Even voorstellen: maarten.ellen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2023 22:00 #1472521 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slang wastegate lek
Dit weekend nog wat aan mijn brick gewerkt. Alles overlopen en nagekeken en vastgesteld dat de slang van de wastegate een scheurtje vertoont. Ook een andere luchtslang van de turbo is volledig verstorven.

in totaal komen 3 slangetjes uit bij een soort solenoïde (denk ik). Hier een foto van wat ik bedoel.
links op de foto zit het luchtfilterhuis. De middelste slang zit via een gat in het luchtfilterhuis (geen idee wat daar de bedoeling van kan zijn), de andere 2 gaan naar de turbo (1 naar de wastegate).

zou iemand kunnen uitleggen wat de solenoïde precies doet en hoe de kapotte slang ervoor kan zorgen dat mijn turbodruk wegvalt?
De nieuwe slangen zijn besteld.
bedankt voor de uitleg!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
13-02-2023 10:40 #1472523 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Volvo noemt het een "control
Volvo noemt het een "control valve", andere noemen het wel eens een "boost solenoid". Maakt verder niet uit...Er bestaan wat varianten van deze klep, maar zo te zien is dit de nieuwere.

Normaal loopt er een kort slangetje van de turbo rechtstreeks naar de wastegate. De wastegate begrenst als het ware de maximale turbodruk. Loopt de druk te hoog op, dan gaat de wastegate open om wat druk af te laten. Deze wastegate gaat open bij een vooraf ingestelde druk (bij de FK meen ik 0,35 bar, en de FT 0,6).

Bij de turbo+ kit wordt dit slangetje onderbroken, en loopt het vanaf de turbo eerst door deze klep, en dan pas naar de wastegate. De turbo+ kit kan deze klep dichthouden, waardoor de wastegate niet de werkelijke druk krijgt, en dus niet open gaat. Zodoende kan de turbo een hogere druk opbouwen. Wanneer en hoe deze klep aangestuurd wordt gebeurd elektronisch.

Wat het 3e slangetje wat het luchtfilterhuis ingaat exact doet kan ik zo snel niet terug vinden, maar ik gok dat het gebruikt wordt om eventueel de druk tussen deze klep en wastegate af te laten, of als referentiedruk naar atmosferisch.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
13-02-2023 10:49 #1472524 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Een lek/scheur in de slang
Een lek/scheur in de slang naar de wastegate kan er voor zorgen dat de klep niet open gaat. Er kan dan geen, of slecht, druk opgebouwd worden om de wastegate te openen omdat het door de scheur weg lekt. Je bouwt dan meer druk op dan de motor aan kan, maar de turbo+ kit kan de druk niet begrenzen door de wastegate open te zetten vanwege dit lek... en dus grijpt die op andere manieren in (ik geloof middels fuel-cut, maar kan ook de ontsteking zijn) Wat jij dan weer ervaart als inhouden.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2023 10:54 #1472525 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt
Bedankt voor de uitleg, is al een pak duidelijker.
Ik hoop dat de vernieuwing van de leidingen mijn probleem oplost, want dat snap ik alleen nog niet zo goed.
Als de leidingen in slechte staat zijn, dan zou de lucht in eerste instantie al ontsnappen op weg naar de klep, of van de klep naar de wastegate zelf. Dat zou dan willen zeggen dat de klep niet open kan gaan, waardoor de turbo druk blijft opbouwen.
Ik weet niet zo goed of dit dan overeen komt met de symptomen die ik ervaar? Bij volgas zie ik de meter helemaal uitslaan (dus veel inzet turbo), dan valt het vermogen weg en keert de meter terug naar het midden.
Bij gedoseerd gas geven doet het probleem zich niet voor. Wat logisch is omdat er niet zoveel gevraagd wordt van de turbo.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2023 10:55 #1472526 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nu ben ik mee
Onze berichten hebben elkaar gekruist. Maar nu ben ik volledig mee. Gewoon een bijkomende veiligheid die intreedt.

Bedankt!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2023 11:20 #1472528 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inbouwvoorschriften

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2023 15:32 #1472531 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt!
Zeker en vast!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2023 17:05 #1472534 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog een plaatje
Als ik soms wat tegenkom op het internet, sla ik het vaak op omdat informatie vaak ook zomaar weer verdwijnt. Zo ook dit plaatje waar de drie slangetjes duidelijk op zijn aangegeven. Je ziet dat er geen rechtstreekse verbinding is tussen het inlaatspruitstuk en de wastegate actuator, maar dat dat via regelklep 2 loopt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2023 18:11 #1472535 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de toelichting,
Bedankt voor de toelichting, ik begrijp de werking! De slangen zijn onderweg, maar ik ben er dan vrij gerust in dat mijn probleem hierbij zal opgelost zijn.

Enige wat ik me afvraag is of ik dan nu minder vlot ga kunnen optrekken, omdat (voor de bescherming van de turbo) er een soort fuel cut gebeurt, op een later moment dan de wastgate zou ingrijpen.
Niet dat het me echt om het optrekken te doen is, maar eerder uit interesse.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2023 09:25 #1472537 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Download link voor het
Download link voor het complete turbo-plus boekje: <a href=" 1drv.ms/b/s!AiZU1IHSFEZlgdxGMeOmZl0Xx0piUA?e=JSL8zx ">Link

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC