Even voorstellen met mijn 940 turbo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2021 12:16 #1466112 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 80% vulling
Dat weet ik, ik heb de 80% vulling er niet vanaf gehaald bij de vorige 940, en ik kwam er ook pas later achter dat dat zo was, was mij nooit vertelt toen ik die 940 kocht.
Overigens is er niets gebeurd en hij rijd al jaren zo.

Ik laat mijn 80% vulling mooi zitten op mijn LPG tank.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2021 14:39 #1466114 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ik bedoelde het chippen
Ik bedoelde het chippen vanwege afstelling op lpg.
Dat je dan beter kan tunen is mooi meegenomen.

Lpg tankbegrenzer verwijderen is alleen link in de winter wanneer je compleet volgetankt met -15 je auto thuis in je 15 a 20 graden verwarmde garage zet en poort dicht hebt.
In zomer in zon niets aan de hand, als ie in de zon staat staat ie dus buiten. Mocht het echt een 30 graden verschil of zo worden dan de overdruk naar buiten komen maar niets aan de hand. Auto staat immers buiten.
Winter in afgesloten ruimte is t gevaar, dan blijft lpg op garagevloerhoogte.
Ik heb geen lpg tankinstallatie thuis, is dus nooit helemaal vol

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2021 11:20 #1466137 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 30°C
Je verhaal gaat niet helemaal op Daniël, want hoe warm of koud LPG wordt getankt maakt niet uit voor de uiteindelijke druk in de tank. Zolang er ook maar een beetje gasvormig gas in de tank zit, is de druk in de tank altijd gelijk aan de dampdruk van LPG bij die temperatuur. Als je gas van -15°C tankt, hoort daar een bepaalde dampdruk bij. Die wordt pas hoger dan 15 bar (afblaasdruk veiligheidsventiel) bij ruim 50°C voor "winter-LPG" (paars). Voor "zomer-LPG" (blauw) ligt die nog een stuk hoger, boven 70°C. Dus ook al tank je gas van -15°C en zou die 40°C worden, dan nog wordt de druk niet hoger dan de dampdruk die bij 40°C hoort (bijna 10 bar voor winter-LPG). Het wordt pas link als de tank echt 100% gevuld is met LPG. Als de vloeistofvormige LPG dan door een hogere temperatuur ook maar iets wil uitzetten, loopt de druk ineens heel hoog op. Maar als de motor na het tanken ook maar even loopt op LPG, dan ontstaat er direct weer ruimte in de tank die opgevuld wordt door damp.

Rob

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-03-2021 17:07 #1466142 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Die 80% vulling is er met een
Die 80% vulling is er met een reden, en dat heeft niet zo zeer met de dampdruk te maken, maar met de thermische expansie. Die van LPG is maar liefst 17x groter dan water (volgens Vialle)

Geen idee wat de temperatuur van LPG uit een ondergrondse tank is, maar ga even uit van 15 graden, je zet je auto met volle tank in de zon zeg even dat deze een graadje of 60 wordt. Die 60 liter vloeibare lpg in een 75 liter tank wordt dan 69,8 liter vloeibare lpg, niks aant handje....

Heb je geen 80% vulling, dan wordt die 75liter opeens 87 liter vloeibare lpg... en aangezien vloeistoffen niet samendrukbaar zijn... gaat die de 12liter voeibare lpg lozen
12 liter vloeibare lpg is 3000! liter in gas vorm (factor van 250 volgens Vialle...)

Een iets dagelijkser voorbeeld... je hebt em net 100% vol getankt met lpg op omgevingstemperatuur, je rijdt 8km naar huis, dan zit er nog 74 liter in je in 75 tank (verbruik van 1:8).
Er is dan maar een temperatuurstijging van 4 graden nodig om van 74 naar 75 liter te gaan....stijgt die nog 4 graden, ben je dus 250 liter lpg in gasvorm aan het afblazen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2021 17:45 #1466143 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kubieke uitzettingscoefficient
Wow, dat LPG 17x meer uitzet dan water, dat wist ik niet. Ik had dat effect bijna verwaarloosd in mijn betoog. Ik kom inderdaad een kubieke uitzettingscoefficient van 0.003 voor propaan en 0.002 voor butaan tegen, dus zeg maar gemiddeld 0.0025/°C,
Kortom, die 80% vulling, lekker laten zitten!

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2021 17:46 #1466144 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Wilde eigenlijk helemaal niet
Wilde eigenlijk helemaal niet zo offtopic gaan, was oorspronkelijk een voorstel topic.
Overdrukventiel wil je niet open hebben in je afgesloten garage, dat was eigenlijk wat ik wilde aangeven.
Tank gaat echt niet exploderen dankzij het ik geloof 30 bar overdrukventiel (weet ff niet zeker of t 30 bar was). Tanks kunnen het veelvoudige hebben hiervan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2021 17:59 #1466146 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 15/30 bar
Veiligheidsventiel staat op 15 bar, een tank wordt afgeperst op 30 bar. Om de tank te laten barsten is inderdaad veel meer druk nodig.
En nu weer on-topic!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2021 18:37 #1466147 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Offtopic, maar wel leerzaam
Mag dan wel offtopic zijn vind het wel interessant om te lezen over het LPG.

Maar zoals ik het lees inderdaad lekker die 80% vulling laten zitten.
Zoals ik al schreef had mijn vorige 940 de 80% vulling eraf er is niets mee gebeurd maar als ik het zo lees niet handig geweest om het eraf te halen.
Leuk dat je meer kan rijden, maar verstandig is anders.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2021 21:12 #1466448 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beetje gehobbyd’t
Van het weekend even wat ontspannen met de interieurlijsten. Ik had al wel een org houtsetje in de 940 maar begon mij te storen aan het glimmende zeker met de zon erop. Nu vind ik het wel mooi staan in de 940’s maar besloot zelf iets te maken. Als test heb ik een rol berkenhout plakset gekocht en er de oude zwarte lijsten mee beplakt, nu moet ik zeggen dat ik het persoonlijk wel mooi vind staan en binnenkort een betere set maak en dat erin zet, samen met de houten portier lijsten die ik ook zelf ga maken. Verder rijd de 940 zijn kmters lekker door, LPG zit er nu een maand en 2500 km in met een gemiddeld verbruik van 1 op 8/ 1 op 8,5.
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...3C-9490753A1BA3.jpeg

• Marcel Blauw
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2021 00:30 #1466451 door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Mooier dan de originele
Mooi gemaakt hoor!

Ik vind jouw hout mooier dan wat origineel werd afgeleverd, maar ik vind
licht gekleurd hout sowieso mooier.
Overigens valt over smaak niet te twisten.

Nogmaals, de complimenten!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC