Even voorstellen met mijn 940 turbo

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2021 14:00 #1465996 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Die 20 a 15% is eigenlijk
Die 20 a 15% is eigenlijk rond de 15%.
Verbruik wordt bij iedentiek rijgedrag ook eem 15% meer.
Nu het met lpg goedkoper rijden wordt ben je misschien sneller geneigd het gas eens iets fellel in te trappen, dan gaat verbruik iets meer omhoog.
Ligt niet direct aan lpg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2021 22:43 #1466007 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbruik en gebruik
Tja 15% of 20% meer is dan wel zo maar de tijd zal het leren hoe veel die meer verbruikt.
Ik heb ook pas 1x getankt na de inbouw kan nu nog niets zeggen over hoeveel km ik kan rijden op een LPG tank.

Ik rij eigenlijk het zelfde als ik altijd doe, ik rij gewoon vlot door.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2021 18:30 #1466060 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbruik LPG
Vandaag maar is gekeken wat het verbruik is.
De 940 zoals ik al wist verbruikt ietsjes meer op LPG, hij loopt nu 1 op 7,5.
Niets schokkends dus, voor 30 euro een volle tank en nog 10 liter in de tanks ongeveer.
Ik vind het netjes zeker omdat ik altijd 115 euro kwijt was aan euro 98 E5.
E10 vind ik niets en geen goede ervaring mee met mijn Vorige Volvo.
Er zit nu ook een halve tank 98 in waar die dus maar even op loopt.

Verder was ik van de week nog terug naar de Henk Boertien gegaan omdat ze de Lambdasonde van het systeem niet hadden aangesloten volgens hun was het niet nodig maar het Vialle systeem gaf er een storing op.
Dit hebben ze dus keurig verholpen door het wel aan te sluiten en netjes weggewerkt.
Ik ben ook zeker tevreden met de inbouw bij hun, alles zit er netjes in en naar wens de gasvulling geplaatst en de schakelaar ook mooi ingebouwd zonder gaten te boren in het dashboard wat je wel eens ziet.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-03-2021 20:07 #1466061 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Prima score!
1 op 7,5 op lpg is ook mijn gemiddelde met mijn 20 jaar oude Vialle systeem. Ook na 20 jaar en 315.000 km op gas gereden te hebben, blijft het verbruik vrij constant. Nu rijd ik wel het merendeel op 60 en 80 km/wegen. Sommige weken lukt het om 1 op 8 aan te tikken, maar meestal schommelt het rond de 1 op 7.5. Op de snelweg 100km/u en de cruise heb ik ooit 1 op 10,1 gehaald na een rechttoe rechtaan rit van 250 km van en naar Friesland. Dat is ook meteen mijn zuinigheidsrecord met mijn 940 Turbo automaat met MBC op 1.6 bar.
groet,
Pascal

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2021 20:46 #1466062 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbruik met rijden
Vind ik ook een prima score.

Ik rij vanuit mijn huis maar een kleine 200 meter op een 50 km/h, daarna is het 80 km/h voor een km of 7 daarna snelweg tot ik op mijn werk zit dus meer en deel buitenwegen.
Nu rij is wel door dus zal dit mijn verbruik wel ongeveer zijn.
Mijn 940 turbo is niet gechipt en er zit ook geen MBC in, en dat laat ik wel zo vind hem prima zoals die is.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2021 01:17 #1466065 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ik zou er wel aangepaste
Ik zou er wel aangepaste chips voor lpg in doen.
Gaat je kop wat langer mee ivm iets minder temp in je uitlaatgassen en je timing van je ontsteking klopt dan voor lpg (kan ook veilig op benzine mee rijden).
Met lpg wil je tot 3000rpm vroegere ontsteking en bij hoge toeren juist iets later, vanaf 3000/3500 meer strakke lijn.
Met automaat is mbc wel ff lekker maar als je al een hpt hebt en het snel genoeg vindt kan zonder natuurlijk ook.
Ik zou mbc nemen zodat ie wat minder snel terug schakelt.

Die mistlampen zijn echt gaaf, een van de weinige dingen die ik ooit nog eens zou willen.

Grtz Daniel

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-03-2021 09:38 #1466068 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic LPG-Chippen is zeker aan te
LPG-Chippen is zeker aan te raden, en niet bijzonder duur.
Heb ik ook gedaan, ik ben van iets onder de 1:8 naar 1:8,5 gegaan.
Gemeten over langere tijd zowel voor en ná het chippen zonder andere wijzigingen.

Nu je maar 100 mag haal ik nu regelmatig 1:9 of zelfs ietsjes beter.... maar woon/werk is 95km per dag snelweg (zonder files) en maar 5km binnendoor/80-weg.

écht zuinig zullen ze nooit worden, maar met chippen daalt verbruik en minder slijtage aan de kop. Met mijn 40kkm per jaar had ik het chippen binnen een half jaar weer terugverdiend.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2021 22:13 #1466099 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbruik en chippen
Ik snap de uitleg zeker wel van het chippen heb in het verleden veel gechipte Volvo’s gehad met name de 850R modellen had ik altijd wel een gechipte ECU erin zitten.
Dit gezegd te hebben vind ik het nog steeds wel leuk hoor als een auto wat sneller is dan standaard maar toch laat ik mijn 940 zo, al is het maar om de automaat wat meer te sparen voor mijn gevoel dan.

Het verbruik maakt mij helemaal niet uit, ik vind het best netjes voor hoe en wat ik rij met de 940.

Beetje uitrekenen zou ik 400 km op een volle tank LPG kunnen rijden.
Met mijn vorige 940 kon ik 640 km rijden op LPG maar daar zat een iets grotere tank in en de 80% vulling was er ook af gehaald door de vorige eigenaar waardoor ik ruim 75 liter LPG kon tanken.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-03-2021 22:24 #1466070 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Vialle= onzuiniger
Het hangt ook van je lpg installatie af: Vialle LPI is nou eenmaal onzuiniger dan Prins VSI. Ik heb beide systemen gehad en met Prins haalde ik de 1 op 9 makkelijk als gemiddelde, terwijl ik met Vialle moeite moet doen om 1 op 8 gemiddeld te halen met de woon-werkverkeer route die ik rijd. Vialle kan beter omgaan met de MBC op 0.6 bar en de daaraan gekoppelde verhoogde turbodruk, daar gaf Prins bij mij vaak fuelcuts als je echt ging planken.

Aan de andere kant kun je de gastank bij een Prins gerust compleet leeg rijden, terwijl je dat bij Vialle niet moet doen omdat je dan koeling/smering vd pomp mist en daardoor je pomp droogloopt. Daarentegen heeft de Prins om de 30.000km een nieuw gasfiltertje nodig (a 30,- euro ), dat hoeft bij Vialle niet. Kortom alles heeft zo zijn voors- en tegens.

Vialle bevalt mij prima, tot nu toe ooit 1 lekkende injector hoeven te vervangen en verder doet het systeem gewoon wat hij moet doen. Al vanaf 6500 km p jaar schijnt lpg er al uit te kunnen tov benzine als je een 940 koopt waar al een LPG G3 installatie in zit, dus voorlopig blijf ik lekker "gassen". Vol tanken voor 30,- geeft mij nog steeds een lekker gevoel en lpg is als restproduct ook nog eens beter voor het milieu :)
groet,
Pascal

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2021 09:27 #1466104 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Het verwijderen van de 80%
Het verwijderen van de 80%-vulling van een Lpg-tank is onveilig en om die reden ook verboden.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC