Even voorstellen: maarten.ellen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-12-2022 11:18 #1472202
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Trotse Volvo bezitter
Op het onverwachts in het bezit gekomen van een Volvo 760 turbo + uit Duitsland.
Stond een poosje op marktplaats, maar werd vrij snel door de verkoper verwijderd omdat er al iemand ging komen kijken. Ik had ondertussen ook mijn interesse laten blijken.
De geïnteresseerde is blijkbaar nooit komen opdagen, waarna ik de kans heb gekregen.
Ik ben dan de voorbije donderdag met een autoremork de Volvo gaan halen. Bouwjaar 1990 en (slechts
) 426000 kilometer op de teller. De verkoper had de wagen van 1998 in zijn bezit, deed het onderhoud zelf, maar documenteerde alles.
De turbo + versie betreft blijkbaar een turbo versie (B230FT-motor) waarbij nog elektronische turbokit werd bijgeplaatst. Dit geeft 190 pk op de achterwielen.
Eind september 2022 heeft de wagen nog in Duitsland zijn Tüv-keuring gekregen, dus ik hoop dat de keuring hier in België geen problemen gaat opleveren. Zoals gezegd is het de bedoeling om de wagen hier gewoon te gebruiken en problemen aan te pakken als ze zich stellen.
Wat dient er in het kort (op aangeven van de verkoper) te gebeuren?
- vervangen van de Hardy-schijf
- dichting van de waterpomp vervangen
Zelf heb ik gemerkt dat de startmotor toch verschillende keren rondgaat vooraleer de motor aanslaat. Batterij is één jaar oud en geeft 12,2 volt. Dus daar ligt het volgens mij niet aan. Laatste onderhoud (olie en filter) dateert van eind mei 2022 (zo'n 6000 km geleden). Ik wil nu zelf een groot onderhoud geven om een deftig 0-punt te kunnen zetten. Ik denk dan aan:
- nieuwe olie en filter
- nieuwe benzinefilter
- nieuwe luchtfilter
- nieuwe bougies
- nieuwe bougiekabels (hoewel die er nog goed uitzien)
- Olie achterdifferentieel wisselen
- Olie versnellingsbak wisselen
Zijn er nog zaken die ik vergeten zijn of die jullie zouden aanpakken?
Hierbij nog enkele foto's van op mijn oprit.
Stond een poosje op marktplaats, maar werd vrij snel door de verkoper verwijderd omdat er al iemand ging komen kijken. Ik had ondertussen ook mijn interesse laten blijken.
De geïnteresseerde is blijkbaar nooit komen opdagen, waarna ik de kans heb gekregen.
Ik ben dan de voorbije donderdag met een autoremork de Volvo gaan halen. Bouwjaar 1990 en (slechts

De turbo + versie betreft blijkbaar een turbo versie (B230FT-motor) waarbij nog elektronische turbokit werd bijgeplaatst. Dit geeft 190 pk op de achterwielen.
Eind september 2022 heeft de wagen nog in Duitsland zijn Tüv-keuring gekregen, dus ik hoop dat de keuring hier in België geen problemen gaat opleveren. Zoals gezegd is het de bedoeling om de wagen hier gewoon te gebruiken en problemen aan te pakken als ze zich stellen.
Wat dient er in het kort (op aangeven van de verkoper) te gebeuren?
- vervangen van de Hardy-schijf
- dichting van de waterpomp vervangen
Zelf heb ik gemerkt dat de startmotor toch verschillende keren rondgaat vooraleer de motor aanslaat. Batterij is één jaar oud en geeft 12,2 volt. Dus daar ligt het volgens mij niet aan. Laatste onderhoud (olie en filter) dateert van eind mei 2022 (zo'n 6000 km geleden). Ik wil nu zelf een groot onderhoud geven om een deftig 0-punt te kunnen zetten. Ik denk dan aan:
- nieuwe olie en filter
- nieuwe benzinefilter
- nieuwe luchtfilter
- nieuwe bougies
- nieuwe bougiekabels (hoewel die er nog goed uitzien)
- Olie achterdifferentieel wisselen
- Olie versnellingsbak wisselen
Zijn er nog zaken die ik vergeten zijn of die jullie zouden aanpakken?
Hierbij nog enkele foto's van op mijn oprit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-12-2022 11:24 #1472203
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic foto's
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-12-2022 12:25 #1472204
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Boodschappenlijstje
Bij het samenstellen van mijn boodschappenlijstje nog enkele vragen:
- Voor de oliewissel van de achteras is er blijkbaar een verschil tussen versies met en zonder limited slip differential. Iemand een overzicht van welke versie wat heeft?
- De centrale vergrendeling werkt niet 100%: de voorste passagiersdeur doet niet mee en dient manueel geopend en gesloten te worden. De rest werkt wel. Aan welk onderdeel ligt dit?
- Vullen van transmissie en achteras is niet zo simpel, en kan best gedaan worden met zo een slangetje en knijpfles. Iemand een idee waar zo een dop en slangetje los te kopen is? Of een ander idee om makkelijk te vullen?
Dank u
- Voor de oliewissel van de achteras is er blijkbaar een verschil tussen versies met en zonder limited slip differential. Iemand een overzicht van welke versie wat heeft?
- De centrale vergrendeling werkt niet 100%: de voorste passagiersdeur doet niet mee en dient manueel geopend en gesloten te worden. De rest werkt wel. Aan welk onderdeel ligt dit?
- Vullen van transmissie en achteras is niet zo simpel, en kan best gedaan worden met zo een slangetje en knijpfles. Iemand een idee waar zo een dop en slangetje los te kopen is? Of een ander idee om makkelijk te vullen?
Dank u
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-12-2022 19:06 #1472207
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic A.b
Mooie 760 !!
Heb je een afstandsbediening voor de centrale vergrendeling ?
Nee,? Dan mag je de bestuurdersdeur altijd op slot doen met een sleutel
Olie wissel voor een achteras is niet moeilijk
Er zitten 2 pluggen in . De laagste,onderste is om de olie er uit te laten lopen
De vulplug zit halverwege in de deksel.
Als je nieuwe olie koopt zit er een plastic slang aan de dop die je uit kunt trekken en zo kun je de olie bijvullen .
Als de olie er uit komt dan zit hij vol.
Type olie zal wel in het instructie boekje staan van de Volvo 760 zelf.
Heb je een afstandsbediening voor de centrale vergrendeling ?
Nee,? Dan mag je de bestuurdersdeur altijd op slot doen met een sleutel
Olie wissel voor een achteras is niet moeilijk
Er zitten 2 pluggen in . De laagste,onderste is om de olie er uit te laten lopen
De vulplug zit halverwege in de deksel.
Als je nieuwe olie koopt zit er een plastic slang aan de dop die je uit kunt trekken en zo kun je de olie bijvullen .
Als de olie er uit komt dan zit hij vol.
Type olie zal wel in het instructie boekje staan van de Volvo 760 zelf.
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-12-2022 21:46 #1472208
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Aan de krukas
Mooi exemplaar, Maarten. Interieur net zo mooi? Als de 760 een multi-link achteras heeft, zit er waarschijnlijk ook een slip-differentieel op (1045 sperdif - Eaton ’Detroit locker’). Als er een starre achteras onder zit, dan was een sperdif een optie, vermoed ik.
Meen dat 190 pk aan de krukas wordt gemeten. Aan de achterwielen al gauw circa 35-40 pk minder wegens overbrengingsverliezen.
Heel veel plezier met de nieuwe aanwinst.
Adriaan
Meen dat 190 pk aan de krukas wordt gemeten. Aan de achterwielen al gauw circa 35-40 pk minder wegens overbrengingsverliezen.
Heel veel plezier met de nieuwe aanwinst.
Adriaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-12-2022 22:03 #1472209
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi, geen afstandsbediening.
Hoi, geen afstandsbediening. Als ik de centrale vergrendeling van de bestuurdersdeur gebruik dan gaan alle deuren op of van slot. Bij de passagiersdeur werkt het echt niet, ik vermoed dat daar iets zal moeten vervangen. De deur van binnenuit openen of langs buiten met de sleutel werkt wel.
Interieur is volledig in zwart leer, van de bestuurderszetel is het een beetje gekrakeleerd. Voor de rest niet in showroom staat, maar gezien de leeftijd en de kilometers is dat nu ook niet zo verwonderlijk.
Zetelverwarming werkt niet, vermoedelijk dus een zekering of een relais. Schakelaar van de bestuurderskant zit ook geblokkeerd.
Dakhemel werd al eens vervangen, de bekleding van het open dak zit helaas los. Dus daarvan moet ik eens kijken of dat apart te bestellen is. Het dak zelf heb ik nog niet durven proberen
Interieur is volledig in zwart leer, van de bestuurderszetel is het een beetje gekrakeleerd. Voor de rest niet in showroom staat, maar gezien de leeftijd en de kilometers is dat nu ook niet zo verwonderlijk.
Zetelverwarming werkt niet, vermoedelijk dus een zekering of een relais. Schakelaar van de bestuurderskant zit ook geblokkeerd.
Dakhemel werd al eens vervangen, de bekleding van het open dak zit helaas los. Dus daarvan moet ik eens kijken of dat apart te bestellen is. Het dak zelf heb ik nog niet durven proberen

- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2022 01:01 #1472210
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Adriaan
Je schreef: "1045 sperdif - Eaton ’Detroit locker’)"
Het is wel een Eaton, maar geen Detroit locker. En volgens mij ook een LSD en geen locker. Een Detroit Locker zorgt ervoor dat een wiel wel sneller kan draaien dan het differentieel, maar nooit langzamer. Dat resulteert erin dat je op een normaal wegdek stuiterend de bocht om gaat.
groetjes
Mathy
Je schreef: "1045 sperdif - Eaton ’Detroit locker’)"
Het is wel een Eaton, maar geen Detroit locker. En volgens mij ook een LSD en geen locker. Een Detroit Locker zorgt ervoor dat een wiel wel sneller kan draaien dan het differentieel, maar nooit langzamer. Dat resulteert erin dat je op een normaal wegdek stuiterend de bocht om gaat.
groetjes
Mathy
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2022 09:44 #1472211
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Wel CV geen AB
Dan zit er in de bestuurdersdeur alleen een schakelaar met 3 draden eraan die de CV bedient.
Op alle andere sloten zit een motor met 2 draden eraan voor de bediening.
Met AB zit er in de bestuurdersdeur een gecombineerde schakelaar motor, 5 draden.
Wanneer je handig bent kun van een schakelaar en een motor zelf de combinatie maken.
Heb je geluk dan vind je de combinatie in een sloper.
Wil je ook AB dan koop je een aftermarket setje en bouw je die in.
Hierin staat wel wat over de werking van de CV.
volvo700vereniging.nl/content/uitbouw-al...izerstartonderbreker
Op alle andere sloten zit een motor met 2 draden eraan voor de bediening.
Met AB zit er in de bestuurdersdeur een gecombineerde schakelaar motor, 5 draden.
Wanneer je handig bent kun van een schakelaar en een motor zelf de combinatie maken.
Heb je geluk dan vind je de combinatie in een sloper.
Wil je ook AB dan koop je een aftermarket setje en bouw je die in.
Hierin staat wel wat over de werking van de CV.
volvo700vereniging.nl/content/uitbouw-al...izerstartonderbreker
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2022 12:56 #1472212
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Keuring negatief
Oké dan moet ik op zoek naar een motortje voor in de passagiersdeur.
Ondertussen ook naar de keuring geweest, alles was in orde, maar de auto werd afgekeurd wegens olie aan de onderkant van het blok. Afgekeurd wegens overlast hebben ze het genoemd.
Voor mij valt de hoeveelheid olie mee, snap niet waar ze zo een drama van maken.
Ga nu eerst ontvetten en zien of ik de lek kan lokaliseren. En of het gewoon wat zweten is.
Erg zal het niet zijn, de auto is nog recent in Duitsland blanco gekeurd.
Ondertussen ook naar de keuring geweest, alles was in orde, maar de auto werd afgekeurd wegens olie aan de onderkant van het blok. Afgekeurd wegens overlast hebben ze het genoemd.
Voor mij valt de hoeveelheid olie mee, snap niet waar ze zo een drama van maken.
Ga nu eerst ontvetten en zien of ik de lek kan lokaliseren. En of het gewoon wat zweten is.
Erg zal het niet zijn, de auto is nog recent in Duitsland blanco gekeurd.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
26-12-2022 14:02 #1472213
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Keuring positief
Als ik het lees, wordt hij dus wel goedgekeurd als je de motor goed schoon hebt gemaakt en het op weg naar de keuring er niet met een liter tegelijk uit is gestroomd? Kun je daarna rustig op zoek gaan naar het lek.
De soort achteras en wel of geen sper vind je op het typeplaatje, dat er op zit, maar soms onder een aantal lagen tectyl zit. Als het eindigt op 31 of 41 is het een Limited slip diff, of juist een sper, die er "KLONK" inkomt en zijn werk doet tot ongeveer 40 km/uur als het echt glad is. Die laatste heb ik en bevalt prima als hij het moet doen, maar dat komt maar 1 keer in de 5 jaar voor? En dat is dan een keus of je dan de weg op wil of juist wil rijden op plekken waar anderen niet rijden. Als je die diff. niet hebt stop je wat eerder met rijden/manoeuvreren op gladde achtergrond. Zie het niet als een uitdaging om door te rijden als het niet verantwoord is, en denk ook niet dat het een 4 wheel drive is of wordt.
Nog vele veilige kilometers met het beest.
De soort achteras en wel of geen sper vind je op het typeplaatje, dat er op zit, maar soms onder een aantal lagen tectyl zit. Als het eindigt op 31 of 41 is het een Limited slip diff, of juist een sper, die er "KLONK" inkomt en zijn werk doet tot ongeveer 40 km/uur als het echt glad is. Die laatste heb ik en bevalt prima als hij het moet doen, maar dat komt maar 1 keer in de 5 jaar voor? En dat is dan een keus of je dan de weg op wil of juist wil rijden op plekken waar anderen niet rijden. Als je die diff. niet hebt stop je wat eerder met rijden/manoeuvreren op gladde achtergrond. Zie het niet als een uitdaging om door te rijden als het niet verantwoord is, en denk ook niet dat het een 4 wheel drive is of wordt.
Nog vele veilige kilometers met het beest.
Moderators: Jerry Stam