De wastegate gaat daardoor later open en er wordt meer turbodruk opgebouwd. Als er in jouw geval lucht weg zou lekken door slechte slangen, dan zou dat inderdaad voor wat extra turbodruk kunnen zorgen, bovenop de standaard 0,65 en 0,9 bar bij volgas en ingeschakelde turbo+ regeling..
Bij de meeste brandstof ECU's is er geen terugkoppeling van de turbodruk. Er is wel een maximale hoeveelheid brandstofinspuiting ingeprogrammeerd en zodra die wordt overschreden, dan stopt de ECU de volledige toevoer. Die maximaal ingeprogrammeerde hoeveelheidt komt overeen met ongeveer de hoeveelheid die nodig zou zijn bij een turbodruk van 1.2 bar overdruk. Omdat de toevoer ineens volledig stopt en de motor volgas draait, vlieg je bijna door de voorruit.
Met een lekke slang heb je dus meer turbodruk en motorvermogen, maar de grens ligt bij ongeveer 1.2 bar, als de ECU de brandstoftoevoer volledig stopt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2023 20:59 #1472539 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Top!
Bedankt! Glashelder!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2023 21:51 #1472598 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probleem opgelost
Slangen tussen de regelklep, wastegate en turbo vervangen. En hiermee is het probleem ook opgelost.
Bij volgas slaat de meter veel minder ver uit en blijft mooi binnen de schaal.
Dus ik ben blij :)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC