Even voorstellen met mijn 940 turbo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2021 16:33 #1465589 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spijt
Ik heb zeker spijt van die Nissens radiator en zou het anderen niet aanraden. Reviseren van de originele Volvo radiator is ook nog een optie en waarschijnlijk goedkoper dan een nieuwe.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2021 18:27 #1465592 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Bijl
Ik kom zo nu en dan bij Bijl radiateuren in Haarlem. Zij restaureren alles op dat gebied.
Wij brengen er over het algemeen oud Engels spul en zijn zeer tevreden over de kwaliteit.
Sla hun website op bij de favorieten voor het geval dat.

Groeten,

Ton.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2021 19:22 #1465593 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kachelradiateur.
@Newvolvo.

Dat laatste met trap de Volvo is flink door heeft ook geen effect bij mij.
Ik hou wel van pittig doorrijden en ja ik trap het gaspedaal soms tot de bodem in maar ik merk niets aan warmte in de auto.

Overigens ga ik dit wel uitzoeken waar het nou in zit, en ik denk ook dat ik er een org Volvo kachelradiateur in ga zetten als ik ook niets verder kan zien of vinden.
Alle puntjes die door jullie worden genoemd ga ik ook uitvoeren om het 1 en ander uit te sluiten, uiteraard zijn meer tips welkom!

Opzich heb ik een kachel die het doet maar staat altijd op de max.
En het bocht verhaal is ook best nog raar vind ik.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2021 21:52 #1465596 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Verlies kvs
Heb je ook last van verlies van koelvloeistof? Is de kachel radiator wel goed ontlucht, even een simpele vraag die bij me opkomt. Aanvoer en retour slangen niet per ongeluk omgedraaid op de aansluitingen?
Lees dat je de kachelkraan hebt aangepast zodat deze weer goed werkt. Maar wat heb je precies aangepast hiervoor?
Wat betreft naar links sturen wel en rechts niet is wel een soort van logisch aangezien de aansluitingen meer naar links van de wagen zijn gemonteerd. Echter is het wel zo dat bij een bocht naar links de kvs naar rechts wordt gedrukt dus dat de kachel radiator eigenlijk “minder” kvs krijgt mits er ergens lucht zit ofzo. Zou alles compleet gevuld zijn zou dit niet opgaan aangezien er geen ruimte is om te “bewegen”

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2021 23:46 #1465597 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen verlies koelwater
Nee ik heb geen verlies van koelwater blijft ook gewoon goed op pijl.

Stel als er lucht in de kachelradiateur zit dan moet je dit toch ook horen als zijnde van lucht die je hoort borrelen bij gasgeven als er dus koelwaterstroming is?

Wat ik wel heb gemerkt nu je zegt dat de slangen eventueel verkeerd kunnen zitten is dat toen ik de kachelkraan eruit ging halen er erg weinig koelwater uit de slangen kwam lopen.
Ik zal ze ook is omdraaien en kijken of het iets van verschil gaat maken maar ik dacht dat ze al wel goed zaten gezien ik al een tekening voorbij heb zien komen hier.

Met bochten nemen recht of links snap ik wel dat het koelwater naar 1 kant gaat, maar wat ik niet echt snap is dat ik dan in eens een ovenstand heb uit de roosters?
Iets met doorstroming lijkt mij dan, of zoals ik als wil proberen kachelslangen omdraaien.

De kachelkraan stond half open dus te weinig stroming, ik heb deze getest met een vacuüm meter of die ook sluit bij kachel stand op koud dat werkt, maar helemaal dicht ging die niet, ik heb armpje wat de klep bediend iets gebogen zodat de klep helemaal open en dicht gaat, en daarna getest met aansturen vanuit de ECC dat werkt nu naar behoren, de kraan is al eens een keer vervangen ik weet alleen niet of die org Volvo is, maar hij werkt nu en lekt ook niet.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-02-2021 23:50 #1465598 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Kijk ook eens naar de thermostaat
Ze zijn voor deze motoren geleverd van 82 tot 92 graden.
In de winter is 92 echt wel prettiger voor de binnentemperatuur.
Klein klusje, leuk resultaat.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2021 08:25 #1465599 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Kachelkraan er tussenuit en luchtmengklep
Zet de slang eens direct op de radiateur.
De kraan met een ecc staat bijna altijd geheel open.
92 graden thermostaat kun je ook in de zomer laten zitten.
Maakt niks uit bij erg hoge Kvs temperatuur, dan staat de thermostaat toch geheel open.
Motor loopt mooier en zuiniger, wanneer goed op temperatuur.

Kijk eens of de luchtklep op het kachelhuis wel goed open staat en bediend wordt.
Daarmee wordt de temperatuurregeling gedaan.
In de bocht kan dat ding tijdelijk open geduwd worden. Dat verklaart dan ook dat je dan wel de volle lading warme lucht kort krijgt. Je radiateur is dan wel goed op temperatuur.

Laatst ophet forum ook zo'n gevalletje:
volvo700vereniging.nl/interieur/opgelost...3%B3f-volledig-dicht

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2021 12:49 #1465605 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kachelkraan en luchtmengklep
De kachelkraan haal ik er ook tussenuit vanavond.
Thermostaat heb ik nu klaar liggen deze gaat er ook in.

De luchtklep heb ik getest met de ECC bediening en het armpje gaat heen en weer, ook komt er zowel koud als warme lucht uit bij het verstellen.
Ik heb nog niet getest als ik deze met de hand bedien of het dat iets uit maakt kwa temp uit de roosters, dit zal ik ook doen als ik de rest naloop.

• R Newvolvo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2021 16:44 #1465623 door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Slangen verkeerd om?
Naar mijn weten zou de slangen omdraaien nagenoeg geen verschil moeten maken, of toch wel? Heel theoretisch gezien maakt het natuurlijk wel uit of de warme kvs boven of beneden aankomt, maar ik ben er zelf altijd van uitgegaan dat dit verschil verwaarloosbaar is bij een constructie zoals onze 940's. Wat zou dan wel de juiste aansluiting zijn?

Ik ben wel benieuwd naar jullie bevindingen hierover :) Zelf nooit echt proefondervindelijk getest.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2021 20:44 #1465624 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Slangen verkeerd om
Klopt het enige verschil zit hem erin of de warme kvs onderin of bovenin de kachel radiator komt en omdat de warmte in een auto verplaatst wordt door de ventilator en niet via convectie zoals thuis. En echt groot verschil zal het denk ik niet maken maar dacht schrijf hem toch maar even op.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC