Even voorstellen met mijn 940 turbo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2021 22:13 #1110492 door V700 register
Even voorstellen met mijn 940 turbo is gemaakt door V700 register
Hallo mede Volvoliefhebbers,

Na jaren veelal Volvo 850’s te hebben gereden en ook wat andere merken nu weer vertrouwd een 945 gekocht.
Ik rij al zeker 16 jaar volvo en begon met een 850 2.5 20v uit 1994 erg leuke auto was dat en na deze begon ik aan de R modellen van de 850, dus de T-5R en 850R hier heb ik zowat alle kleuren van gehad van Black Stone, Cream Yellow T-5R tot Bright Red 850R.
Dit puur als hobby en er ook veel plezier aan gehad in die tijd.

De eerste 940 kwam op mijn pad toen ik ging verhuizen en zocht toen een grote ruime auto waar alles in kon en moest LPG hebben.
Dat was al snel gevonden toen ik een nette en zeer goed onderhouden 945 IC sports editie tegen kwam.
Hier hebben we in 3 maanden tijd 25000 km mee gereden en dat beviel erg goed, maar werd overbodig toen ik een baan in de buurt kreeg waardoor ik te weinig met de 940 ging rijden, deze heb ik toen verkocht maar eigenlijk nog steeds spijt van.

Na wat andere merken gereden te hebben toch uiteindelijk weer terug bij een Volvo 940.
Dit is een auto met wat aandacht maar hij rijd erg goed en is ook goed onderhouden.
Het is een 2.3 HPT automaat man wat rijd dit toch relaxt.

Uiteraard zoals gezegd met aandacht, zo werkt de kachel niet optimaal.
En hier heb ik wel wat vragen over.

Mijn fenomeen in de 940 is dat de kachel niet echt goed warm wordt, behalve als ik een lange bocht maak naar links b.v.b op de snelweg dan voel je echt een oven stand door de roosters komen, maar ben je uit de bocht is die meteen koeler.
Bocht naar rechts blijft het zelfde wordt dus niet warmer.
Ook blaast de blower niet echt heel hard maar alles standen doen het wel.

Weet iemand iets, of komt dit vaker voor dan hoor (lees) ik het graag.
Wat ik wel nog wil proberen is de thermostaat te vervangen maar eigenlijk lijkt mij dit niet het probleem gezien de motor goed op temperatuur komt en de wijzer ook niet zakt met rijden.

Ik heb al het 1 en ander gedaan en gecheckt.
Zo heb ik de kachelkraan (ECC) bekeken en aangepast zodat deze goed werkt ook de vacuumslang gerepareerd, is nu iets warmer maar niet voldoende.
Er zit al een nieuwe kachelradiateur in niet org Volvo helaas (vorige eigenaar vervangen) maar een Nissens.
Ik heb alle vacuüm aansturingen gecontroleerd in de ECC unit alles werkt wordt aangestuurd en geen lekkages.
Ik heb de interieur sensor gereinigd was verstopt.
De kachelweerstand werkt ook op alle standen.

Foto van de bolide zal ik maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2021 07:35 #1465580 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Welkom!
Welkom!
De thermostaat vervangen lijkt me verstandig. Kost je de kop niet en is makkelijk om te doen.
Schroom niet om foto’s te plaatsen!

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2021 11:01 #1465581 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Even voor de duidelijkheid:
Even voor de duidelijkheid: komt er in een bocht naar links meer lucht door de roosters of blijft de hoeveelheid lucht uit de roosters hetzelfde maar is de lucht warmer?

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2021 12:23 #1465582 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nissens
Mijn kachel is ook een stuk minder warm nadat ik de originele kachelradiateur had vervangen door Nissens. Dat bochtenverhaal herken ik niet, maar ik heb dan ook een simpelere MCC.
Overigens is de temperatuurmeter als indicatie maar beperkt nuttig. Tussen ca. 60 en 105 graden staat de wijzer fier in de middenstand. Dat Is zo gedaan om bestuurders niet nodeloos ongerust te maken. Desondanks, als je thermostaat echt open blijft staan, dan zie je dat wel op de meter, zeker bij deze temperaturen.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2021 12:37 #1465583 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ik kan ook bevestigen dan een
Ik kan ook bevestigen dan een imitatie kachel (nissens/ava etc) idd temperaturen zoals afgelopen week slecht aankunnen.
Worden niet echt warm...
Ook dat bochtenverhaal ken ik niet maar is het misschien dat je net na de bocht gas bij geeft en daardoor iets warmere lucht krijgt?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2021 12:51 #1465584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even voor de duidelijkheid
Er lijkt dan ook ietjes meer luchtstroom uit de roosters ja, maar niet veel meer.
Als ik de blower een standje hoger zet wordt de lucht overigens niet warmer eerder koeler.

Maar dat bocht verhaal vind ik zelf ook erg raar, je zou bijna denken dat de waterpomp niet voldoende stroming geeft, maar met een bocht in eens meer hete koelwater in de kachelradiateur stroomt.

Overigens is dit niet met meer gas geven bij bocht uit ik rij vaak op de cruise control.
Ik merk het zelfde op een rotonde als ik driekwart op een rotonde rij wordt ook de kachel heet.

Ik heb een thermostaat besteld deze zal ik er deze week inzetten.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2021 13:10 #1465585 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic bochtverhaal
Met een blower die op langzame toeren staat, is dit een bekend verschijnsel.
Zal iets met de centrifugaalkracht te maken hebben, die invloed heeft op de luchtverplaatsing.
Zet je de blower wat harder dan merk je het niet.

test waterpomp:
zet een karton voor je radiateur en rijd een paar km.
Wordt de retourbuis ook goed warm vlakbij de radiateur en wordt je kachel ook warm, dan heb je goede circulatie.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2021 14:37 #1465586 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Kachelradiator
Jammer maar wanneer de kachelradiator een Nissens is met kunststof aansluitpijpjes en zijkanten dan zal het niet echt warm worden.
Beter kun je die van geheel aluminium monteren of die van geheel messing.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2021 15:16 #1465587 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bochtverhaal
@Adrian.

Ik heb de blower meestal op 2 of 3 staan.

Dat met de waterpomp test ga ik ook even proberen.

Opzich worden alle slangen goed warm, maar ik ga het testen!

• R Newvolvo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2021 15:21 #1465588 door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Kachelradiator
Toevallig laatst een Nissens geplaatst met kunststof aansluitingen. Hiervoor met een origineel Volvo kachelradiator gereden die helaas na een paar jaar geklapt is door overdruk. Nee, hij wordt niet gloeiend heet zoals de originele koperen/messing, maar "niet echt warm" vind ik een beetje een understatement, sorry Timen. Ik heb door de kou van vorige week prima verwarmd gereden en voor een prijsverschil van 200 euro kan je leuke andere dingen kopen. Het koelvinmateriaal van zowel die van Nissens als een replica van Est***service.nl is van aluminium. Koop er vooral een waarvan jij denkt dat deze het geld waard is. Het vervangen is binnen een dag te doen.

En @de rest als hij niet warm wordt, trap je auto een keer flink door zodat de kvs warm wordt. Zul je zien wat voor hitte er uit je kachel komt.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC